شنبه 21 آبان 1384

علي لاريجاني و ايگور ايوانف، مسوولان شوراي امنيت ملي ايران و روسيه: پيشنهاد جديدي مطرح نيست، ايرنا

تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۸/۲۱‬

علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران و ايگور ايوانف دبير شوراي امنيت ملي روسيه روز شنبه در تهران خبرهاي مربوط به برخي رسانه‌ها در مورد پيشنهاد جديد روسيه در مورد پرونده هسته‌اي ايران را رد كرده و تاكيد كردند كه طرح و پيشنهاد جديدي مطرح نيست.

پيش از اين برخي از رسانه‌ها گزارش كرده بودند كه ايوانف در سفر به ايران حامل پيشنهادي است كه بر اساس آن به تهران اجازه داده خواهد شد نخستين مرحله فراوي اورانيوم را در خاك خود پي بگيرد ولي حساسترين قسمت چرخه سوخت هسته‌اي يعني غني‌سازي اورانيوم در روسيه انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا لاريجاني و ايوانف همتاي روسي‌اش ، امروز پس از سه ساعت مذاكره فشرده در جمع خبرنگاران حاضر شدند و تصريح كردند كه پيشنهاد جديدي مطرح نيست.

ايوانف گفت: مسئله آغاز پروسه مذاكره جديدي مطرح نيست و از اين رو هيچ پيشنهاد مشخصي در اين‌باره مطرح نشده است.

دبير شوراي امنيت روسيه افزود: مسئله مساعدت به مذاكرات سازنده ايران و سه كشور اروپايي مطرح است و روسيه به نوبه خود آماده است كه در اين راستا كمك كند.

لاريجاني نيز تاكيد كرد كه نبايد به پيشنهادهايي كه در رسانه‌ها مطرح مي‌شود، تمركز جدي كرد چون اين پيشنهادها گاهي با تحليل‌هايي خاص مطرح مي‌شود.

دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: البته نمي‌گويم كه اين پيشنهادها مطالعه نشود ، چون اين هم يك ظرفيت‌سازي است ، اما فكر نكنيد همه اين طرحها ، طرحهاي واقعي است و در صحنه دپيلماسي مطرح مي‌شود.

لاريجاني خاطرنشان كرد: امروز بيش از اينكه ما براي حل مسئله ايران احتياج به طرحهاي نوين داشته باشيم، احتياج به اصلاح مسير و اصلاح رفتارها داريم چون مسئله حق دسترسي ايران به فناوري هسته‌اي حرفي نيست كه كسي بتواند از آن فرار كند ، همه آن را قبول دارند ، اما اينكه چرا در اين مسير با مشكلاتي مواجه هستيم ، اصلاح مسير لازم است ، نه طرح‌هاي مختلف.

وي در عين حال تاكيد كرد: طبعا اگر در اطراف ما پيشنهاداتي و يا نظراتي مطرح شود كه بتواند تسهيل‌كننده موضع باشد ، مي‌شود به آن اعتنا كرد و اصولا ظرفيت ديپلماسي به اين است، وگرنه بايد يك خط قرمز كشيد.


** روسيه: مسئله ايران بايد در چارچوب آژانس حل شود
دبير شوراي امنيت ملي روسيه در اين كنفرانس مطبوعاتي تاكيد كرد كه روسيه علاقمند است مسئله هسته‌اي ايران در چارچوب گفت و گوي ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي حل شود.

ايوانف با بيان اينكه روسيه بر حق دسترسي ايران به فناوري صلح آميز هسته‌اي در چارچوب معاهده "ان پي تي" پافشاري دارد، گفت: ما همچنين از احيا و از سرگيري مذاكرات ايران و سه كشور اروپايي استقبال مي‌كنيم.

وي افزود: روسيه آماده است كه در اين راستا كمك و مساعدت لازم را انجام دهد و در مذاكراتمان نيز از همين زاويه ، مسايل هسته‌اي ايران را مورد بحث و بررسي قرار داديم.

دبير شوراي امنيت ملي روسيه اضافه كرد: ما از فضاي باز و پر از اعتماد در مذاكرات ايران و روسيه از جمله درباره امور هسته‌اي راضي هستيم و اين رايزنيها ادامه خواهد داشت.


** روسيه در پي فراهم كردن شرايط مطلوب در مذاكرات ايران و اروپاست ايوانف در پاسخ به سوال يكي ديگر از خبرنگاران كه اصرار داشت در خصوص پيشنهاد احتمالي روسيه سخن بگويد، گفت: پيشنهاد مشخصي مطرح نيست بلكه هدف مشخص اين است كه تشنج و تنش پيرامون برنامه هسته‌اي ايران برطرف شود.

دبير شوراي امنيت ملي روسيه افزود: ما در پي آن هستيم تا شرايط مطلوب براي مذاكره ايران و سه كشور اروپايي فراهم شود و امكان بحث در مورد مسايلي كه غير قابل حل نيست، فراهم شود.


** تاكيد روسيه بر گسترش همكاريهاي دو جانبه با ايران
ايوانف در اين كنفرانس خبري همچنين با اشاره به اين كه نخستين بار است با آقاي لاريجاني ديدار مي‌كند، گفت كه در ديدارش با وي در مورد طيف وسيعي از امور دو جانبه رايزني كرده است.

وي با اشاره به تماسهايي كه بين دو شوراي امنيت ملي ايران و روسيه برقرار است،خاطرنشان كرد كه كانون گفت و گوهايش در سفر به ايران ، همكاريهاي دوجانبه است.

دبير شوراي امنيت ملي روسيه با اشاره به زمينه همكاري دو كشور از جمله در زمينه‌هاي تجاري، اقتصادي ، نظامي ، فني و فناوريهاي نوين ، بر نقش ايران و روسيه در جهت تحكيم ثبات و امنيت در منطقه، تاكيد كرد.

ايوانف با اشاره به همكاري ايران و روسيه براي حل مناقشه تاجيكستان ، ابراز اميدواري كرد كه اين همكاريهاي گسترش يابد.

اين مقام روسي مبارزه با تروريزم و قاچاق مواد مخدر و جلوگيري از گسترش سلاح‌هاي كشتارجمعي و جايتكاريهاي سازمان يافته را از ديگر زمينه‌هاي همكاري ايران و روسيه برشمرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

** ايران: روسيه دوست ماست
لاريجاني نيز در اين كنفرانس مطبوعاتي ، روسيه را دوست ايران خواند و با اشاره به سابقه همكاريهاي سياسي، اقتصادي، نظامي ، دفاعي و اتمي ايران و روسيه، بر گسترش همكاريهاي دوجانبه تاكيد كرد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد كه ايران و روسيه مي‌توانند رايزنيهاي بيشتري را در خصوص مسائل پيچيده منطقه‌اي داشته باسند.

لاريجاني با اشاره به سفر همتاي روسي‌اش به تهران گفت: حضور ايوانف در ايران مي‌تواند به گسترس همكاريهاي دوجانبه كمك كرده و موجب شود كه دو كشور تحليل مشتركي در مورد مناقشات منطقه‌اي داشته باشند.

وي افزود: ما در خصوص مسايل هسته‌اي هميشه با روسيه رايزني داشته‌ايم و امروز نيز در خصوص مسايل هسته‌اي گفت و گو كرديم.


** نتيجه تلاشهاي ديپلماتيك
لاريجاني در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه نظر او را خصوص نتيجه رايزنيهاي ديپلماتيك ايران و روسيه پرسيد، گفت: مسايل ديپلماتيك به صورت بسته‌بندي شده نيست كه سريع حاصل شود ، همين كه ما توافقهاي هسته‌اي داشته باشيم،خود از نتايج تلاشهاي ديپلماتيك است.


** همكاري ايران با آژانس خوب بوده است
در ادامه اين كنفرانس مطبوعاتي از لاريجاني در خصوص تعامل ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي سوال شد، او پاسخ داد: همكاري ما با آژانس خوب بوده است و من فكر مي‌كنم دوستاني كه در آژانس هستند اين را تاييد مي‌كنند كه در اين فاصله همكاري ما با آژانس مطلوب بوده است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: ايران آن مقدار كه مي‌توانسته در زمينه دادن اطلاعات براي روشن كردن ذهن آنها، همكاري كرده است و اميدوارم كه ايران مسير راحت‌تري را در آژانس داشته باشد.

Copyright: gooya.com 2016