چهارشنبه 30 آذر 1384

محسن كديور: تشيع راستين بايد بازشناسي شود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


محسن كديور بر بازشناسي تشيع راستين و شناسايي جريان‌هاي افراطي تاكيد كرد.


به گزارش ايسنا كديور كه در جلسه ‌«بازخواني تشيع» كه توسط انجمن اسلامي‌ دانشجويان دانشكده فني دانشگاه تهران ، برگزار شده بود، سخنراني مي‌كرد ، با بيان اين ‌كه دو جريان شيعي در تاريخ قابل شناسايي است، اظهار داشت : تفاوت اين دو جريان در لابه لاي برخي كتب آمده است. جرياني كم كم شئون فرابشري براي ائمه شيعه قائل شدند و اين شئون را خيلي بالا بردند و برخي كمتر. برخي هم آن قدر افراط مي‌كنند كه توسط هم گروهي‌هاي خود مورد انتقاد قرار مي‌گيرند.


اين مدرس دانشگاه با بيان اين كه در كتب شيخ صدوق نام اين دو گروه آمده است، گفت : در اين كتاب كه در قرن چهارم نوشته شده است شيخ صدوق مخالفت خود رابا غاليان يا مفوضه نشان داده است ، كساني كه در حق ائمه غلو كرده‌اند و براي آن‌ها ويژگي‌هايي قائل شده‌اند كه خود ائمه آن‌ها را رد كرده‌اند.


وي با استناد به يكي از آيات قرآن كه مي‌گويد «مسيحيان در آيين خود غلو نكنيد» گفت : شبيه آن چه كه برخي مسيحيان درباره‌ي عيسي بن مريم قائل بودند برخي شيعيان درباره‌ي علي بن ابي طالب (ع) مطالبي را مطرح كردند.


وي با تاكيد بر احاديثي از زبان ائمه كه در انتقاد و لعن غاليان گفته‌اند‌، اظهار داشت: اصل غلو بدون ترديد واقع شده است ، در زمان خود پيامبر هم به غلو‌هاي صورت گرفته انتقاداتي مطرح شده است ، يعني افرادي بوده‌اند كه پيامبر حرف‌هايشان را در مورد خود رد كرد . در مورد اين كه كساني كه پنداشته‌اند كه خدا اهل عالم را به پيامبر و اهل او تفويض و واگذار كرده است، شكي نيست . غاليان مي‌گفتند كه خداوند امر تدبير عالم ، حرام و حلال دين و روزي رساني را به آن‌ها (پيامبر و ائمه ) واگذار كرده است .


كديور ادامه داد : شناسايي غاليان و حد تفويض و غلو كار ساده‌اي نيست؛ اين مرز در طول تاريخ دچار تحول شده است ، آنچه در قرون دوم وسوم علامت آنها بوده، پس از گذشت چندي عادي شده است و اتفاقا آن مواردي دچار اين تحول شده است كه وجه مميز شيعه نسبت با ديگر فِرق اسلامي ‌است؛ پس بايد سير تحول آن‌ها را در نظر گرفت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود : برخي از غاليان روي اعتماد به ائمه اين حرف‌ها نزده‌اند ، آدم‌هاي دروغگو و اهل نسبت ناروا و افترا به ائمه بوده‌اند و قصد و نيت خير نداشته‌اند ، حديث جعل مي‌كردند؛ و گاه با نام صحابي كه مورد اعتماد ائمه بوده‌اند .


كديور به مواردي از اين غلوها اشاره كرد و گفت: غاليان گفته‌اند كه ائمه خدا نيستند؛ اما تمام اختيارات خدا را دارند!

اين محقق علوم ديني در پايان گفت: در صحت هر روايتي كه در آن به جاي اين كه خدا محور باشد، فرد محور شد، بايد شك كرد .

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محسن كديور: تشيع راستين بايد بازشناسي شود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016