جمعه 30 دی 1384

کوفی عنان از ايران خواست تحقيقات هسته ای را متوقف کند، بی بی سی

کوفی عنان، دبير کل سازمان ملل متحد، از ايران خواسته است از ادامه کار به روی تحقيقات مربوط به غنی سازی اورانيوم خودداری کند و در عوض به سمت تجديد مذاکرات با غرب حرکت کند.

بنابه گزارش ها آقای عنان روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: "توصيه شخصی من به ايرانی ها اين است که محيطی ايجاد کنند که امکان جلو رفتن مذاکرات در آن فراهم شود."

وی افزود: "فکر می کنم آنها (ايرانی ها) نبايد (به مناقشه) دامن بزنند، نبايد تحقيقات سوخت هسته ای را پيش ببرند. ما برای ايجاد اطمينان و اعتماد نياز به زمان داريم تا اين مذاکرات در فضايی که مناسب است انجام شود."

او درحالی اين سخنان را ادا می کرد که آمريکا و اتحاديه اروپا يک تلاش همه جانبه ديپلماتيک برای کشاندن ايران به شورای امنيت سازمان ملل را آغاز کرده اند.

قرار است شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی روز دوم فوريه به درخواست بريتانيا، آلمان و فرانسه نشستی اضطراری داشته باشد تا درباره ايران و احتمال ارجاع آن به شورای امنيت بحث کند.

ايران اتهام های غرب داير بر تلاش مخفيانه برای توسعه سلاح های اتمی تحت پوشش يک برنامه صلح آميز هسته ای را رد می کند و خواستار بازگشت به ميز مذاکرات -که در ماه اوت به دنبال ازسرگيری فعاليت تاسيسات فرآوری اورانيوم در اصفهان به بن بست خورده بود- شده است.

اما آمريکا و اتحاديه اروپا می گويند تا زمانی که ايران امتياز ملموسی ندهد ادامه مذاکرات بی فايده است و بريتانيا حتی پيشنهاد ايران را "پوچ و بی محتوا" خوانده است.

ايران نيز هرچند می گويد حاضر به مصالحه بر سر برنامه اتمی خود است اما افزوده تحقيقات سوخت هسته ای را که هفته گذشته آغاز کرد متوقف نمی کند.

آقای عنان گفت: "من اميدوارم که با پيش رفتن گفتگوها، ايرانی ها نياز برای بازگشت به ميز (مذاکرات) را درک کنند اما تنها با اراده ای باطنی برای يافتن يک راه حل به آن بازگردند."

او افزود: "چرا که اگر واقعا هدف آنها کسب توانايی صلح آميز هسته ای است، جامعه جهانی تضمين داده است که اطمينان حاصل خواهد کرد سوخت لازم در اختيار آن کشور قرار بگيرد."

آقای عنان هفته گذشته نيز در يک گفتگوی تلفنی با علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران که سرپرستی مذاکرات اتمی را به عهده دارد، از دولت ايران خواست تا از هر نوع اقدامی که باعث وخامت بيشتر اوضاع شود خودداری ورزد و به مذاکرات، به عنوان تنها راه حل منطقی اين بحران، فرصت موفقيت بدهد.

ارجاع پرونده اتمی ايران به شورای امنيت سازمان ملل متحد می تواند اين کشور را با پيامدهای ناخوشايندی همچون تحريم سياسی و اقتصادی و حتی برخورد نظامی مواجه سازد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

البته روسيه و چين به عنوان دو عضو دائم شورای امنيت که از حق وتوی تصميمات شورا برخوردارند تاکنون موافقتی نسبت به کشاندن ايران به شورای امنيت نشان نداده اند.

خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا می گويد روسيه خواهان اين است که پيش از اتخاذ هرگونه تصميمی در مورد ايران، اعضای شورای امنيت جلسه ای غيررسمی برگزار کنند و راه حلی معتدلتر برای حل مسئله هسته ای ايران بيابند.

سخنگوی وزارت خارجه چين نيز خواهان حل بحران هسته ای ايران از طريق خويشتنداری و بردباری شده و گفته که راه مذاکره برای حل اين بحران هنوز بسته نشده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کوفی عنان از ايران خواست تحقيقات هسته ای را متوقف کند، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016