دوشنبه 5 دی 1384

رييس قوه‌ قضاييه در كتاب "چرا حبس؟": تمام مجازات‌هاي اسلامي از نظر حقوق بشر قابل دفاع هستند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق اجتماعي

گزيده‌اي از اظهارات رييس قوه قضاييه در خصوص زندان در قالب كتابي تحت عنوان "چرا حبس؟" منتشر شد.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كتاب جهت فرهنگ سازي و به منظور تحقق و عملي كردن سياست مصوب مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش قضايي به ويژه بند 14 از اين سياست‌ها يعني كاهش مجازات حبس و زندان زدايي منتشر شده است.

براساس اين گزارش در بخشي از اين كتاب به نقل از آيت‌الله هاشمي شاهرودي آمده است : «تمام مجازات‌هاي اسلامي ما از نظر حقوق بشري قابل دفاع است. آيا شلاق وحشيگري است، اما تمام جامعه را به آلودگي و فساد كشيدن حفظ حقوق بشر است؟ اين كه با حقوق بشر منافات دارد و هيچ فلسفه و خردي آن راقبول نمي‌كند كدام منطق و تحمل قبول مي‌كند كه ما چند ضربه شلاق را چون به ظاهر خشن است نزنيم، اما بپذيريم كه همه جامعه آلوده شود؟ تمام مجازات‌هاي اسلامي ما از نظر حقوق بشري قابل دفاع است اما متاسفانه به جاي اين كه در پي دفاع از آن باشيم همواره انفعالي عمل مي‌كنيم و تا يك انتقادي مطرح شود مجازات‌ها را تغيير مي‌دهيم، تعزيرات را بر مي‌داريم و جاي آن زندان مي‌گذاريم.»

در كتاب "چرا حبس" مشكلات و پيامدهاي صدور احكام زندان، انتقاد از صدور احكام زندان و راهكارهاي كاهش جمعيت كيفري از ميان اظهارات رييس قوه قضاييه در اين كتاب آورده شده است.

براساس اين گزارش در پايان اين كتاب گزيده‌اي از سخنان رييس قوه قضاييه در جلسه مسوولان اجرايي قوه قضاييه در سال 78 آمده كه وي اظهار داشته است:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

« زندان بايد آخرين دوا باشد. بايد توجه داشته باشند چه آقايان قضات محترم و چه مسوولان زندان، زنداني بشر است. با يك انسان روبرو هستيم، نه با سنگ و چوب. بايد رفتار ما با زنداني در چارچوب اخلاق اسلامي و ارزش‌هاي انساني باشد. بشر بي ترديد خطاكار است و هر خطايي جزايي دارد اگر كسي خطا كار است ما نبايد در پي اجراي اشد مجازات باشيم كه زندان است و اگر لازم باشد زندانبانان بايد برخورد انساني داشته باشند. امروزه زندان و زنداني كردن امري رايج و عادي شده است. در حالي كه گفته‌اند زندان بايد آخرين دوا باشد. قطعا برخي جرم‌هايي كه مجازات زندان براي آنها داده مي‌شود نه با منطق بشريت سازگار است و نه با فقه اسلامي زندان‌ها تنها فشار به شخص مجرم نمي‌باشد، فشار بر كل جامعه و خانواده اوست.»

Copyright: gooya.com 2016