سه شنبه 20 دی 1384

سمينار ضدايراني با ميزباني باكو و كارگرداني آمريكا، بازتاب

در اين گردهمايي كه با حضور 50 نماينده از كشورهاى آذربايجان، آمريكا، گرجستان، بلغارستان، قزاقستان، مولداوى، رومانى، تركيه و اوكراين در باكو و به رياست سرگرد «ويدگردنر» رئيس شعبه ‏مناسبات بين‏المللى گارد دريايى آمريكا، برگزار شد، ايران به اين بهانه كه هم‌‌مرز ساحل درياى خزر است، تحت عنوان حمايت كننده از تروريسم معرفى شد.


مقامات جمهوري آذربايجان كه سال گذشته از اقدامات ضدايراني در اين كشور، اظهار ندامت كرده بودند، گويا با اندكي تثبيت جايگاه «علي‌اف»، باز هم وارد سناريوي آمريكا شده و باكو را به مركز تحركات مشكوك عليه ايران تبديل كرده‌اند.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، تازه‌ترين اقدام حاكمان باكو به ميزباني همايشي مربوط مي‌شود كه براي آموزش كشورهاي منطقه، ايران به عنوان كشور فرضي حامي تروريسم، طرح شده است.

بنا بر اين گزارش، در سميناري كه از سوي وزارت امور خارجه آمريكا به بهانه جلوگيرى از گسترش سلاح‏هاى كشتار جمعى در مناطق درياى خزر و درياى سياه برگزار گرديد، ايران به عنوان كشور فرضي حامي تروريسم معرفي شد.

در اين گردهمايي كه با حضور 50 نماينده از كشورهاى آذربايجان، آمريكا، گرجستان، بلغارستان، قزاقستان، مولداوى، رومانى، تركيه و اوكراين در باكو و به رياست سرگرد «ويدگردنر» رئيس شعبه ‏مناسبات بين‏المللى گارد دريايى آمريكا، برگزار شد، ايران به اين بهانه كه هم‌مرز ساحل درياى خزر است، تحت عنوان حمايت‌كننده از تروريسم معرفى و تاكيد شد اين كشور فرضي در اثر درآمدهاى نفتى، داراى قدرت اقتصادى زيادى بوده و درصدد دستيابى به‏ سلاح اتمى است.

كارشناسان آمريكايى، راه‏هاى مبارزه با كشور فرضى را نيز در اين سمينار به حاضرين آموزش دادند. طرف آذرى در اين سمينار مدعى شد كه 132 كيلومتر از مرز دولتى آذربايجان با ايران كه در حال حاضر در اشغال ارمنستان مى‏باشد،خارج از نظارت آذربايجان قرار دارد. در صورتى كه در بهمن ماه سال 82 به طرف آذرى تفهيم شده است كه اين‏منطقه در سمت جمهورى اسلامى ايران، زير نظر مرزبانى قرار داشته و كاملاً حفاظت مى‏شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

«رنوهارنيش» سفير آمريكا در آذربايجان در اين سمينار تأكيد كرد كه در چهارچوب همكارى باكو - واشنگتن در زمينه مبارزه با تروريسم، يك‏مركز نظامى در باكو ايجاد شده است كه امكان نظارت بر حركت كشتى‏هاى مشكوك در خزر را فراهم مى‏سازد. وى هم‏چنين از ادامه روندتحويل رادار به آذربايجان در آينده تأكيد داشته است.

آمريكايى‏ها مدتى است كه به بهانه‏هاى مختلف تحركاتى را در منطقه درياى خزر و آذربايجان عليه جمهورى اسلامى ايران انجام مى‏دهند كه‏از آن جمله نصب سيستم‏هاى رادارى در مناطق مرزى آذربايجان با جمهورى اسلامى ايران است.

هنوز از واكنش وزارت امور خارجه به اين اقدام آذربايجان، خبري به دست ما نرسيده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سمينار ضدايراني با ميزباني باكو و كارگرداني آمريكا، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016