پنجشنبه 28 مهر 1384

داوود هرمیداس باوند: شکاف میان دولت و ملت در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، صوفی جلالوندی، آفتاب

دکتر داوود هرمیداس باوند تنها راه حل ممکن در شرایط موجود در مورد پرونده هسته ای ایران را آغاز مجدد مذاکرات با اروپاییها دانست و گفت: مذاکره ایران و کشورهایی اروپایی در قطعنامه شورای حکام نیز توصیه شده بنابر این مذاکره میان ایران و اروپا باید مجددا برقرار شود. این کارشناس مسایل سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار آفتاب گفت: برای برون رفت از بحران فعلی و اعتماد سازی، ایران می تواند برای کوتاه مدت فعالیت UCF اصفهان را به حال تعلیق درآورد و وارد مذاکره شود. به نظر من این تنها راه معقول است و می تواند راه گشا باشد.

باوند در مورد احتمال ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت اظهار کرد: من فکر نمی کنم مبانی بسیار قوی برای شورای امنیت وجود داشته باشد. زیرا مبانی حقوقی در شرایط موجود مد نظر نیست و قبل از اینکه به وضعیت نا مطلوب کشیده شود، مذاکرات باید پیگیری شود.

به گفته وی، در جلسه آینده شورای حکام، بدون تردید مذاکرات پیرامون چرخه سوخت خواهد بود و در این مورد راه خروج از بن بست در پرتو مذاکرات پیدا خواهد شد.

باوند افزود: در صورت ارجاع پرونده به شورای امنیت، ابتدا شورای امنیت توصیه توأم با ضرب الاجل خواهد کرد شبیه قطعنامه شورای حکام، اگر آن توصیه اجابت نشود آن وقت شورای امنیت وارد ماده 141 خواهد شد.

به گفته این کارشناس مسایل سیاست خارجی ماده 141 مقرر می دارد که شورای امنیت می تواند ترتیباتی منهای توسل به قدرت نظامی اتخاذ کند که از جمله آن تحریم های کامل یا محدود اقتصادی یا قطع روابط دیپلماتیک است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی درباره گزینه عدم فروش بنزین به ایران و تبعات اقتصادی آن در صورت ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت و تحریم ایران توسط این شورا اظهار کرد: این مساله تبعات اقتصادی و روانی بر جامعه خواهد داشت. از جمله می توان به افزایش سریع قیمت ها – فرار سرمایه از ایران و آثار روانی در جامعه اشاره کرد. بنابراین ارجاع پرونده به شورای امنیت رویداد خوشایندی نخواهد بود و هزینه زیادی بر مردم تحمیل خواهد کرد و مردم در شرایطی نیستند که این وضعیت را تحمل کنند باوند در پایان تاکید کرد:‌ اگر چنین وضعیتی بوجود بیاید مردم آن را نابسامانی در سیاست خارجی می دانند و نه تنها حمایت در پی نخواهد داشت بلکه اعتراض های مردم را در پی خواهد داشت.

Copyright: gooya.com 2016