دوشنبه 3 بهمن 1384

نايب‌‏رئيس كميسيون امنيت‌‏ملي: در صورت ارجاع پرونده هسته‌‏اي به شوراي امنيت تنگه هرمز را می بنديم، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

"محمد نبي رودكي" نايب‌‏رئيس كميسيون امنيت‌‏ملي و سياست‌‏خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: پس از ترور "رفيق حريري" سوريه به شدت مورد اتهام و تهمت آمريكا بود به اين دليل لازم بود "محمود احمدي‌‏نژاد" سفري به سوريه داشته باشد تا نداي استقامت و ايستادگي در برابر ظلم و زور را به آنها برساند.
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس در گفت‌‏وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري كار ايران (ايلنا)، تصريح كرد: سفر احمدي‌‏نژاد در زمان بسيار مناسبي به سوريه صورت گرفت زيرا آنها به شدت از سوي آمريكا و گروه تحقيق درباره ترور رفيق حريري تحت فشار بودند.
نايب‌‏رئيس كميسيون امنيت‌‏ملي در خصوص وضعيت پرونده هسته‌‏اي ايران تصريح كرد: با توجه به تحولاتي كه در مورد پرونده هسته‌‏اي ايران مطرح است ما اعلام كرده‌‏ايم اگر پرونده را به شوراي امنيت ارجاع دهند، چند واكنش نشان خواهيم داد.
رودكي در توضيح اقدامات ايران تصريح كرد: در اولين اقدام، طبق مصوبه مجلس كليه ارتباطات و همكاري‌‏هاي داوطلبانه ايران با آژانس هسته‌‏اي متوقف خواهد شد و از NPT خارج مي‌‏شويم.
وي ادامه داد: در صورت ارجاع پرونده به شوراي امنيت، ايران حساب ارزي خود را از بانك‌‏هاي اروپايي به بانك آسيايي و كشورهاي ديگر منتقل مي‌‏كند، همچنين روابط اقتصادي و مبادلات خود با انگلستان را مورد بررسي قرار خواهيم داد.
رودكي گفت: اگر كشورهاي اروپايي در جلسه اضطراري 13 بهمن شوراي حكام عاقلانه و بدون تبعيض و با سياست مستقل با ما برخورد كنند تعامل و هماهنگي خود را با اروپا ادامه مي‌‏دهيم در غير اين صورت اروپاييان بايد بدانند اول آنها متضرر مي‌‏شوند.
نايب‌‏رئيس كميسيون امنيت‌‏ملي با تأكيد بر اينكه در صورت ارجاع پرونده هسته‌‏اي به شوراي امنيت افزايش قيمت نفت را خواهيم داشت كه اين به ضرر اروپاييان است، تصريح كرد: نفت از دهانه تنگه هرمز و خليج فارس، از ايران و كشورهاي حاشيه خليج فارس به اروپا، آمريكا و آسيايي شرقي صادر مي شود و در صورت ارجاع پرونده و تحريم هوايي يا اقتصادي ايران قطعاً يك قطره نفت از آنجا صادر نخواهد شد.
عضو فراكسيون اصولگرايان خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي توان آن را دارد كه اگر اروپا عاقلانه با پرونده هسته‌‏اي برخورد نكند و تحريم هوايي يا اقتصادي تبعيض‌‏آميز و ناعادلانه‌‏اي را بر ايران اعمال كند ما توانايي جلوگيري از خروج نفت از سواحل خليج فارس و نفت خود را داريم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رودكي گفت: همين الان كه "بشاراسد" بعد از سفر احمدي نژاد به سوريه اعلام كرده است كشور سوريه آماده دفاع از خودش است و حاضر به جنگ با اسرائيل است يك دلار و چند سنت قيمت نفت افزايش يافته است.
نماينده شيراز در واكنش به تصميم بانك "يو، بي، اس" سوئيس يكي از بزرگ‌‏ترين بانك هاي اروپايي براي قطع كليه مبادلات پولي با شركت‌‏‏ها و مؤسسات دولتي ايران، گفت: اقدام سوئيس اقدامي غير قابل انتظار از كشوري است كه در نظر سياسي در جنگ جهاني دوم هم بيطرف بوده است.
وي با بيان اينكه انتظار از سياستمداران سوئيس اين بود كه عاقلانه در مورد جمهوري اسلامي تصميم بگيرند، افزود: بستن حساب و قطع مبادلات اقتصادي سوئيس با ايران سياست ديكته شده آمريكا به سوئيس است اما ما توصيه مي‌‏كنيم بر روي مسأله پرونده هسته‌‏اي، سوئيس روابط خود را با ايران تاريك نكند.

Copyright: gooya.com 2016