چهارشنبه 25 آبان 1384

رفسنجاني: درباره مفسدين اقتصادي مبهم حرف نزنيد، جرياني سعي در طرد مديران شايسته دارد، ايسنا

اگر مي‌توانستند، دوران مبارزه را هم زير سوال مي‌بردند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: «يكي از آفت‌هاي جامعه، زير سوال بردن همه‌ دوران پرشكوه انقلاب است و اگر عده‌اي نمي‌ترسيدند، حتي دوران مبارزه را نيز زير سوال مي‌بردند؛ آنها حتي دوران مبارزه را هم قبول ندارند.»

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام‌والملسمين هاشمي رفسنجاني در گردهمايي سراسري ائمه جمعه در ساختمان سابق مجلس شوراي اسلامي، با بيان اين مطلب اظهار داشت: «نبايد اوضاع را طوري جلوه دهيم كه نسل جوان فكر كند 25 سال به آنها دروغ گفته‌ايم. اگر اعتماد نسل جوان از انقلاب سلب شود، چگونه مي‌توان مجددا اين اعتماد را جلب كرد؟ در دوران گذشته حركتهاي بسيار زياد و مثبتي انجام شده است اما چه كسي اين طور سرمايه‌هاي گذشته را غارت مي‌كند و زير سوال مي‌برد و فكر مي‌كند هر كار كوچكي كه انجام مي‌دهد درست و صحيح است؟»

وي افزود: «نبايد گذشته را زير سوال ببريم. تحقيقا مفاخر انقلاب آنقدر عظيم و بزرگ هستند كه مي‌توانند ما را به سمت اهدافمان هدايت كنند.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه در كنار نقاط مثبت انقلاب نقاط ضعفي نيز وجود دارد، اظهار داشت: «وحدت و انسجام ملي آسيب ديده و آسيب‌هايي نيز در راه است و كساني كه انسجام ملي را مخدوش مي‌كنند بايد مورد سوال قرار گيرند. نمي‌توانم صريحا عوامل اين آسيب را معرفي كنم اما اگر وحدت و انسجام ملي آسيب ببيند خيلي خطرناك است.»

وي افزود: «تهديد جدي ديگر، توطئه‌ها و تهاجم خارجي است كه هميشه وجود داشته و مسائل ويژه و بخصوص شرايط داخلي اين خطر را جدي‌تر مي‌كند.»

هاشمي رفسنجاني با اشاره به مسأله انرژي هسته‌اي، آن را يكي از دستاويزهاي شرارت دشمنان عليه ايران برشمرد و افزود: «مسأله‌ فلسطين، حضور دشمنان در عراق و افغانستان و مسأله لبنان همه بيانگر اهداف واحدي براي توطئه عليه ايران است. جرياني مثل القاعده در منطقه ما وجود دارد كه ممكن است خود ما هم از آن آسيب ببينيم و اگر امروز به ما آسيب نمي‌رساند به اين دليل است كه مسائل مهمتري پيش رو دارد. آنها با مكتب اهل بيت خصومت دارند.»

وي گفت: «آنچه كه مي‌تواند ما را پيش ببرد، حفظ انسجام و وحدت ملي بر محور اسلام، انقلاب و ايران است. از ائمه جمعه مي‌خواهم كه محور اين وحدت باشند و سعي كنند در محيطي كه هستند وحدت جامعه مخدوش نشود. بايد بر روي ايجاد راهكارهاي وحدت بيشتر فكر كنيم.»

به گزارش ايسنا رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنانش اظهار داشت: «جامعه‌ امروز به دو قطب تقسيم شده و بعضي‌ها با حالت تهاجمي رفتار مي‌كنند. جرياني امروز سعي دارد افراد با ارزش كشور و مديران شايسته را طرد و منزوي كند و اين آفت مانند خوره به جان كشور افتاده است. اگر افراد زيادي از عرصه‌ تصميم‌گيري كنار گذاشته شوند، آنها نيز رفتار تهاجمي به خود مي‌گيرند. بايد توجه داشت كه نمي‌توان يك طرفه مسأله را حل كرد.»

هاشمي رفسنجاني گفت: «50 سال است قبل و بعد از انقلاب در حال تربيت نيرو و مدير هستيم. انسانهاي بزرگ در كوران مشكلات ساخته مي‌شوند و نمونه اين افراد تربيت‌شده در جامعه زياد هستند. عدم استفاده از اين نيروها مي‌تواند به آينده‌ نظام آسيب برساند.»

وي با بيان اينكه مسؤولان كشور به پشتيباني نياز دارند، گفت: «نيروي مسؤولان فعلي نبايد صرف بيرون كردن، طرد كردن و جنگيدن شود.»

هاشمي رفسنجاني تصريح كرد:‌ «مبارزه با مفاسد اقتصادي لازم و واجب است، اما ترسيم اشكال مبهم و ادا كردن كلماتي كه در آنها همه را زير سوال ببريم مبارزه‌ با مفاسد اقتصادي نيست. اگر مي‌دانيد كه چه كسي مفسد اقتصادي است، نام آن را اعلام كنيد و به مجازات برسانيد. نبايد مبهم و طوري حرفي بزنيد كه گويي همه فاسد هستند. اين ظلم به انقلاب و آينده كشور است و بايد توجه داشت كه اعتماد از دست رفته ديگر به دست نمي‌آيد.»

به گزارش ايسنا، وي در ادامه تصريح كرد: «وظايف ائمه جمعه بسيار سنگين است و همه بايد مواظبت كنيم كه جامعه دچار فساد نشود. نبايد مديران باتجربه را به آساني از دست بدهيم. توجه به آمار دلخراش خروج فرهيختگان از كشور مايه تأسف است. ما انتظار داشتيم كه ايران مركز جذب انسانهاي فرهيخته و باسواد شود و حتي فرهيختگان دنيا را نيز به ايران جذب كنيم، اما روند خروج نخبگان از ايران خلاف اين مسأله را اثبات مي‌كند.»

هاشمي رفسنجاني گفت: «شكستن همدلي‌ها و مخدوش كردن الماس انقلاب از جرم‌هاي نابخشودني است و عدم حفاظت از آن نيز جرم ديگري است.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه‌ سخنانش با بيان اينكه اگر توسعه را به طور جدي ادامه ندهيم به زانو درخواهيم آمد، گفت: «اگر سالانه رشد 8 درصد داشته باشيم مي‌توانيم به اهداف چشم‌انداز بيست ساله برسيم و اين رشد در صورتي است كه سرمايه‌هاي ملي و همه امكانات خارجي به كار گرفته شوند. اگر فكر كنيم با همين امكانات موجود مي‌توانيم كشور را اداره كنيم اشتباه بزرگي كرده‌ايم.»

وي با انتقاد از اينكه 80 درصد بودجه كشور صرف آموزش و پرورش، نيروهاي مسلح، بهداشت و درمان و تأمين يارانه‌ها مي‌شود، گفت: «اگر سياست‌مان اين باشد كه بودجه را صرف امور جاري كنيم و از سازندگي و امور زيربنايي غفلت كنيم فاجعه عظيمي رخ خواهد داد. رونق واقعي اقتصادي در اين است كه سرمايه‌ها در گردش باشند و گرفتار زمين‌خواري و رباخواري نشود. در غير اين صورت شك نكنيد كه چهار سال ديگر شخص ديگري از پس از اين فاجعه برنخواهد آمد. بايد شرايطي درست كنيم كه مردم به سرمايه‌گذاري دلگرم باشند.»

هاشمي رفسنجاني افزود: «مي‌توانيم بجاي اينكه دهها ميليارد دلار سرمايه از كشور خارج شود، دهها ميليارد دلار سرمايه‌ خارجي را به كشور جذب كنيم.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنانش با اشاره به نقش روحانيت و تريبون‌هاي نماز جمعه در جامعه، گفت: «كشور روزهاي حساسي را از ابعاد مختلف مي‌گذراند و ائمه‌ جمعه بايد وقت بيشتري صرف آنچه كه مي‌گذرد كنند.»

وي با بيان اينكه زمينه‌هاي خوبي براي پيشرفت و بالندگي در كشور به وجود آمده است، افزود: «اين زمينه‌ها براي ما اتمام حجت الهي است و اين موقعيت ممتاز، مسؤوليت‌آفرين است. خداوند اين قبيل فرصت‌ها را بازخواست خواهد كرد.»

وي گفت: «براي رسيدن به اين موقعيت ممتاز از معابر بسيار سختي عبور كرديم. امروز ساختار كشور تنظيم شده و چشم‌انداز 20 ساله نيز بر پايه واقعيت‌هاي نظام اسلامي تدوين شده است.»

هاشمي رفسنجاني ادامه داد: «امروز براي مديريت كشور افراد شايسته‌اي پرورش يافته‌اند و اگر ايران امروز يك حرف جدي مطرح كند در محافل سياسي، علمي و فرهنگي مورد بحث قرار مي‌گيرد. امروز ايران به منزله‌ بلندگويي در جهان عمل مي‌كند و كوچكترين اظهارنظر از سوي مسؤولان و مقامات ايران مورد تحليل مجامع جهاني قرار مي‌گيرد.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: «امروز در شرايطي قرار گرفته‌ايم كه آماده‌ جهش هستيم و اگر درست حركت كنيم مي‌توانيم به عنوان يك الگوي اسلامي در جهان مطرح شويم.»

به گزارش ايسنا، هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به تدوين آيين‌نامه‌ نظارت مجمع بر سياستهاي كلي نظام، گفت: «آيين‌نامه نظارت پيش از انتخابات نوشته شده بود و آن زماني بود كه فكر مي‌كردم خودم رييس جمهور مي‌شوم. اين نظارت طوري خواهد بود كه وارد جزئيات اجرا نخواهيم شد.»

وي اعلام كرد: «مجمع تشخيص مصلحت نظام بايد بر اصلاحات برنامه‌ها نظارت كند تا بر خلاف سياست‌هاي كلي نباشد. نسخه‌اي از مصوبات و برنامه‌ها نيز بايد به مجمع ارسال شود تا مغاير سياست‌هاي كلي نباشد.»

وي افزود: «بايد شاخص‌هاي سالانه‌اي تهيه كنيم تا ببينيم سياست‌هاي كلي چقدر در جامعه عمل مي‌شود و آيا تأثيري داشته است يا خير؟»

به گزارش ايسنا هاشمي رفسنجاني پس از پايان سخنانش در سخنان كوتاهي در جمع خبرنگاران،‌ گفت: «اگر وحدت را خدشه‌دار كنيم به دشمن كمك كرده‌ايم و ديگر نيازي به برنامه‌ريزي آنها نيست. با كارهايي كه بعضي‌افراد انجام مي‌دهند به تحقق اهداف دشمنان خارجي كمك مي‌كنند و اين مايه تأسف است.»

Copyright: gooya.com 2016