جمعه 13 آبان 1384

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را هم کسی نمی شناسد، آفتاب

آفتاب: بسیاری از فرهنگیان که ظهر چهارشنبه گذشته، نام محمود فرشیدی را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش شنیدند، پیش از این حتی یکبار هم چنین نامی به گوششان نخورده بود. پس از دو ماه از آغاز سال تحصیلی جدید و بلاتکلیفی وزارت عریض و طویل آموزش و پرورش، رئیس جمهوری به سنت خود برای معرفی افراد و چهره های گمنام در پست های کلیدی وفاداری نشان داد و با انتخاب فرشیدی برای پست آموزش و پرورش، همه فرهنگیان را در بهت فرو برد.
--------------------------------------

این بهت اما تنها شامل فرهنگیان نبود، چرا که تقریبا تمام ناظران سیاسی منتظر بودند رئیس جمهور پس از ناکامی دو ماه پیش در کسب رای اعتماد مجلس برای وزارت آموزش و پرورش این بار سراغ چهره ای شناخته شده برای تصدی این پست بگیرد و از ایجاد اختلاف بیشتر در صف اصولگرایان پرهیز نماید. با این حال وی، فرشیدی ناشناس را به تمام گزینه های ممکن دیگر ترجیح داد و با انتخاب او حجت را با ناظران سیاسی و افکار عمومی تمام کرد و ثابت نمود، خواست اصولی رئیس جمهور، انتخاب چهره های ناشناس برای پست های کلیدی است.

از جهت ناشناس بودن و تازه کاری، فرشیدی 54 ساله در واقع تمامی ویژگی های مدنظر رئیس جمهور را داراست. او اکنون دبیر سرویس فرهنگی روزنامه رسالت است و نشریه ای به نام زمزمه را نیز در مجموعه آموزش و پرورش منتشر می کند.

فرشیدی گرچه به روایت کارنامه اجرایی اش، فعالیت در سمت هایی چون مدیر کلی وزارت آموزش و پرورش را تجربه کرده است اما این تجربه ها متعلق به دهه 60 است و وی مدتهاست که هیچ پستی در مدیریت میانی به عهده نداشته است.

این در حالی است که به عقیده اصولگرایان مجلس، وزارت آموزش و پرورش، وزارت خانه ای استراتژیک محسوب می شود و به دلیل ارتباطش با حدود 80 درصد از جمعیت کشور، توان تاثیر گذاری فوق العاده ای در افکار عمومی دارد. بطوریکه نمی توان در مورد انتخاب وزیر آن ریسک های دردسر ساز را براحتی پذیرفت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اصولگرایان که در دوره تصدی حاجی ،وزیر اصلاح طلب دولت خاتمی در آموزش و پرورش، همواره این وزارت خانه را آماج انتقادهای خود قرار می دادند و در ماههای پایانی دولت خاتمی نیز حاجی را تا استیضاح کشاندند، اکنون به دنبال این هستند تا با انتخاب فردی مورد وثوق که بتواند وضع پریشان آموزش را سرو سامانی بخشد، اقبالی را در افکار عمومی بدست آورند.

با این حال، این خواست اصولگرایان در تضاد با اراده رئیس جمهور قرار گرفته است چرا که وی به جای معرفی چهره های کارآزموده، سراغ افراد ناشناس را برای پست آموزش و پرورش گرفته و تصمیم دارد سکان بزرگتر وزارت خانه آموزش کشور را به دست فردی تازه نفس بسپارد.

به عقیده برخی ناظرین سیاسی، این موضع رئیس جمهور می تواند از این جهت اتخاذ شده باشد که وی می کوشد با معرفی چهره ای جدید، درهای انتقاد را نسبت به گذشته و کارنامه قبلی این افراد ببندند و وزرای پیشنهادی خود را افرادی تحول خواه و دارای ایده های نو جلوه دهد.

از سوی دیگر این احتمال را نیز می توان در نظر داشت که تیم مشاوره تعیین صلاحیت کاندیداهای وزارت که زیر نظر مستقیم احمدی نژاد فعالیت می کنند به رئیس جمهور اطمینان داده اند، چهار وزیر پیشنهادی اش از مجلس رای اعتماد می گیرند و اصولگرایان برای پرهیز از اختلاف های جناحی بیشتر هم که شده پاسخ منفی به مردان رئیس جمهور نمی دهند.

با این حال، چنان که از اظهارات اصولگرایان مجلس بر می آید، ممکن است تصور همراهی همه جانبه دولت و مجلس مجددا نقش برآب شود و نمایندگان با کنار گذاشتن مصلحت سنجی ها، برگه های کبود را به نشانه مخالفت با خواست رئیس جمهور در صندوق آرا بریزند.

بر همین اساس گرچه نمایندگان حدود 10 روز برای بررسی دیدگاه های چهار وزیر باقیمانده احمدی نژاد وقت دارند اما چنانچه نتیجه و جمع بندی های کلی نتواند رضایت خاطر اصولگرایان را فراهم کند و وعده های فرشیدی نا آشنا برای امتناع نمایندگان کافی نباشد، او نیز مانند اشعری کاندیدای ناکام قبلی تصدی این پست، باید به شغل مطبوعاتی خود بازگردد و جلسات هیات دولت را تنها از طریق تلویزیون تماشا کند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را هم کسی نمی شناسد، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016