شنبه 5 آذر 1384

واشنگتن پست: كردستان عراق به كانون جذب سرمايه‌هاي ايرانيان تبديل شده است، فارس

خبرگزاري فارس: منطقه كردستان عراق با توجه به دورماندن از خشونت‌هاي عراق به كانون جذب سرمايه گذاران ايراني تبديل شده و تاكنون 100 شركت ايراني با سرمايه‌اي بالغ بر 400 ميليون دلار در اين منطقه به ثبت رسيده‌اند.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از واشنگتن پست، مقامات گمركي عراق تخمين زده‌اند كه در دوازده ماه منتهي به مارس 2005 بيش از 700 ميليون دلار كالاي صنعتي از ايران وارد اين كشور شده باشد.
بازرگانان عراقي واردات كالا از ايران را بر واردات كالا از مرزهاي سوريه و اردن ترجيح مي دهند و آن به دليل وجود امنيت بيشتر در مرزهاي عراق با ايران مي‌باشد.
بر اساس اين گزارش ايران وعراق در نظر دارند مرزهاي جنوبي خود را نيز فعال كنند . اين امر با بازسازي بندر ام القصر عراق امكان پذير مي‌شود.
بندر بصره از ديگر بنادر جنوبي عراق مي‌باشد كه مي‌تواند در گسترش روابط ميان دو كشور نقشي مهم ايفا كند. در طي دو ماه گذشته بيش از 9 هزار تن از كالا‌هاي ايراني از طريق بصره وارد عراق شده است.
مقامات عراق مي گويند در نظر دارند مسير ديگري در نزديكي بصره براي افزايش مبادلات تجاري ميان ايران و عراق بگشايند.
بر اساس اين گزارش در كنار افزايش مبادلات تجاري ميان ايران و عراق، سرمايه‌گذاران ايراني بسياري متوجه عراق شده‌اند.
اين افراد منطقه كردستان عراق را كه از سال 1991 از خود مختاري برخوردار بوده است براي سرمايه‌گذاري مناسب مي‌دانند.
هدايت الله رضايي، يكي از مقامات اتاق بازرگاني ايران در اين باره در مصاحبه با رويترز گفت: « امنيت بزرگترين مشكل در برخي از مناطق عراق است اما كردستان با اين وضعيت مواجه نيست و لذا شديدا مورد توجه شركت‌هاي ايران قرار گرفته است.»
منصور سرمست ، يكي از اعضاي جامعه شركت‌هاي ايراني فعال در عراق نيز با اشاره به اقبال گسترده سرمايه‌داران ايراني به منطقه كردستان عراق گفت:« تاكنون 100 شركت ايراني با سرمايه كلي 400 ميليون دلار در منطقه كردستان عراق به ثبت رسيده‌اند.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بر اساس اين گزارش گردشگري از ديگر بخش هاي رو به گسترش ميان ايران و عراق مي باشد. علي رغم بروز جنگي هشت ساله ميان دو كشور اتباع دو كشور تمايل بسياري براي سفر به كشورهاي يكديگر دارند و اين امر به ويژه در مورد مردم ايران كه خواهان زيارت از مراقد ائمه خود درعراق مي‌باشند صادق است.
بر اساس اين گزارش با توجه به نزديكي دو كشور از جهات مختلف پيش بيني مي‌شود حجم مبادلات اقتصادي ميان دو كشور در طي سال هاي آينده بيش از پيش افزايش يابد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'واشنگتن پست: كردستان عراق به كانون جذب سرمايه‌هاي ايرانيان تبديل شده است، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016