جمعه 4 آذر 1384

هاشمي‌‏رفسنجاني در نماز جمعه: بايد با عقلانيت، آرامش را در پرونده هسته‌‏اي‌‏مان حاكم كنيم، ايلنا

- اصل اعتدال براي جلوگيري از دو خطر افراط و تفريط در سند چشم‌‏انداز مورد تاكيد است

تهران- خبرگزاري كار ايران

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: فرماندهان بسيج با تلاش براي حفظ ماهيت اوليه بسيج، كاري كند كه ملت ما هميشه به بسيج افتخار كند.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، اكبر هاشمي‌‏رفسنجاني در خطبه اول نماز جمعه تهران در تشريح مباني ارزشي سند چشم‌‏انداز بيست ساله كشور، گفت: نقطه كانوني و اصلي در نظر گرفته شده در سند چشم انداز انسان با دو ويژگي ايمان و دانايي است، چرا كه اين دو مولفه بالهاي پرواز و تكامل انسان براي رسيدن به خدا و حتي در مسايل مادي است. بر اين اساس خداجويي، خلاقيت، تحول پذيري از ارزش هاي مورد توجه در سند چشم انداز توسعه بيست ساله است.
وي با اشاره به اهميت تخلف به اخلاق اسلامي مانند اخلاق, توكل, امانت, محبت، خضوع، خشيت, صبر و, سخاوت اين مورد را از ارزش هاي لحاظ شده در سند چشم انداز توسعه بيست ساله عنوان كرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر ضرورت دوري از افراط و تفريط به عنوان دو خطر بزرگ جامعه، اظهار داشت: اعتدال در ارزش‌‏ها مورد توجه در اين سند دانست.
وي در تشريح ارزش هاي مربوط به حوزه خصوصي در اين سند، گفت : برخورداري از حق مالكيت، توزيع عادلانه ثروت, ارزش كار توليدي، اصل لاضرر در فعاليت‌‏هاي اقتصادي، نظارت همگاني مشاركت و تعاون رقابت‌‏پذيري و رقابت سالم و خالي از تحكم رانت و امتياز در فضاي اقتصادي به عنوان نمونه‌‏هايي از اين ارزش‌‏ها برشمرد.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به اين كه هر كس مسووليتي در نظام اسلامي دارد، شاخه‌‏اي از ولايت را در دست دارد، گفت: اين مساله در مورد مساله ولايت در نظام اسلامي در اين سند مورد توجه است.
وي افزود: از آنجا كه اسلام برنامه اصلي خود را اصلاح فرهنگ بشري قرار داده است لذا در اين سند توجه به مسايل فرهنگي در دستور كار بوده است كه نمونه آن ضرورت وجود روحيه استقلال اجتماعي, اقتصادي و فرهنگي، آزادي سياسي، اجتماعي و فرهنگي و توام با مسووليت ؛آزادي انتخاب شغل براي فراهم شدن زمينه موفقيت، وجود فضاي سالم براي فعاليت در جامعه، تامين اجتماعي براي رفع نيازهاي ضروري و ايجاد شرايط مساوي براي فعاليت و رقابت است.
وي از تقويت روحيه نظم و انضباط، ايجاد توازن منطقه‌‏اي و فراهم شدن شرايط محيطي و بهداشت محيط زيست، عزتمندي و غرور ملي و ديني، نشاط كاري در انجام وظيفه به عنوان برخي از ديگر اصول ارزشي اين سند نام برد.
بر اساس اسن گزارش؛ هاشمي رفسنجاني در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران، ضمن تسليت به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) و تجليل از مقام شهداي گمنامي كه امروز تشييع مي‌‏شوند، گفت: مظلوم‌‏ترين خانواده‌‏ها، خانواده شهداي مفقود و گمنام هستند و اميدواريم كه امت اسلامي هرگز اين سرمايه هاي عظيم، عزت و افتخار را فراموش نكنند.
وي با اشاره به سالروز فرمان تشكيل بسيج توسط امام خميني، گفت: فرمان بسيج زماني صادر شد كه هنوز جنگ آغاز نشده بود، بنابراين اين نهاد صرفا به خاطر جنگ تشكيل نشده است اگر چه اگر در زمان جنگ بسيج نبود، انقلاب شكست مي‌‏خورد.
وي با اشاره به روز نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي، از جايگاه ويژه اين نيرو در حفظ اقتدار و امنيت كشور تجليل كرد و افزود: نيروي دريايي در عمليات خود در 5 آذر ماه سال 59 براي هميشه دريا را از تسلط عراق نجات داد و نيروي دريايي عراق را منهدم كرد. به عنوان يك ايراني مسلمان كه در جنگ مسووليت داشته‌‏ام از نيروي دريايي تشكر مي‌‏كنم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با اشاره به مساله هسته‌‏اي كشورمان، گفت: ما اين زورگويي را تحمل نمي‌‏كنيم و بايد سعي كنيم باتعقل و عقلانيت آرامش را حاكم كنيم.
وي در ادامه اوضاع را در مرزهاي لبنان، خطرناك دانست و افزود : فشار وارد كردن به سوريه , فلسطين و لبنان نمونه‌‏هايي از تجاوز استعماري است.
وي با تأكيد بر حساسيت مساله خاورميانه، گفت: انسان‌‏هاي منصف دنيا و سازمان ملل بايد وارد عمل شوند و نگذارند منطقه خاورميانه مانند مخزن باروت با يك جرقه منفجر شود.
وي افزود: شايد مسايل اروپا به ويژه فرانسه آنها را عاقل كند و بفهمند شرايطي كه براي ديگر كشورها ايجاد مي‌‏كنند، براي خودشان هم به وجود مي‌‏آيد، اميدواريم آنها از اين قضايا درس بگيرند.

Copyright: gooya.com 2016