سه شنبه 13 دی 1384

كريمي‌راد: ثبت sms ها و شنود مكالمات صحت ندارد، به تعداد انگشتان دست دانشجو در زندان نداريم، ايسنا

* دانشجويان زنداني اكثرا در مرخصي به سر مي‌برند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي

وزير دادگستري و سخنگوي قوه‌ي قضاييه گفت: فكر مي‌كنيم بسياري از ايده‌هاي اصلاحي رييس قوه‌ي قضاييه را توانسته‌ايم اجرا كنيم. اما دامنه سياست‌ها بسيار بلند است و رسيدن به آن همت بالايي مي‌طلبد. براي تحقق اين امر ساير دستگاه‌ها نيز بايد كمك كنند.


بايد نسبت به جرم اسيد پاشي رويكرد جديدي داشت

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، جمال كريمي راد در نشست مطبوعاتي اين هفته خود به خبرنگاران اظهار داشت: يكي از جرايمي كه معمولا در جامعه براي شهروندان احساس نگراني و ناامني ايجاد مي‌كند، جرم اسيد پاشي است. گرچه دامنه جرم اسيد پاشي زياد نيست اما به هر حال حتي اگر يك نمونه هم در يك حوزه وجود داشته باشد، بسيار مهم است. قانونگذار براي اين جرم يك ماده واحده پيش‌بيني كرده بود. اگر اسيد پاشي منجر به فوت فرد شود حكم آن اعدام است.

وي با بيان اينكه بايد نسبت به جرم اسيد پاشي رويكرد جديدي داشت، ادامه داد: مسوولان قوه قضاييه بايد اين مساله را مدنظر داشته باشند و همكاران قضايي در سراسر كشور نبايد اين جرم را ساده بگيرند؛ چرا كه اين امر موجب ارعاب و وحشت شهروندان مي‌شود. همكاران بايد به اين پرونده‌ها توجه ويژه‌اي داشته و بايد آنها را سريع رسيدگي كنند و هم اينكه به عنوان جرم ساده به آن توجه نكنند.


قوه‌ي‌ قضاييه در خصوص مفاسد اجتماعي، شرارت و ناامني حساسيت ويژه‌اي دارد

سخنگوي قوه‌ي قضاييه تصريح كرد: همكاران قضايي اقدامات گسترده‌اي در مورد جرايمي كه موجب مفاسد اجتماعي، شرارت و ناامني مي‌شود انجام مي‌دهند و رسيدگي‌هاي مستمري در اين امر مي‌شود. در يك ماه اخير استان‌هاي آذربايجان شرقي و خراسان شمالي گزارشاتي را در اين مورد براي ما ارسال كردند كه اقدامات خوبي در اين زمينه صورت گرفته است.

كريمي‌راد ادامه داد: قوه‌ي‌ قضاييه در خصوص جرايم مفاسد اجتماعي شرارت و ناامني حساسيت ويژه‌اي دارد. ما به دنبال برقراري و ايجاد احساس امنيت و آرامش به همه مردم هستيم تا همه شهروندان بتوانند راحت به زندگي خود ادامه دهند.

وي تاكيد كرد: در مورد رسيدگي به پرونده‌ها چه در مرحله بدوي، تجديدنظر و چه در ديوان عالي كشور خواهان رسيدگي سريع پرونده‌ها هستيم تا حكم قانوني آنها اجرا شود. لذا در همه استان‌هايي كه شوراهاي رسيدگي به جرايم خاص تشكيل شده، مدتهاست كه در اين زمينه تلاش مي‌كنند و در مقايسه با كشورهاي ديگر ايران از نظر امنيت اجتماعي بالاترين امنيت را دارد. البته در اين مورد صرف رسيدگي به اين جرائم كافي نيست.

وزير دادگستري با اشاره به گزارشي از استان قزوين گفت: در اين گزارش آماده بود كه باندي را دستگير كردند كه اين افراد ماشين‌هاي اوراقي را خريداري و با جابجايي و رسيدگي به ظاهر اتومبيل آنها را به مردم مي‌فروختند.


دادستان انتظامي قضات نسبت به عملكرد قضات بازرسي‌هاي اتفاقي و مستمر دارد

سخنگوي قوه قضاييه با بيان اينكه عملكرد همكاران قضايي در دستگاه قضايي مهم است، اظهار داشت: يكي از اقداماتي كه همكاران در دستگاه قضايي آغاز كردند ارزيابي رضايتمندي مراجعان به دادگستري است. براساس گزارشي از استان خراسان شمالي اعلام شده 80 درصد مراجعان از كارمندان رضايت داشته و ميزان رضايتمندي نسبت به قضات غريب به 70 درصد است. در مجموع اين بررسي آماري كارنامه قابل قبولي است.

وي افزود: دادستاني انتظامي قضات مرجعي است كه نسبت به عملكرد قضات بازرسي‌هاي اتفاقي و مستمر دارد و معيار اين نهاد آيين نامه نظارت و ارزيابي دادستاني انتظامي قضات است. در ماده 7 اين آيين نامه برخي محورهاي عملكرد قاضي بدين شرح است، كيفيت و كميت كار قاضي، دانش قضايي، حسن خلق با همكاران و ارباب رجوع، نظم و انظباط اداري و نظارت بر امور دفتري. در اين مورد سياست‌هاي اعلامي قوه قضاييه نيز بسيار مهم است، چرا كه رياست قوه‌ي قضاييه سياست‌هاي مختلفي را از جمله جلوگيري از اطاله دادرسي، حبس زدايي، رعايت حقوق شهروندي و گسترش نهادهاي شبه قضايي اتخاذ كرده و قضات بايد به اين موارد توجه كنند.


تكليف يافته‌ايم از حقوق تمام شهروندان ايراني در ساير كشورها دفاع كنيم

سخنگوي قوه قضاييه خاطرنشان كرد: در بحث بودجه‌ي سال 85 در بخش قضا اقدامي صورت گرفته است. در تبصره 18 اين بودجه كه مربوط به بحث امور قضايي است راهكار جديدي پيش بيني شده كه ارشاد و معاضدت قضايي در سراسر كشور انجام شود. يعني ما تكليف يافته‌ايم كه از حقوق تمام شهروندان ايراني دفاع كنيم. آيين نامه‌اي نيز اين باره در حال تنظيم است. فرضا اگر يك شهروند ايراني چه از لحاظ رواني، مادي و جسمي در ساير كشورها متضرر شود با پيش بيني اين بودجه حمايت‌هاي حقوقي و قضايي لازم را انجام مي‌دهيم. چون ميزان اين بودجه تصويب نشده قابل بيان نيست.

كريمي راد با بيان اينكه در همه دنيا خود را موظف به دفاع از حقوق اتباع ايراني مي‌دانيم، اضافه كرد: در بخش حمايت قضايي از جانبازان شيميايي كه در دوران دفاع مقدس متحمل صدماتي شدند با پيش بيني اين بند خود را موظف مي‌دانيم تا همه مساعدت‌ها را در استيفاي حقشان انجام دهيم. رياست جمهوري پس از بازگشت از سفر نيويورك حمايت ايرانيان را از تكاليف وزارت دادگستري بيان كرد.


در حد قابل قبولي سياست‌هاي اصلاحي رييس قوه‌ي قضاييه اجرا شده است

سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد اينكه پس از گذشت 5 سال از حضور آيت‌الله شاهرودي چقدر از ايده هاي اصلاحي وي محقق شده است؟ گفت: فكر مي‌كنيم بسياري از ايده‌هاي رياست قوه را توانسته‌ايم اجرا كنيم. اما دامنه سياست‌ها بسيار بلند است و رسيدن به آن همت بالايي مي‌طلبد. براي تحقق اين امر ساير دستگاه‌ها نيز بايد كمك كنند. ما ادعا نمي‌كنيم كه به همه نظرات رياست قوه قضاييه رسيده‌ايم نظر وي اين است كه قوانين و مقررات را به نحوي پالايش كنيم كه اختلاف در آنها معنا نداشته باشد.

وي با تاكيد بر بنيادي بودن سياست‌هاي رييس قوه قضاييه، تصريح كرد: نظر رييس قوه‌ي قضاييه در مواردي چون حبس زدايي، جرم زدايي، قضا زدايي و كاهش ارجاعات به دستگاه قضايي بسيار مهم است زيرا ارجاعات ما به قضات مناسب نيست و بايد ارجاعات در حد استاندارد باشد و توقع داشته باشيم كه رسيدگي قضات اثرگذار باشد. ارزيابي بنده اين است كه اجراي اين سياست‌ها در حد قابل قبولي است و حق اين است كه تمام سياست‌ها تحقق يابد.


پرونده سقوط هواپيما در حال حاضر در سازمان قضايي نيروهاي مسلح رسيدگي مي‌شود

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) كريمي راد در ادامه گفت‌و گوي خود با خبرنگاران اظهار داشت: مساله‌ي عفو زندانيان به زودي بررسي مي‌شود. اين مساله به شوراي طبقه بندي زندان‌ها داده شده است و آنها موظف هستند بررسي روزانه داشته باشند كه اگر تنبهي در زندانيان ايجاد شده براي عفو آنها اقدام كنند.

وي درباره رسيدگي به پرونده سقوط هواپيماي c130، اظهار داشت: اين پرونده در حال حاضر در سازمان قضايي نيروهاي مسلح رسيدگي مي‌شود. بنا شده اطلاع رساني به موقع از همان مبادي مربوطه انجام شود تا در اين زمينه اطلاع رساني دوگانه‌اي صورت نگيرد.


درباره‌ي حضور يا عدم حضور افراد زنداني از گروه القاعده در ايران از وزارت اطلاعات سوال كنيد

سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد اينكه آيا در ميان زندانيان تبعه پاكستان و افغانستان افرادي از گروه القاعده هستند يا خير؟ گفت: در مورد حضور يا عدم حضور افراد زنداني از گروه القاعده براساس سياست گذاري‌هاي انجام شده بايد از وزارت اطلاعات سوال شود و در خصوص گروگان گيري در مرزهاي ايران نيز اين مورد در حال پيگيري است و طبيعي است كه دستوري از سوي رييس جمهوري در اين مورد داده شده باشد و نيروي انتظامي و دستگاه قضايي وظيفه رسيدگي را به عهده دارند.


اكثر دانشجويان زنداني در مرخصي به سر مي‌برند و تعداد دانشجوهاي زنداني به تعداد انگشتان دست نيست

كريمي‌راد در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره‌ي ليست دانشجويان زنداني نيز گفت: اكثر اين دانشجويان در مرخصي هستند. اين ليست تنظيم شده و اصلاحاتي بر روي آن صورت گرفته و آماده ارائه از سوي رييس قوه قضاييه و مقام معظم رهبري است. به تعداد انگشتان دست دانشجويان در زندان نيستند و اكثرا در مرخصي به سر مي‌برند، اين ليست يكبار به رييس قوه‌ي قضاييه ارايه شد و وي دستوري بر اصلاح آن داد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص ارائه ليست دارايي رييس جمهوري، اظهار داشت: اين امر يك قانون است. رسيدگي به اين امر در اختيار رييس قوه قضاييه است و در مورد ساير افراد بايد ديد قانون به كدام مرجع ارجاع مي‌دهد كه در نهايت مربوط به قوه قضاييه است.


پس از قطعي شدن حكم اعلام پرونده‌هاي مفسدان اقتصادي مانعي ندارد

سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص اعلام اسامي مجرمان اقتصادي كه حكمشان قطعي شده است، اظهار داشت: چندين بار اين سوال مطرح شده و عين قانون را تكرار كرديم. همه مسوولان موظف هستند كه عين قانون را رعايت كنند. بنابر اصل 188 قانون آيين دادرسي اگر دادگاه علني باشد شركت در آن ايرادي ندارد و هنگامي كه حكم قطعي شد مي‌توان در مورد آن اطلاع رساني كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ادامه داد: لايحه تشهير هنوز در دست قوه‌ي قضاييه است و اينكه اين لايحه از دستور كار قوه قضاييه خارج شده، نادرست است.


اينكه با دستور رييس قوه قضاييه تمام sms ها ثبت و گفت‌وگوها شنود ‌شود صحت ندارد

كريمي راد در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص سخنان وزير ارتباطات كه بيان كرده با دستور رييس قوه قضائيه تمام sms ها ثبت و گفت‌وگوها شنود مي‌شود، گفت: چنين چيزي نيست. از صحبت‌هاي وي برداشت نادرستي شده است، من دوباره اين مساله را پيگيري مي‌كنم.


بايد منتظر رسيدگي دادسرا به پرونده‌ي دو تبعه آلماني و فرانسوي كه در آب‌هاي ايران دستگير شدند، باشيم

سخنگوي قوه قضاييه در خصوص پرونده دو تبعه آلماني و فرانسوي كه در آب‌هاي ايران دستگير شدند، گفت: طبق قانون اين افراد تحت تعقيب قضايي قرار گرفته وضعيت اين پرونده مطلوب است و بايد منتظر باشيم دادسرا پرونده را رسيدگي كند تا بتوانيم نتيجه‌ را اعلام كنيم. زمان اعلام نتيجه به رسيدگي دادسرا بستگي دارد.


وضعيت جسمي گنجي مطلوب است

كريمي راد در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد وضعيت گنجي در زندان، تصريح كرد: با توجه به اطلاعات اخيرم از صحبت‌هاي وكيل گنجي وضعيت جسمي وي مطلوب است و بايد منتظر بود تا دوران محكوميت وي به اتمام برسد.

سخنگوي قوه قضاييه در مورد بحث لباس يكسان براي قضات، گفت: بررسي‌هاي بسياري در مورد لباس صورت گرفته اين مساله در جلسه مسوولان قوه قضاييه مطرح شده و در حوزه معاونت، معاون اول قوه قضاييه رسيدگي مي‌شود.


لايحه تبيين اختيارات وزير دادگستري تنظيم شده اما به دولت و قوه قضاييه نرفته است

وي در پايان در پاسخ به سوال خبرنگاري پيرامون لايحه تبيين اختيارات وزير دادگستري گفت: اين لايحه تنظيم شده و نظرات زيادي در اين زمينه خواسته شده است. اين لايحه در حوزه دادگستري است و در شوراي معاونين بررسي مي‌شود و هنوز به دولت و قوه قضاييه نرفته است.

Copyright: gooya.com 2016