پنجشنبه 5 آبان 1384

تیری رها از کمان، عليرضا حقيقي، روز

alirhaghighi@yahoo.com

علیرغم اعلام لغو سخنرانی اقای دکتر احمدی نژاد ،در اجلاس جهان بدون صهیونیسم ، ایشان به طورغیر مترقبه در اجلاس مزبور حضور یافته و سخنانی را مطرح کرده که تاکنون در سطح گفتارهای رسمی روسای جمهوری ایران بی سابقه و متعارض با مواضع وزارت خارجه نیز بوده است . علاوه براین بیان چنین مواضعی از سوی بلند پایه ترین مقام اجرایی کشور که انهم در وضعییت حساس چالش هسته ای ایران، که عکس العملهای شدید بین المللی ان قابل پیش بینی است معمولا بعد از بحث وگفتگو در شورای امنیت ملی انجام می پذیرد . که در این مورد نیز چنین کاری انجام نگرفته است.

اگر در سالهای قبل برخی کشورهای خار جی اقداماتی انجام می دادند که روز قدس را تحت الشعاع قرار دهند ، این بار سخنان رییس جمهور روز قدس را تحت الشعاع قرار داده است. اما ایا این مواضع به منافع فلسطین و یا ایران خدمت میکند جای تردید دارد، معلوم نیست چقدر باید ملت هزینه پرداخت کنند تا همه بدانند کلام یک مقام مسئول همچون تیری است که از کمان رها میشود و می تواند سرنوشت ملتی را رقم بزند.

اما چرا این مواضع با عزت و حکمت و مصلحت که شاخصهای راهنمای سیاست خارجی ایران است ونیز واقعییتهای سیاست خارجی ایران در تعارض قرار دارد .
رییس جمهور محترم،نبرددر فلسطین را نبرد اینده اسلام دانسته است که تکلیف اسلام وغرب را مشخص می کند و ملت فلسطین به نمایندگی از امت اسلام ان را انجام می دهند ، ایا واقعا ما فلسطینها را شاخص راهنمای عمل خود می دانیم به مدت یازده سال صدام حسین قهرمان ملت فلسطین بودو فلسطینیان او را پرچمدار مبارزه با استکبار می دانستند انهم زمانی که وی به طوروحشیانه شیعیان عراق را کشتار میکرد و بخاطر کمکهای مالی وی به خانوادههای فلسطینی محبوبترین فرد به حساب می امد .

.ایا گروههای مبارز فلسطینی هیچ گاه از جنایات صدام سخن راندند؟خیر برای ان که منافع سیاسی ان جریانها این اقتضا را نداشت.

ایران از اغاز انقلاب خود را ام القرای جهان اسلام می دانست و به همین خاطر در قانون اساسی ایران نیربر حمایت از مستضعفان و مسلمانان جهان تاکید شده است.

اقتضا ام القرا بودن ان است که از جنبه اقتصادی، تکنولوژیکی وعلمی و مناسبات اخلاقی و سیاسی جامعه ایران روز به روز بر قدرتش افزوده شودو دیپلماسی کشور در خدمت این قضایا باشد، این مواضع جدید قطعا در جهت تضعیف ایران به عنوان ام اقرای اسلامی عمل میکند وظاهرا می خواهد فلسطین را ام اقرای جهان اسلام قرار دهد.

علاوه براین ،فلسطینی های مبارز وتند رو بارها در مصر، کشوری که با سراییل رابطه رسمی در حد سفیر دارد گرد امده ودر مورد اتش بس با اسراییلیها و فلسطینی ها گفتگو کردند.ایا مردم فلسطین چنین مواضعی را در مورد مصر یا اردن دارند؟ حتی اگر سوریه نیز مشکلش در مورد صحرای جولان در مذاکرات چند سال پیش حل شده بود اسراییل را به رسمییت شناخته بود.

علاوه بر این برخی از دو ستان استراتژیک ما با اسراییل ر وابط حسنه دارند در میان کشورهای اسلامی مالزی،ترکیه قطر وافغانستان وکشورهای اسیای میانه از ان جمله می باشند ودر مورد کشورهای غیر مسلمان روسیه، ونزوئلا و چین وهند روابط تسلیحاتی گسترده با اسراییل دارند.ایا این روابط تاثیری بر روابط ما ما داشته است؟

تعداد مسلمانانی که در کشمیر ، چچن و در گذشته در بوسنی هرز گوین وچین ، کشتار شدند بیش از جنایاتی است که در فلسطین صورت می گیرد مگر ما بخاطر مصلحت در مقابل روسیه و هندسکوت نکردیم؟

ملت ایران بیش از هر ملتی بابت ارمان فلسطین هزینه پرداخته است انجایی که این ارمان عادلانه و معقول باشد و مورد پذیرش اکثریت مردم فلسطین و رهبران انتخابی انها باشد نیر از انها حمایت خواهد کرد. اما حاضر نیست هزینه مواضعی را بپردازد که اکثریت فلسطینی ها به ان اعتقادی ندارند. مجلس فلسطین که نماینده اکثریت مردم فلسطین است حق اسراییل را به رسمییت شناخته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ما می توانیم واین حق را داریم که اسراییل را به رسمییت نشناسیم ولی با تغییر واقعییتها و نیز شرایط بین المللی و حوادث فلسطین شرایطمطرح کردن شعار نابودی اسراییل تغییر کرده است همچنان که شعار نابودی حاکم حجاز و صدام حسین را به خاطر حکمت و مصلحت به فراموشی سپردیم همچنان که رییس مجمع تشخیص مصلحت نیز چند روز قبل از انتخابات در مصاحبه با العربیه گفت امکان پذیرش طرح صلح امیر عبدالله از سوی ایران زیاد است.

اعلام شعار جهان بدون امریکا و اسراییل در اینده نزدیک ، اقتصاد بیمار وراکد ایران را بیش از پیش تحت فشار قرار خواهد داد ، و مردم ببش از بیش از تحقق عدالت و بهبود زندگی خود مایوس خواهند شدو اسیب معنوی جامعه فزونی خواهد گرفت و وحشت روانی جامعه از امکان وقوع درگیریهای نظامی قطعا به منافع ایران خدمت نمی کند.

تاثیرات این سخنان را بر چالش هستهای را نیز در اینده خواهم نوشت.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تیری رها از کمان، عليرضا حقيقي، روز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016