شنبه 23 مهر 1384

حبيب‌الله پيمان: در فضاي فعلي، اپوزيسيون كار كارستاني نمي‌تواند انجام دهد، ايسنا

ارزيابي از خودمان و دوستان‌مان بر اساس توهمات بوده است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


مراسم افطاري با حضور تعدادي از فعالان ملي‌مذهبي جمعه‌شب در منزل حبيب‌الله پيمان برگزار شد.


به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم، مسعود پدرام، جامعه‌شناس و فعال سياسي طي سخناني فعاليت‌هاي سياسي گروه‌ها و احزاب را شامل تبعات زيادي دانست و گفت: فعاليت در عرصه‌هاي عمومي تبعات زيادي دارد و كساني كه دراين راه فعاليت مي‌كنند بايد بدانند فعاليتشان چقدر تاثيرگذار است.

به اعتقاد وي اصولا در صحنه‌ي سياست و قدرت، عقلانيتي به كار مي‌افتد كه بيشتر در جهت منفعت‌طلبي است اما در عرصه‌ي عمومي بحث‌هاي فلسفي به لحاظ هستي و نحوه‌ي بودن فرق دارد.

وي خاطرنشان كرد: تغيير در فضاي سياسي و حكومتي جامعه‌ي امروز، تنها از لحاظ ساختاري و تشكيلاتي نيست. بايد افكار عمومي شكل بگيرند و به قدري قدرتمند باشند تا حكومت‌ها جاي خطا نداشته باشد.


در ادامه احمد زيدآبادي روزنامه‌نگار اظهار داشت: معمولا يك تلاش فكري صادقانه مبتني بر اخلاق، تاثيرگذار است و افراد را زنده مي‌كند.

وي افزود: بر اساس تجربه، وقتي فضاهاي سياسي جامعه سنگين و شكست‌هايي مشاهده شود، گاهي افراد و گروه‌ها نسبت به كار خود بدبين و در مورد درستي و صحت فعاليت‌هاي خود دودل مي‌شوند.

اين روزنامه‌نگار معتقد است وقتي كاري از روي صداقت انجام شود، اخلاقيات ترويج مي‌شود و روي بسياري از افراد تاثيرگذار خواهد بود.

وي در پايان اظهار اميدواري كرد كه فعالان سياسي به اين اميد با اخلاق فعاليت كنند كه حتي يك نفر را وادار به حركت به سمت جلو كنند.


به گزارش ايسنا، رضا عليجاني هم طي سخناني اظهار داشت: اخلاق به لحاظ علمي دروني است؛ يعني هر فرد مي‌تواند بر اساس رويكرد دروني و بيروني خود به اخلاق معتقد باشد.

وي افزود: به طور كلي هر رفتاري كه از انسان سر زده و بر اساس حسن نيت باشد پايه‌گذاري اخلاق است.

به اعتقاد وي آنچه امروز مهم است فضاي آسيب ديده‌ي اخلاقي است.

عليجاني با اشاره به فضاي انتخابات اخير و وجود دو طيف مخالف يكديگر، ابراز داشت: هر دو طيف كاملا بر اساس معيارها و آرمان‌هاي خود در فضاهاي انتخابات، كدورت‌هايي را دامن زدند. اگر اخلاق را با هر دليلي بپسنديم اين دو طيف به يكديگر نبايد نمره صفر دهند. نبايد فضا را براي رودررويي‌هاي پس از انتخابات قفل كرد.

عليجاني تاكيد كرد: در شرايط كنوني مي‌توان دوستانه‌تر با اين مواضع روبه‌رو شد. بايد از كدورت‌هاي دوره‌ي انتخابات گذشت و به ضرورت‌هاي اين فضا فكر كرد.

به گفته‌ي وي هر كدام از طيف‌ها بايد از عملكردهاي خود در انتخابات جمع‌بندي درستي داشته باشند و به ضرورت‌ها و الزامات پس از انتخابات توجه كنند.

اين فعال سياسي در پايان خاطرنشان كرد: در قضاوت بين دو جريان چپ و راست، جزء سومي به نام ملت وجود دارد كه اگر چه ممكن است اخلاقي عمل نكند اما بر اساس اخلاق قضاوت خواهد كرد.


«مدني» يكي ديگر از فعالان سياسي در اين مراسم گفت: در جامعه‌ي اجتماعي امروز بحث اخلاقيات نسبي است و نمي‌توان به يك ارزيابي كلي از تفكيك‌هاي اخلاقي دست يافت.

وي ادامه داد: در مبارزات سياسي وجوه ارزشي و اخلاقي، عمده‌تر و جدي‌تر است و نقش پيدا مي‌كند، به طوري كه در پاسخ به اينكه چرا مبارزه مي‌كنيد، اثرگذار است.

به اعتقاد وي، در شرايط امروز، بعد از گذار از انتخابات وجوه مثبت و منفي بسياري وجود دارد كه براي همه جريان‌هاي سياسي تجربه بزرگي است.

مدني ادامه داد: گروه‌ها و احزاب سياسي بايد اخلاقا به قبل و زمان انتخابات برگردند و جمع‌بندي صادقانه‌اي از عملكرد خود در آن زمان داشته باشند. طبيعتا پس از جمع‌بندي اخلاقي، دوباره بايد به نقش خود فكر و به تحولات ايران در نيازمندي به اپوزيسيون اخلاقي كمك كنند.


به گزارش ايسنا، خانم «فرهنگ‌خواه» نيز با بيان اين‌كه ادبيات، تاريخ و قوانين ما مردانه است، افزود: ما زنان وظيفه داريم، نگاه زنانه را در مسائل سياسي و اجتماعي جامعه امروز با حركات منطقي و اصولي وارد كنيم.

وي ادامه داد: علاوه بر نيازهاي اوليه هم‌چون تغذيه، مسكن، بهداشت و امنيت، يك شهروند نيازمند منزلت اجتماعي است. چگونه مي‌توان در جامعه‌اي كه هنوز نيازهاي اوليه برآورده نشده، منزلت اجتماعي را ايجاد كرد.

اين فعال سياسي، مهم‌ترين وظيفه‌ي دولتمردان را ايجاد شغل دانست و در اين زمينه گفت: حتي اگر دولت توليدات خود را به دريا بريزد، ارزش آن را دارد كه براي افراد جامعه‌ي خود اشتغال ايجاد كند. مهم اين است كه به شهروندان منزلت اجتماعي دهد تا بتواند اخلاق را در جامعه ساري و جاري كند.


يوسفي اشكوري هم در سخناني با بيان اينكه "حكايت اخلاق ، قدرت و سياست هم‌چنان باقي است" گفت: با نگاه پراگماتيستي ( عملگرايانه) درمي‌يابيم كه اخلاق از مقوله‌ي سياست و قدرت جداست. چرا كه سياست كاملا تحت تاثير شرايط زمان و مكان است.

اين محقق اضافه كرد: سياست و سياستمدار بر اساس اين تفكر در لحظه و بر اساس منافع تصميم‌گيري مي‌كند.

اشكوري در ادامه بحث معيارهاي اخلاقي و مباني اخلاق را مهم دانست و گفت: اخلاقيون جهان به ويژه دينداران اخلاقي، معيارهاي ثابتي براي اخلاق دارند. در فرهنگ ديني علاوه بر معيارهاي ثابت انساني، معيارهاي درون ديني هم در تمامي اديان وجود دارد كه بر اساس آن خير و شر و حق و باطل بازشناسي مي‌شوند.

وي با اشاره به اين‌كه بسياري از سياستمداران در طول تاريخ با سوءاستفاده از قانون، دين و ... از آنها براي تثبيت قدرت خود استفاده كرده‌اند، گفت: بيان تمثيل و ضرب‌المثل‌هايي چون "سياست پدر و مادر ندارد"، "دين و اخلاق چه ربطي به سياست دارد" گوياي تجربه‌ي مردم در همين زمينه است.

به گفته‌ي وي وفاداري به مردم كه اين روزها به زبان مي‌آيد، گوياي آن است كه يك حاكم بايد در چارچوب مطالبات مردم عمل كند كه اگر نكند از نظر اخلاقي فرد محكومي است. رعايت اين اصول نشانگر اخلاق‌گرايي است. كساني چون اميركبير و دكتر مصدق اگر چه در عرصه‌ي عمل اجتماعي دچار لغزش‌هايي شده باشند ولي تا جايي كه به آگاهي و اراده‌اشان برمي‌گشت به مردم و موكلانشان وفادار ماندند.

وي در پايان گفت: بر اساس تجارب مي‌توان گفت كه ميان اخلاق و سياست مي‌توان پل زد به ويژه آنكه سياست، منعطف است.


به گزارش ايسنا، حبيب‌الله پيمان هم با اشاره به تفاوت ميان اخلاق و سياست هم‌چون علم و سياست، خاطرنشان كرد: در جهان مادي هم مي‌توان با نگاه مادي به مسائل نگريست و هم با نگاه ارزشي و اخلاقي هم‌چون نگاه انبياء كه اخلاق در آن نهفته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين فعال سياسي افزود: جريان‌هايي كه خواهان نگاه ارزشي به جهان و پيوند زدن اخلاق با تمامي مناسبات هستند، بايد براي آن الگوسازي كنند، در غير اين‌صورت در جهان مورد توجه و تاييد قرار نمي‌گيرند. پايبندان به آن هم پس از مدتي از آن رويگردان مي‌شوند و تنها به دنبال كسب و مبارزه‌ي قدرت مي‌پردازند كه ناگريز از لگد كردن اخلاق مي‌شوند. كما اينكه مجاهدين خلق دچار چنين عارضه‌اي شد.

پيمان با تاكيد بر لزوم تجربه اخلاقيات در تمامي سطوح جامعه، اضافه كرد: به اين ترتيب بي‌آنكه اعمال سلطه و قدرت شود، اراده و وجدان در اختيار اخلاقيات قرار مي‌گيرد و از همدلي، هم‌صحبتي و گفت‌وگو به وفاق دست مي‌يابند.

اين فعال سياسي در تشريح شرايط كنوني جامعه، يادآور شد: در اين فضا جريان اپوزيسيون كار كارستان نمي‌تواند انجام دهد و تا فرصت‌هايي كه پيش خواهد آمد بايد آمادگي خود را حفظ كند تا مثل گذشته دچار افراط و تفريط و شتاب‌زدگي نشود و واكنش‌هاي غريزي و شرطي و احساسي و يا بر اساس علايق گروهي و فردي بروز ندهد.

به گفته‌ي وي در اين شرايط بايد فرصت گفت‌وگو را حفظ كرد و با آرامش و بي‌حساب‌رسي به سمتي پيش رفت كه تحليل مشترك و راهبرد اصولي اتخاذ شود.

وي از هزينه‌هاي پرداخت شده از مشروطه تاكنون ياد كرد و از لزوم جمع‌بندي آن سخن گفت و افزود: چنانچه اين جمع‌بندي‌ها صورت نگيرد، نمي‌توان به تشكيل جبهه‌هاي جديد مثل جبهه‌ي دموكراسي اميدوار بود.

پيمان از پروژه‌ي انتخاباتي ياد كرد و گفت: بخشي از اصلاح‌طلبان درون حاكميت هدفشان از تشكيل جبهه، دورخيز براي آينده و حضور مجدد در حاكميت است ولي چنين جبهه‌اي محكوم به شكست است. هم‌چنان كه جريان چپ طي هشت سال گذشته چنين دورخيزي كرد و پس از هشت سال شكست خوردند. به اين جريان تنها در صورتي كه دلايل شكست خود را شناسايي كند و بگويد كه در صورت حضور مجدد در قدرت چه خواهد كرد كه در دوره‌ي گذشته نكرده‌، مي‌توان اميدوار بود بود و گرنه تكرار مكررات صورت گرفته است.

پيمان ادامه داد: ارزيابي از خودمان و دوستان‌مان بر اساس توهمات بوده است. حال آنكه در فرصت موجود بايد ضمن دفاع از حقوق جمعي و ملي، براي تغييرات اصلاحي پيش از طرح هر شعاري، به جمع‌بندي آنچه تاكنون شده و تحليل شرايط وجود پرداخت. در صورت همگرايي اين تحليل‌هاست كه مي‌توان راهبردي را پيشنهاد كرد و دستيابي به اين همگرايي در تحليل‌ها هم در گرو گفت‌وگو و هم‌نشيني بيشتر است.

Copyright: gooya.com 2016