دوشنبه 18 مهر 1384

لاريجاني از برنامه ريزي شوراي عالي امنيت ملي براي تدوين دكترين امنيت ملي كشور خبر داد، فارس

خبرگزاري فارس: دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: در حال مطالعه براي تدوين دكترين امنيت ملي كشور هستيم.


علي لاريجاني در گفتگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به سوالي مبني بر برنامه شوراي عالي امنيت ملي براي تدوين دكترين بومي امنيت ملي، گفت: يكي از پروژه‌هايي كه ما دنبال مي‌كنيم تدوين دكترين امنيت ملي است.
وي اضافه كرد: هر كشوري بايد يك دكترين از نظر امنيت ملي داشته باشد و بعد به فراخور زمان با بررسي‌هاي لازم آن را بازسازي كرده و ارتقاء دهد كه ما در حال مطالعه براي تدوين اين دكترين هستيم.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين سوال كه براي تدوين سند ملي صنعت هسته‌اي كشور توسط دانشگاهيان خود شوراي عالي امنيت ملي چه نقشي دارد؟ اظهار داشت: ما هم در اين رابطه مشغول كار هستيم ولي اين كار مجموعه متنوعي از نخبگان را مي‌خواهد. به نظر من اين مسئله بايد در دانشگاه‌ها مورد بحث قرار گيرد تا جنبه‌هاي مختلف آن شامل مسائل حقوقي، فني، انرژي، برق، نيروگاه‌، پزشكي، كشاورزي و غيره تبيين و تشريح شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه شوراي عالي امنيت ملي چگونه ارتباط كاري لازم براي تدوين سند ملي صنعت هسته‌اي را با دانشگاه برقرار خواهد كرد، اظهار داشت: من از دانشگاهيان خواستم كه در اين زمينه پيش قدم شوند يعني اينكه يك مجموعه دانشگاهي بيايند اين كار را به عهده بگيرند و ما كمك كننده باشيم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: اساتيد، نخبگان و متخصصان رشته‌هاي مختلف بايد در اين زمينه وارد شوند و اگر دانشگاهيان وارد چنين مسئله‌ ملي بشوند براي حال و آينده كشور خيلي مفيد است.
لاريجاني در پاسخ به اين سؤال كه ممكن است در اثر موضع گيري‌هاي تندتر و سخت‌گيرانه اخير شما فشار آژانس و آمريكايي‌ها به ما بيشتر شود، در آن صورت چه خواهيد كرد؟ بيان داشت: موضع ما اين بوده است كه اگر بخواهند با ما با زبان زور حرف بزنند ما واكنش نشان داده و در روابط خود با آژانس تجديد نظر كرده و پروتكل الحاقي را قبول نخواهيم كرد و اينكه آنها بخواهند فشار را بر ما بيشتر كنند مطمئن باشيد در عالم سياست بالاخره در جايي اين فشارها به توازن خواهد رسيد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از لاريجاني همچنين سؤال شد كه آيا رفتار هند در نشست اخير شوراي حكام با توجه به سفر شما به آن كشور قابل پيش بيني بود؛ وي در پاسخ اظهار داشت: به نظر من هندي‌ها رفتار خوبي انجام ندادند و براي كشوري كه با ما دوستي دارد اين رفتار خوبي نبود. كما اينكه در داخل هند هم خيلي‌ها به اين رفتار آنها اعتراض كردند و كشوري كه رابطه تاريخي ديرينه و مشتركات فرهنگي و مبادلات اقتصادي قوي با ما دارد نبايد چنين رفتاري مي‌كرد.
وي با بيان اينكه حتي وزير امور خارجه آنها هم در سفر به ايران به ما و آقاي احمدي نژاد قول همكاري و همراهي داده بود، افزود اما عالم سياست گاهي فراز و فرود دارد.

Copyright: gooya.com 2016