شنبه 24 دی 1384

۶ متهم پرونده حادثه سقوط هواپيماي C-130 به دادسراي نظامي احضار و با قرار وثيقه آزاد شدند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي

سازمان قضايي نيروهاي مسلح با صدور اطلاعيه‌اي نتايج تحقيقات انجام شده توسط اين سازمان درخصوص سقوط هواپيمايc-130 را اعلام و از احضار 3 تن از مسوولان تيپ ترابري پايگاه هوايي مهرآباد و 3 تن از مسوولان برج مراقبت و تقرب فرودگاه مهرآباد به عنوان متهم به دادسراي نظامي و آزادي آنها با توديع وثيقه خبر داد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) سازمان قضايي نيروهاي مسلح در اين اطلاعيه آورده است:

به اطلاع مردم شريف و مومن ايران اسلامي مي‌رساند:

1- سازمان قضايي نيروهاي مسلح پس از وقوع حادثه غم‌انگيز سقوط هواپيماي C130 و ارجاع پرونده به اين سازمان با تشكيل تيم ويژه تحقيق به سرپرستي بازپرس شعبه اول دادسراي نظامي تهران كار تحقيق و بررسي بر روي پرونده را با سرعت و دقت آغاز كرد و اين تيم تاكنون اقدامات جامع و دقيقي به شرح ذيل را به مرحله اجرا درآورده است:

-معاينه دقيق محل وقوع سانحه با حضور كارشناسان فني.

-تحقيق از شاهدان عيني و خسارت‌ديدگان از سانحه.

-بررسي ابعاد مختلف اين سانحه در جلسه‌اي با حضور فرمانده نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران و فرمانده پايگاه هوايي مهرآباد.

-بازديد از قطعات متلاشي ‌شده هواپيماي سي 130 طي چند نوبت.

-بازديد از برج مراقبت نظامي پايگاه هوايي مهرآباد.

-مشاهده و بررسي اسكوپ رادار برج مراقبت از هنگام برخاستن هواپيما تا هنگام سقوط آن.

-بررسي ابعاد مختلف سانحه طي دو جلسه با حضور اعضاي كميته 29 نفره بررسي سقوط هواپيماي سي 130.

-احضار و تحقيق از كليه افرادي كه به نحوي از موضوع سانحه و دلايل وقوع آن اظهار اطلاع نموده‌اند به عنوان مطلع.

-بررسي‌هاي لازم در خصوص وضعيت تعمير و نگهداري هواپيماي سانحه ‌ديده.

-تحقيق از تعدادي از مسوولان پايگاه هوايي مهرآباد و احضار فرماندهان تيپ ترابري منطقه هوايي و انجام تحقيقات مفصل طي چند جلسه.

-احضار كنترولرهاي برج مراقبت و تقرب و ساير مسوولان مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد و انجام تحقيقات مفصل طي چند جلسه.

-انجام تحقيقات از اولياي دم و خسارت‌ديدگان.

-انجام اقدامات قانوني لازم به منظور اخذ و تهيه گواهي فوت شهداي حادثه، حصر وراثت و تهيه ساير مدارك مورد نياز شركت‌هاي بيمه براي تسريع در پرداخت ديه و خسارات بازماندگان و انجام هماهنگي‌هاي لازم در اين خصوص با شركت‌هاي بيمه و مبادي ذي‌ربط.

-بررسي دقيق نوار مكالمات خلبان با برج مراقبت و مكالمات برج مراقبت و تقرب مهرآباد و همچنين كليه مكالمات تلفني خطوط داخلي برج و تقرب از ابتداي پرواز تا چند ساعت بعد از وقوع سانحه.

-بررسي كارشناسي آثار و لوازم باقيمانده از شهداي حادثه از قبيل دوربين، تلفن همراه و غيره.

-تحقيقات مفصل و جامع از خلبانان، ناوبران و كمك خلباناني كه در روزهاي قبل از سانحه با هواپيماي سي 130 سانحه ديده پرواز نموده‌اند.

-بازديد از اداره مراقبت پرواز، ابروج (تقرب) برج مراقبت و بخش‌هاي فني ضبط مكالمات و. . . فرودگاه مهرآباد.

-استعلامات قضايي لازم مبني بر روشن يا خاموش بودن تلفن‌ها، تعداد مكالمات انجام‌شده در طول پرواز و پيام‌هاي كوتاه ارسالي، 39 شماره تلفن همراه مربوط به شهداي حادثه از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات.

-اخذ و بررسي كليه مقررات، دستورا‌لعمل‌ها و اسناد مربوط به مديريت ترافيك و مراقبت پرواز و مقررات مربوط به وظايف برج مراقبت و تقرب در شرايط عادي و اضطراري و آيين‌نامه‌هاي اجرايي مصوب ايكائو و سازمان هواپيمايي كشوري طي جلسات متعدد با حضور كارشناسان مختلف.

-بحث و بررسي كارشناسي پيرامون مقررات و ضوابط مربوط به مراقبت پرواز و نحوه عملكرد مسوولان برج مراقبت و تقرب فرودگاه مهرآباد، طي جلسات مشتركي با حضور مسوولان و نمايندگان سازمان هواپيمايي كشوري و شركت فرودگاه‌هاي كشور و تيم 29 نفره ارتش (در محل سازمان قضايي).

-برپايي جلسات متعدد با مديرعامل و هيات مديره جامعه متخصصان مراقبت پرواز و همچنين بعضي از مسوولان شركت‌هاي هواپيمايي غيردولتي و اخذ نظريات كارشناسي آنان با بازبيني و بررسي متعدد تصوير صفحه رادار پرواز مزبور و مكالمات خلبان.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

-تحقيق از خلبانان دو هواپيماي فوكري كه قبل از سانحه در فرودگاه مهرآباد فرود آمده‌اند، به منظور بررسي شرايط جوي، وضعيت ديد، روشن يا خاموش بودن چراغ‌هاي باند و وضعيت ILS فرودگاه مهرآباد و عملكرد مراقبت پرواز.

-اجراي پرواز آزمايشي هواپيماي سي 130 و شبيه‌سازي پرواز مذكور در مورخ 13/10/1384 به منظور بررسي عوامل و فرضيه‌هاي احتمالي انحراف و سقوط هواپيما و بررسي تأثير احتمالي امواج تلفن‌هاي همراه و رايانه‌هاي شخصي بر روي سيستم ناوبري هواپيما با هماهنگي مسوولان محترم ارتش جمهوري اسلامي ايران و ستاد كل نيروهاي مسلح.

-بررسي كليه مكالمات راديويي برج مراقبت و ابروج (تقرب) و فيلم اسكوپ ابروج پرواز آزمايش مذكور و تطبيق آن با مكالمات و فيلم اسكوپ پرواز سانحه‌ديده.

2- تحقيقات و بررسي‌هاي تيم تحقيق سازمان قضايي نيروهاي مسلح در نهايت منجر به احضار 3 تن از مسوولان تيپ ترابري پايگاه هوايي مهرآباد و 3 تن از مسوولان برج مراقبت و تقرب فرودگاه مهرآباد به عنوان متهم به دادسراي نظامي گرديد كه پس از تحقيقات مقدماتي، در حال حاضر اين شش نفر با توديع وثيقه آزاد هستند.

3- با وصول گزارش ارتش جمهوري اسلامي در خصوص اين سانحه، بررسي و تطبيق دقيق مفاد اين گزارش با تحقيقات تيم تحقيق سازمان قضايي نيروهاي مسلح آغاز و موارد ابهامات و نقايص قضايي موجود در اين گزارش به ستاد كل نيروهاي مسلح و ارتش جمهوري اسلامي ايران، جهت رفع ابهام و تكميل تحقيقات منعكس شده كه منتظر پاسخ مراجع ذي‌ربط هستيم.

4- بناي سازمان قضايي نيروهاي مسلح بر بررسي جدي، دقيق و موشكافانه ابعاد مختلف و دستيابي به علل واقعي وقوع اين حادثه بوده و هست و اين امر تنها با تكميل تحقيقات فني و همه جانبه كارشناسان فني و قضايي و رفع ابهامات موجود ميسر است. لذا درخواست مي‌شود كه اشخاص حقيقي و حقوقي از گمانه‌زني و فرضيه‌بافي‌هاي مختلف در خصوص اين حادثه خودداري نمايند.

5-در پايان از كليه نهادهايي كه در اين زمينه تحقيقاتي به عمل آورده‌اند درخواست مي‌شود كه نتايج تحقيقات خود را به همراه اسناد و مدارك موجود به اين سازمان ارسال نمايند تا مورد بهره‌برداري قرار گيرد. اين سازمان به تمامي ابعاد اين حادثه رسيدگي خواهد نمود و نتايج تحقيقات سازمان قضايي پس از تكميل، طي گزارش جامعي به اطلاع ملت شريف ايران خواهد رسيد.

Copyright: gooya.com 2016