سه شنبه 17 آبان 1384

ايران از كانادا خواست در خصوص نقض حقوق بشر در آن كشور فرافكني نكند، ايرنا

سازمان ملل، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۸/۱۷‬

نماينده ايران روز دوشنبه در كميته حقوق بشر مجمع عمومي سازمان ملل از كانادا خواست به جاي فرافكني، بطور مسئولانه‌تري به جامعه بين‌المللي درباره بر نقض حقوق بشر در آن كشور پاسخ دهد.

"مصطفي اعلائي" يازدهم آبانماه در كميته حقوق بشر مجمع عمومي سازمان ملل با ارائه مستنداتي، موارد متعدد نقض حقوق بشر در كانادا را مورد انتقاد قرار داده بود.

"مصطفي اعلائي" نماينده ايران گفته بود"براساس مدارك ارائه شده از سوي مكانيزمهاي نظارتي سازمان ملل و سازمان‌هاي غيردولتي ، كانادا همواره يكي از نقض‌كنندگان حقوق بشر در جهان بوده كه نوع رفتار تبعيض‌آميز مقامات و پليس كانادا با بوميان اين كشور و ربوده شدن حداقل پانصد زن بومي در چند سال گذشته از جمله اين موارد است".

در واكنش به اين اظهارات اعلايي ، " گيلبرت لائورين" معاون سفير و نماينده دائم كانادا در سازمان ملل روز دوشنبه در كميته سوم حقوق بشر مدعي شد كه اين اظهارات نماينده ايران با هدف منحرف كردن توجهات از وضعيت حقوق بشر در آن كشور ايراد شده است.

اعلائي بلافاصله پس از اظهارات لائورين در كميته سوم حقوق بشر مجمع عمومي ، از موضع نماينده كانادا ابراز تاسف كرد و گفت اين تصور كه هر اعتراضي به وضعيت حقوق بشر در كانادا با هدف انحراف توجهات انجام مي‌گيرد ، مفاهيم جديدي را به ذهن متبادر مي‌كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: يكي از مفاهيمي كه اظهارات مقام كانادايي در اذهان بوجود مي‌آورد، اين است كه "كانادا اعتراض به نقض حقوق بشر در كشورها را حق انحصاري خود دانسته و انتظار دارد همگان تلاش اين كشور را صادقانه تلقي كنند و در مقابل اگر كشوري به نقض حقوق بشر در اتاوا اعتراض كرد، صرفا براي منحرف كردن توجهات است."
نماينده ايران اظهارداشت: همچنين صحبت‌هاي مذكور نشان مي‌دهد، "كانادا معتقد به رسيدگي بي‌طرفانه و غيرمغرضانه به حقوق بشر در همه كشورها نيست و به نظر اين كشور ، فقط رسيدگي به وضعيت حقوق بشر در كشورهاي جهان سوم بايد در دستور كار مجمع عمومي و كميسيون حقوق بشر باشد."
اعلائي گفت: از ديگر مفاهيمي كه واكنش مقام كانادايي به اذهان متبادر مي‌سازد ، "برخورد گزينشي و دوگانه جزو سياستهاي رسمي دولت كانادا در مورد نقض حقوق بشر در كشورهاست".

وي تصريح كرد كه مطالب ارائه شده در نشست يازدهم آبانماه از طرف ايران ، به طور كامل از گزارش‌ها و مكانيزم‌هاي نظارتي معتبر بين‌المللي گرفته شده‌اند كه همگي بر نقض صريح حقوق بشر در كانادا دلالت دارند.

نماينده ايران در كميته سوم مجمع عمومي سازمان ملل از دولت كانادا خواست به جاي اين فرافكني‌ها، مسوولانه‌تر به جامعه بين‌المللي در مورد نقض حقوق بشر در اين كشور پاسخ دهد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ايران از كانادا خواست در خصوص نقض حقوق بشر در آن كشور فرافكني نكند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016