شنبه 14 آبان 1384

انتقاد حزب موتلفه اسلامي از روند انتخاب وزيران، ايسنا

حبيبي: دايره اصولگرايان وسيع‌تر است
ترقي:همراهي اصولگرايان جلب نشد
بادامچيان: با اكثريت رايزني شود



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

** دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي، دولت را به استفاده هرچه بيشتر از تجارب اصولگرايان دعوت كرد و گفت: در اين صورت انتقادهاي كمتري كمتري متوجه دولت مي‌شود.

محمدنبي حبيبي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) انجام انتخاب‌ها از دايره‌ي وسيع‌تر، استفاده از نظرات كارشناسي و قاطعيت در اجرا مطابق آنچه در ايام تبليغاتي رياست‌جمهوري بيان مي‌شد را عواملي مؤثر در كاهش انتقادات به دولت بر‌شمرد و اظهار داشت: تعدادي از اصولگرايان به برخي از انتخاب‌هاي انجام‌شده از جانب رييس‌جمهور اشكال وارد مي‌كنند، اما هم‌چنان پشتيباني اصولي از دولت دارند و اين پشتيباني كاهش چشمگيري پيدا نكرده است.

وي اضافه كرد: به عقيده من انتخاب‌هاي انجام‌شده در دولت احمدي‌نژاد از كل دايره‌ي اصولگرايي نبوده است و در واقع يك مقدار از ارتباطات قبلي رييس‌جمهور و منصوبان وي در انتخاب همكاران مؤثر بوده‌اند.

حبيبي تصريح كرد: دايره‌ي مديريتي اصولگرايان خيلي وسيع‌تر از آن چيزي است در مجموعه دايره‌ي انتخاب افراد مورد نظر آقاي احمدي‌نژاد بوده؛ اما ما هم‌چنان از لحاظ عقيدتي منتخبان رييس‌جمهور را اصولگرا مي‌دانيم.

دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي هم‌چنين يادآور شد: حمايت از دولت به خصوص در جناح اصولگرا حمايتي اصولي و قطعي است؛ زيرا مجموعه اصولگرايان دولت احمدي‌نژاد را اصولگرا مي‌دانند و معتقدند موفقيت يا عدم موفقيت اين دولت به حساب اصولگرايان گذاشته مي‌شود.

وي با تأكيد بر مشي اصولگرايان در آن‌چه پشتيباني اصولي از دولت خواند، يادآور شد: پشتيباني اصولي به مفهوم پشتيباني بي‌چون و چرا نيست؛ بلكه به مفهوم اين است كه دولت را از خود مي‌دانيم؛ اما از آنجا كه احتمال خطا و ضعف در هر دولتي وجود دارد و دولت احمدي‌نژاد نيز از اين امر مستثني نيست، بهترين دوستان اين دولت را كساني مي‌دانيم كه در برابر نقاط ضعف، انتقاداتشان را بيان كنند؛ هم‌چنان كه در جهت تقويت نقاط مثبت دولت حركت مي‌كنند.

دبير كل حزب موتلفه اسلامي تصريح كرد: در حال حاضر در اكثريت نمايندگان مجلس و تشكل‌هاي اصولگرا فضاي پشتيباني اصولي از دولت وجود دارد و حمايت آنها حمايتي اصولي و نه تعصب‌آميز و گروهي است.

دبيركل حزب موتلفه‌ي اسلامي روز جمعه هم در گفت‌وگويي تصريح كرد: تكميل نشدن كادر دولت نبايد به بهانه‌اي براي نمايندگان مجلس در جهت عدم اعمال دقت لازم در بررسي وزرا تبديل شود.

محمدنبي حبيبي يادآور شد: از 4 نفري كه از جانب رييس‌جمهور به عنوان وزير وزارتخانه‌هاي نفت، آموزش و پرورش، رفاه و تعاون معرفي شده‌اند، جز با وزير آموزش و پرورش با سايرين آشنايي ندارم و به نظر مي‌رسد تنها وزير پيشنهادي براي وزارت آموزش و پرورش به لحاظ دو دوره عهده‌دار بودن سمت مديركل آموزش و پرورش دو استان كشور، به لحاظ تجربي و تعهد و تدين، مناسب حوزه‌ي كاري‌اش است.

وي گفت: انتقاد من درباره‌ي نوع انتخاب‌هاي آقاي احمدي‌نژاد همچنان به قوت خود باقي است زيرا معتقدم وي در دايره‌اي كوچك‌تر از دايره‌ي مديران اصول‌گرا انتخاب‌هايش را انجام مي‌دهد، لذا بايد با ديدي وسيع‌تر از آن‌چه اقدام كرده، عمل كند.

وي همچنين يادآور شد: دليلي وجود ندارد مجلس براي تشخيص صلاحيت افرادي كه از جانب رييس‌جمهور معرفي مي‌شوند، سخت‌گيري نكنند. كساني كه مسووليت وزارت را مي‌پذيرند بايد علاوه بر تعهد ديني، توان مديريتي و تجربه‌ي كافي براي تصدي وزارتخانه‌هاي متبوعشان را نيز داشته باشند.

حبيبي همچنين رفتار نمايندگان در زمينه‌ي تاييد صلاحيت چهار وزير پيشنهادي را غيرقابل پيش‌بيني دانست، گفت: ممكن است اين افراد در صورت تاييد صلاحيتشان از جانب نمايندگان مجلس راي بياورند، هرچند ممكن است در صورت ضعيف تشخيص داده شدن آن‌ها از جانب نمايندگان مجلس با راي عدم اعتماد مواجه شوند.

** هم‌چنين حميدرضا ترقي، يك عضو ديگر شوراي مركزي حزب موتلفه‌ي اسلامي گفت: متاسفانه دولت در عزل و نصب‌ها همكاري و همراهي اصولگرايان را جلب نكرده تا بتواند آن‌ها را براي همراهي بيشتر دلگرم كند.

وي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) افزود: بي‌اعتنايي دولت به اصولگراها موجب شده جمعي از نيروهايي كه مي‌توانستند با دولت بيشتر همراهي كنند، ضرورتي در اين همراهي نبينند. لازمه‌ي اين امر اصلاح روش دولت در استفاده از نيروهاي اصولگراست.

وي همچنين با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در جمع كارگزاران نظام در مراسم عيد فطر، گفت: اميدواريم اين فرمايشات باعث شود كه دولت توجه بيشتري به نيروهاي اصول‌گرا نشان دهد و گروههاي سياسي نيز با رفع كدورت‌ها در مسير تعامل با دولت همراهي كنند.

اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي در ارزيابي از چهار وزير معرفي شده از جانب رييس جمهور نيز عنوان كرد: انتقاداتي كه نسبت به نحوه‌ي انتخاب وزراء مطرح مي‌شود، نشان مي‌دهد تصميم نهايي در برخي وزارتخانه‌ها با بحث‌هاي كارشناسي قبل از آن تفاوت دارد و نگراني‌هايي را در برخي نمايندگان ايجاد كرده است.

وي با بيان اينكه نمايندگان مجلس با همان رويكرد قبلي صلاحيت نمايندگان مجلس را مورد بررسي قرار مي‌دهند، اظهار داشت: در شرايط كنوني جاي نگراني وجود دارد كه برخي از وزراء راي نياورند.

وي ادامه داد: در شرايط فعلي دولت براي همگراسازي نيروهاي موثر در تصميم‌گيري‌ها و افكار عمومي با خودش بايد هم پاسخگويي داشته باشد و هم توضيحات كافي و مختلفي ارائه دهد كه به عقيده من در اين زمينه هنوز در مسير همگراسازي افكار عمومي با خود حركت نكرده است.

وي اضافه كرد: در حال حاضر صرفا به خاطر اعتمادي كه نسبت به دولت وجود دارد به تصميمات آن احترام گذاشته مي‌شود اما به مرور زمان دولت نيازمند ارائه دليل و منطق است زيرا ما فضاي باز ساسي داريم كه دولت براي فعاليت در اين فضا بايد با استدلال و منطق عمل كند.

وي همچنين معتقد است: همكاري با دولت در بدنه‌ي اجرايي آن است زيرا بسياري از زيرمجموعه‌هاي وزرا، فرمانداران و شركت‌هاي دولتي كه نقش موثري در اجراي تصميمات دولت دارند و نيازهاي استراتژيك مردم به آن‌ها وابسته است، به علت تعلقاتي كه سيستم مديريتي قبلي كشور دارد همراهي چنداني با تصميمات دولت ندارند. به همين دليل سرعت عمل دولت در تغيير اين مديران مي‌تواند سهم موثري را در اجراي تصميم‌گيري‌هاي دولت داشته باشد.

** يك عضو ديگر شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي هم يادآور شد: در صورتي كه نمايندگان مجلس بر اساس مصلحت به وزراي پيشنهادي رأي دهند، در آينده نمي‌توان ارتباط قوي را با اين وزرا برقرار كنند.

اسدالله بادامچيان در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين مطلب درباره‌ي احتمال تأييد صلاحيت چهار وزير پيشنهادي رييس‌جمهور در جهت تكميل هرچه سريع‌تر تيم دولت، گفت: اين امر به نظر نمايندگان مجلس بستگي دارد. ممكن است آنها مصلحت را در آن ببينند كه به اين افراد رأي دهند و اين رويكرد (تأييد صلاحيت بر اساس مصلحت) با وظيفه‌ي نمايندگي انطباق دارد. هرچند ممكن است در آينده در نحوه‌ي ارتباط نمايندگان با وزير مربوطه مشكل ايجاد كند.

وي با بيان اين‌كه براي نمايندگان بايد امكان بررسي صلاحيت چهار وزير معرفي شده در فضايي آرام و توأم بااطمينان فراهم باشد، نسبت به اين كه مجلس در بررسي صلاحيت وزراي نفت، آموزش و پرورش، رفاه و تعاون به درستي به وظايفش عمل كند، اظهار اميدواري كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين فعال سياسي در عين‌حال يادآور شد كه از چهار وزير معرفي‌شده جز با فرد پيشنهادشده براي وزارت آموزش و پرورش با سايرين آشنايي ندارد، گفت: نمايندگان مجلس هم در همين وضعيت قرار دارند و در افراد معرفي‌شده چهره‌ي مشهوري كه احتمال رأي بالا برايش وجود داشته باشد به سبب اين‌كه سوابق آنها مشخص نيست، وجود ندارد، لذا رأي آوردن يا نياوردن آنها از جانب نمايندگان مجلس مبهم است.

وي افزود: نمايندگان وظيفه دارند نسبت به بررسي افراد معرفي‌شده نهايت دقت را انجام دهند؛ چون همان‌طور كه قانون به رييس‌جمهور حق داده افراد مناسب جهت همكاري با خود را معرفي كنند به نمايندگان نيز مسؤوليت داده تا نهايت دقت را انجام دهند و به فردي كه براي مسؤوليت مطلوب تشخيص مي‌دهند، رأي دهند.

بادامچيان با بيان اين‌كه در اين موضوع از رايزني رييس‌جمهور با نمايندگان فراكسيون اكثريت اطلاع ندارد، لزوم انجام چنين رايزني‌اي را مؤثر شمرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انتقاد حزب موتلفه اسلامي از روند انتخاب وزيران، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016