پنجشنبه 19 آبان 1384

توقیف و تفتیش مجله سیاسی "سیسرو" در آلمان و توقیف مجله الکترونیکی "بازتاب" در ایران، علی اجدادی

نحوه توقیف سیسرو چه بود؟

در روز دوشنبه یعنی در 12 ماه سپتامبر عده ای از ماموران اداره اگاهی و دادگستری کشور المان در خیابان برلینر, منزل شماره 89 , در شهر پست دام المان به دفتر مجله سیاسی سیسرو حمله میکنند. ماموران مسلح با خود تمامی کامپیوترها ,دفاتر و نوشته های موجود را در کارتن های مخصوص ریخته و میبرند. انان با تفتیش خود فعالیت این دفتر را در انروز به نقطه صفر میرسانند.

نحوه توقیف بازتاب چگونه بود؟
در روز 19 مهر ماه گذشته، دادستان تهران،‌ فواد صادقي را تلفني احضار میکند. دادستان تهران در ملاقاتي حضوري نارضایتی مقامات ارشد دستگاه قضائي، از عملكرد «بازتاب» در رابطه با قوه قضائيه را ابراز میکند و سپس به گزارش 10 مرداد دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي عليه سايت «بازتاب» اشاره میورزد. پس از یک توافق چند روزه میان دو طرفین, و پس از سپری شدن 2 روز , شعبه اول بازپرسي كاركنان دولت قرار توقيف موقت و انسداد سايت «بازتاب» را صادر میکند.

نویسنده سیسرو کیست؟
بورونو شیرا, نویسنده ماهنامه سیسرو میباشد. او مینویسد: "ادم حیران میماند که در چه کشور به ظاهر دموکراتیکی زندگی میکند."
بورونو شیرا, گزارشگر و متخصص برجسته خاورمیانه است. او از سالهای گذشته تا به امروز بعنوان سردبیر روزنامه "سایت" در استان محل زندگیش مشغول کار میبود. عمده فعالیتهای او حول محور تحقیق و پژوهش جریانات و مسایل پشت پرده تروریسم خلاصه میگردد. یک هفته قبل از توقیف مجله سیسرو, اپارتمان او در برلین توسط ماموران اگاهی و دادگستری المان تفتیش گردید.

علت توقیف سیسرو چه بود؟
مجله سیاسی سیسرو که به زبان المانی منتشر میگردد, در ماه اوریل سال جاری گزارشی به نوشته شیرا منتشر نمود که موضوع اصلی ان را " رویت و اوج ابو موساب ال زرکاوی" در بر میگرفت. در این گزارش, شیرا سطرهایی از مدارک محرمانه اداره اطلاعات و امنیت کشور المان در رابطه با تروریسم را نقل نمود. لازم به ذکرست که او تمامی این مدارک سری را از طریق ماموران امنیتی المان دریافت نموده بود. بدتر از اینکه شیرا در گزارش خود نام کشورها و شرکتهای چند ملیتی که منابع مالی در اختیار این گروه تروریستی قرار میدهند, اشاره نموده بود.

پاسخ اتو شیلی, وزیر قبلی وزارت امنیت داخلی المان در برابر توقیف سیسرو؟
پس از انکه عملکرد اداره امنیت و اطلاعات المان از سوی جناحها و احزاب مختلف المان مورد انتقاد قرار گرفت, اتو شیلی برای توجیه حرکت و اقدام وزارتخانه اش درباب مجله سیاسی سیسرو, در کنفرانس اتحادیه کل ناشران مطبوعات المان که تنها به این منظور گردهم امده بودند, اظهار نمود:
"ازادی مطبوعات دلیلی برای قانون شکنی نمیگردد. دولت میبایست بر علیه چنین خیانتی نسبت به اسناد محرمانه دولتی از هر طریق ممکن از خود دفاع کند"

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ان چیز که اتو شیلی اسم ان را خیانت مینماید, گزارش نمودن اسامی کشورها و شرکتهای چند ملیتی مشهوری بود که کمکهای مالی و لجستیکی در اختیار گروه تروریستی القاعده قرار میدادند و میدهند.

علت توقیف بازتاب چه بود؟
شایان توجه است که سایت بازتاب نیز قبل از توقیفش گزارشاتی در رابطه با شخص ابو موساب ال زرکاوی و گروه القاعده را در سطح قابل توجهی اراعه مینمود. فاصله زمانی مابین توقيف «بازتاب» و سیسرو زیاد نیست. دیگر اینکه سايت بازتاب در افشاي مفاسد اقتصادي، به ويژه در مراكز حساس امنيتي و قضائي نقش شایانی در جامعه مطبوعاتی ایران را بازی مینمود.

Copyright: gooya.com 2016