پنجشنبه 21 مهر 1384

جمهوری اسلامی آمادگی بی قید و شرط خود را برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با سه کشور اروپایی اعلام کرد، راديو فردا

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای آمادگی ایران را بدون هیچ پیش شرطی برای از سرگیری مذاکرات با سه کشوراروپایی و سایر کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد. کشورهای اروپایی خواهان توقف فعالیتهای هسته‌ای در تاسیسات اصفهان و منتظر نتیجه مذاکرات بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقامات ایران هستند به نظر می‌رسد علیرغم این که ایران این خواست اروپا را نپذیرفته، با نشان دادن نرمش هایی قصد دارد با اروپاییها به مصالحه برسد. دیپلماتهای غربی نسبت به این که چنین نرمش هائی برای ارجاع نشدن پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت کافی باشد، خوشبین نیستند.
سياوش اردلان
-------------------------------------------------------------

ایران همچنان تاکید دارد که مایل به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با سه کشور اروپاییست. اما این سه کشور می‌خواهند ایران فعالیت در تاسیسات اصفهان را متوقف کند. ایران می‌گوید این کار نمی‌کند اما نرمشهایی نشان داده تا بلکه با اروپاییها به مصالحه برسد.
سیاوش اردلان (رادیو فردا): برای چندمین بار وزارت خارجه جمهوری اسلامی آمادگی ایران را برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد. در بیانیه شب گذشته وزارت خارجه ایران آمده است: جمهوری اسلامی آمادگی خود را برای انجام مذاکرات با کلیه کشورهای عضو آژانس از جمله سه کشور اروپایی، بدون هیچ پیش شرطی اعلام می‌کند.

مذاکرات ایران و سه کشور اروپایی چندی پیش از طرف این سه کشور قطع شد، زیرا ایران بخشی از فعالیتهای هسته‌ای خود را در تاسیسات اصفهان از سر گرفت. ایران در آن زمان دلیل این کار را به نتیجه نرسیدن مذاکرات و وقت کشی اروپاییها خواند. پس از این اقدام ایران، کشورهای اروپایی با همکاری آمریکا توانستند مقدمات بردن پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی به شورای امنیت سازمان ملل را فراهم کنند.

ابراز تمایلهای ایران به از سرگیری مذاکرات کمکی به حل بحران موجود نکرد. زیرا کشورهای اروپایی کماکان خواهان توقف فعالیتهای هسته‌ای در تاسیسات اصفهان هستند. ایران حاضر نیست فعالیت در تاسیسات اصفهان را متوقف کند. اینک همگان منتظرند تا ببینند تیم بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به ایران رفته است، از سفر برگردد، تا توضیح دهد نتایج گفتگوهایش با مقامات ایرانی چه بوده است؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گفته می‌شود ایران احتمالا در نشانی از نرمش اجازه خواهد داد بازرسان آژانس از این پس به اماکن، افراد و اسناد مربوط به پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی دسترسی بهتری داشته باشند.

با این حال دیپلماتهای غربی خوشبین نیستند که این نرمشهای ایران برای سه کشور اروپایی کافی باشد که مذاکره با ایران را از سر بگیرند و برای بردن پرونده ایران به شورای امنیت دیگر تلاش نکنند.

Copyright: gooya.com 2016