سه شنبه 24 آبان 1384

صفارهرندي: تعرض مطبوعات به مقدسات قابل تحمل نيست، عده‌‏اي از ناظران فيلم نمي‌‏پذيرفتند اين مملكت يك مملكت امام زماني است، ايلنا

* با بستن روزنامه‌‏هاي مخالف دولت، فرصت درشت‌‏نمايي مسائل را به آنها نمي‌‏دهيم
* كتابي كه در بازار جمهوري اسلامي عرضه مي‌‏شود، بايد مبتني بر ارزش‌‏ها باشد


تهران- خبرگزاري كار ايران

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: تعرض مطبوعات به مقدسات قابل تحمل نيست و با آنها برخورد مي‌‏شود البته فرض بر اين است كه بگير و ببندهاي گذشته را نداشته باشيم.

به گزارش خبرنگار" ايلنا" حسين صفارهرندي كه در نوزدهمين همايش سراسري ائمه جمعه سراسر كشور سخن مي‌‏گفت، افزود: در برخورد با مطبوعات بگير و ببندهاي دوره گذشته را نخواهيم داشت، ما ابتدا تذكر مي‌‏دهيم، سپس دعوت مي‌‏كنيم كه توجيه‌‏شان كنيم، خواهش مي‌‏كنيم و سعي مي‌‏كنيم كمتر برخورد آنچناني داشته باشيم.
وي با اشاره به انتقادات فعالان سياسي به احمدي‌‏نژاد، گفت: مطبوعات به بالاترين شخصيت‌‏هاي كشور انتقاد مي‌‏كنند، حتي گاهي انتقاد شكل جفا به مسوولين مملكت را مي‌‏گيرد، در همين مدت سه ماهه كه دولت جديد مستقر شده است، تخريب را تا حدي پيش برده‌‏اند كه حرف از ناكارآمدي رييس‌‏جمهوري به ميان مي‌‏آيد.
صفار هرندي در حالي كه حضار شعار" مرگ بر منافق" سر داده بودند، ادامه داد: من به اعضاي دولت مي‌‏گويم، خيلي زود است كه بردباري‌‏تان را از دست بدهيد، البته من به واسطه سابقه مطبوعاتي‌‏ام از باقي اعضاي دولت پوست كلفت‌‏تر هستم و به دوستان مي‌‏گويم كه بگذاريد هتاكي و فحاشي كنند، بهترين پاسخ براي اينها، اين است كه بگوييم دولت تا آخر سال نه اردو در مناطق محروم كشور خواهد داشت.
وي ادامه داد: در شرايطي كه تيم مذاكره كننده مثل يك سرباز وارد ميدان مين شده است، عده‌‏اي هياهو مي‌‏كنند تا حواس او را پرت كنند، حتي عده‌‏اي زمين‌‏هاي پاك‌‏سازي شده را شبانه مين‌‏گذاري مي‌‏كنند تا اين سرباز جان بركف در دام بيفتد البته ما باز هم روزنامه‌‏اي را تعطيل نمي‌‏كنيم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به تيراژ پايين روزنامه‌‏هاي مخالف دولت، اضافه كرد: ما مي‌‏دانيم كه بسياري از اين روزنامه‌‏ها "له له" مي‌‏زنند تا تعطيل شوند، اينها پنج هزار شماره تيراژ دارند كه سه هزار شماره برگشت مي‌‏خورد، ما با بستن اين روزنامه‌‏ها فرصت درشت نمايي مسائل را به آنها نمي‌‏دهيم.
صفار هرندي همچنين در خصوص آزادي مطبوعات، اظهار داشت: اعتقاد بنده اين است كه مردم بايد آزادانه از اطلاعات بهره‌‏مند شوند و ما نيز از گسترش اطلاعات جلوگيري نمي‌‏كنيم، مطبوعات نيز در اطلاع‌‏رساني آزادند اما قانون چند مورد كوچك را براي مطبوعات محدود كرده است.
وي افزود: قانون مطبوعات كه در قانون اساسي ريشه دارد، معلوم كرده است كه حد آزادي براي مطبوعات كجاست. يكي حدود الهي است و ديگري هم حقوق عمومي كه "اضرار به غير" صورت نگيرد، در اين دو مورد مطبوعات آزادي عمل ندارند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص فيلم‌‏هاي ساخته شده در دولت خاتمي، گفت: ما به فيلم‌‏هايي كه در تعارض آشكار با خواست و اهداف مردم متدين است، اجازه پخش نخواهيم داد. ما دو مرحله نظارت و كنترل در ساخت يك فيلم داريم و كساني كه براي نظارت بر اين فيلم‌‏ها انتخاب مي‌‏شوند، بسيار موثرند.
صفار هرندي در خصوص ناظران قبلي اين وزارت‌‏خانه، گفت: كساني كه براي نظارت بر گذرگاه توليد فيلم انتخاب مي‌‏شوند، خود نياز به اصلاح و اذكار داشتند، عده‌‏اي بودند كه نمي‌‏خواستند بپذيرند اين مملكت، يك مملكت امام زماني است و همان‌‏ها بودند كه مي‌‏خواستند هنر را كنترل كنند.
وي اضافه كرد: اين عده اكنون با استفاده از اين حربه كه "هنر قيد نمي‌‏پذيرد"، مي‌‏خواهند بر ما فشار بياورند كه به هنر و فرهنگ كنترل نداشته باشيم، مي‌‏گويند كه موسيقي غيرمجاز نداريم و مي‌‏خواهند همه انواع تئاتر را بر ما تحميل كنند، همان طور كه در ماجراي تئاتر رسواي ايران زمين پيش ‌‏آمد. طبيعي است كه ما با نگاه ارزشي خودمان هر چيزي را كه مخل تحقق نگاه رهبري باشد، از ميان برمي‌‏داريم.
صفار هرندي در خصوص مقوله موسيقي اظهار داشت: در اين نظام نمي‌‏شود موسيقي را از زندگي مردم حذف كرد، موسيقي جزو زندگي ماست و اين نگاه متاثر از نگاه حاكم است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير فرهنگ وارشاد اسلامي در خصوص نشر كتاب نيز گفت: كتابي كه در بازار جمهوري اسلامي عرضه مي‌‏شود، بايد مبتني بر ارزش‌‏ها باشد، در اين ايده نبايد خدشه‌‏اي وارد شود اما كساني كه براي مديريت كتاب انتخاب شده بودند، اساساً فهم اين كار را نداشتند، حتي اگر مي‌‏خواستند كاري بكنند، هم نمي‌‏توانستند.
صفار هرندي اضافه كرد: به‌‏حمدالله به نظر مي‌‏رسد كه ما به اين فهم رسيده‌‏ايم و در مسير حل مشكل قدم برمي‌‏داريم البته از اين به بعد ممكن است كتاب‌‏هايي را ببينيد كه نبايد مجوز نشر مي‌‏گرفتند، اين كتاب‌‏ها به دوره ما مربوط نمي‌‏شوند البته ما ناشران را موظف مي‌‏كنيم كه كتاب‌‏ها را جمع كنند و خسارت‌‏هاي آنها را نيز مي‌‏پردازيم.
وي با انتقاد از عملكرد تيم فرهنگي سيد محمد خاتمي، گفت: بنده بنا را بر اين نگذاشته‌‏ام كه عملكرد گذشته را تخريب كنم اما ناگزيرم در گزارش كارم نكاتي را متذكر شوم، متاسفانه نتيجه تعريفي كه در گذشته از فرهنگ و هنر ارايه مي‌‏شد، لاجرم بايد سر از همين جاها در مي‌‏آورد.
وي با اشاره به غالب شدن تعريف جهاني فرهنگ بر سياستگذاري‌‏هاي فرهنگي دولت قبل، گفت: در دولت‌‏هاي قبلي فرهنگ‌‏ها تحت غلبه و چارچوب فرهنگي كه استكبار جهاني طرح‌‏ريزي ‌‏كرده است، گسترش يافته و تعقيب شده است.

Copyright: gooya.com 2016