جمعه 20 آبان 1384

لاريجاني: در گفتگوها بنا نیست همه جشن وحدت بگیرند، روند مذاكرات هسته‌اي همچنان روبه رشد است، انتخاب

خبرگزاري انتخاب : دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به تغيير هيات مذاكره‌كننده هسته‌اي گفت: روند مذاكره در اين زمينه همچنان رو به رشد است. " علي لاريجاني" در جمع خبرنگاران افزود: كشورهاي عضو عدم تعهد در مورد پرونده هسته‌اي ايران موضع خوبي داشته‌اند و حركت رو به جلو است.
-------------------

خبرگزاري انتخاب : دبير شوراي عالي امنيت ملي در خصوص گزارش البرادعي اظهار اميدواري كرد كه گزارش وي بر اساس نظام حقوقي و فني دقيق و اميدواركننده باشد، زيرا اطلاعات خواسته شده را به او ارايه كرده‌ايم.

به گزارش سرويس سياسي خبرگزاري «انتخاب»، " علي لاريجاني" عصر جمعه پس از جلسه مشترك با هيات تروئيكاي جنبش عدم تعهد با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران افزود: كشورهاي عضو عدم تعهد در مورد پرونده هسته‌اي ايران موضع خوبي داشته‌اند و حركت رو به جلو است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد، كشورهاي غيرمتعهد نقش آفرين هستند و جلسه امروز درخصوص همكاري با ايران از جمله در مورد مسايل هسته‌اي است.

وي در مورد نامه خود به وزيران خارجه سه كشور اروپايي گفت: هنوز اين كشورها پاسخي نداده‌اند، اما گفته‌اند كه در اين خصوص سرگرم مذاكره هستند.

لاريجاني در پاسخ به اين سوال كه نظر شما در خصوص غني‌سازي اورانيوم در كشوري ديگر چيست؟ گفت:" غني‌سازي براي مصالح آن كشورها خوب است ،اما براي ايران داشتن غني‌سازي براي خودش مطرح است."

لاريجاني درباره اينكه اگر اين پيشنهاد بشود ، شما چه خواهيد كرد؟ گفت: بحث اين پيشنهاد را انجام مي‌دهيم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در خصوص گزارش البرادعي اظهار اميدواري كرد كه گزارش وي بر اساس نظام حقوقي و فني دقيق و اميدواركننده باشد، زيرا اطلاعات خواسته شده را به او ارايه كرده‌ايم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به تغيير هيات مذاكره‌كننده هسته‌اي گفت: روند مذاكره در اين زمينه همچنان رو به رشد است.

لاريجاني در خصوص اينكه آيا پيشنهاد جديدي از سوي البرادعي به ايران داده شده است؟ گفت: هنوز پيشنهاد مدوني به ما ارايه نشده است.

دبير شوراي امنيت ملي همچنين در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به روند مذاکرات هسته ای ایران گفت: قطعا همه راه های مسالمت آمیز را امتحان می کنیم، اما این بدان معنا نیست که راه های دیگری وجود ندارد، نباید آنقدر تضییع بوجود آورند که ناچار شویم راه دیگری را در پیش بگیریم.

به گزارش خبرگزاری "مهر"، علی لاریجانی در خصوص پیشنهاد ایران به اروپا برای ادامه مذاکرات گفت: ما در پی آن هستیم که همه ظرفیت ها را بالفعل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه گفت وگو زمانی مفید است که در چارچوب مشخص و هدف معین صورت گیرد، اظهار داشت: در گفتگوها بنا نیست همه جشن وحدت بگیرند.

لاریجانی در خصوص طرح های پیشنهادی روسیه و آفریقای جنوبی نیز گفت: هیچ طرح مدونی در این باره مطرح نیست .

دبیر شورای عالی امنیت ملی از توضیح جزئیات نامه ارسالی اش به اروپا خودداری کرد و افزود : این گونه نامه ها،رسانه ای نیست و اگر رسانه ای شود، از بار دیپلماتیک آن کم می شود، ما در این نامه اعلام کرده ایم که در چارچوبی خاص و در یک دالان گفت وگوی سازنده، از فناوری هسته ای دفاع می کنیم .

لاریجانی در پاسخ به این سوال که ایران برای دستیابی به فن آوری هسته ای حاضر است تا چه میزان هزینه بپردازد، گفت: من بسیار امیدوارم که این حق و خواسته ایرانیان تحقق یابد و دنیا نمی تواند در برابر اراده ایرانیان بایستد. یک زمانی انگلیسی ها این اشتباه را کردند و سر ملی شدن صنعت نفت جلوی اراده ایرانیان ایستادند، اما خیلی برد نکردند و هنوز در خاطره ایرانیان، خاطره بدی از رفتار انگلیسی ها وجود دارد؛ من توصیه ام این است که این روش را تکرار نکنند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی در خصوص بازرسی های آژانس از ایران، بعد از صدور قطعنامه سپتامبر شورای حکام تصریح کرد: این بازرسی ها در چارچوب پادمان، پروتکل الحاقی و معاهده ان پی تی بوده و برخلاف آنچه در رسانه ها گفته شد، هیچ مصاحبه ای با نظامیان صورت نگرفته است.

لاریجانی در خصوص تغییر در روابط اقتصادی ایران و متناسب ساختن آن با موضع گیری های سیاسی کشورها گفت : این موضوع بیشتر در سطح رسانه ها مطرح شده است و نه در سطح شورای عالی امنیت ملی .

دبیر شورای عالی امنیت ملی در خاتمه در خصوص استراتژی هسته ای کشور تاکید کرد: این استراتژی پیچیده نیست، بارها اعلام کرده ایم که سلاح های کشتار جمعی را مجاز نمی دانیم، ولی فن آوری صلح آمیز هسته ای توان ایرانیان را بالا می برد و استراتژی ما رسیدن به این حوزه است.

Copyright: gooya.com 2016