دوشنبه 17 بهمن 1384

سانسور سخنان آصفی در صدا و سيما، حمایت مظفر، رئیس شورای نظارت بر صدا و سیما از سانسور مصاحبه آصفی، آفناب



آفتاب: در حالی که صدا و سیما در انعکاس تحلیل ها و اخبار مربوط به پرونده هسته ای ایران، برخلاف انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم کاملا تک بعدی عمل می کند و « تک صدایی» به جای «چند صدایی» بر این رسانه حاکم گشته است، مشاهده می شود که طی چند هفته گذشته و به خصوص پس از اجلاس اخیر شورای حکام که طی آن پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت« گزارش» شد، رسانه ملی اقدام به پخش گزارش های احساسی و پر شور در میان مردم می کند. ولی مشخص نیست که هدف گردانندگان این رسانه از پخش این مصاحبه های گزینشی چیست

انها حتی در چارچوب این سیاست، کنفرانس خبری « حمیدرضا آصفی» سخنگوی وزارت امور خارجه که طی آن وی بالحنی ملایم از باز بودن راه مذاکره با آژانس و اروپا و همچنین انجام مذاکرات با روسیه درباره طرح هسته ای آن کشور سخن گفته بود را ، در بخش های مختلف خبری به کم رنگ ترین شکل ممکن پوشش دادند حتی در خبر ساعت 21 شبکه یک یکشنبه شب که پر بیننده ترین بخش خبری سیما محسوب می شود، کوچکترین اشاره ای هم به آن نشد.در حقیقت این مصاحبه سانسور شد گویا انچه در این گفتگو عنوان شده بود نظریات شخصی اصفی بوده و ارتباطی به حوزه کاری او نداشته است .
خبرنگار سیاسی آفتاب، در همین زمینه گفت و گویی را با« حسین مظفر» نماینده تهران و رئیس شورای نظارت بر صدا و سیما انجام داده است که در پی می آید:

به نظر شما سیاست رسانه ای کشور و به طور خاص صدا و سیما در شرایط کنونی که پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت گزارش شده باید به چه شکل باشد؟

سیاست رسانه ای و به خصوص صدا و سیما باید کاملا حرفه ای و با یک نگاه همه جانبه همراه باشد. این سیاست باید معطوف به مردم و انعکاس نظرات آنان باشد. به طور دقیق صدا و سیما باید از یک سو به عنوان بازوی رسانه ای حکومت، نقش حاکمیتی خود را ایفا کند و طی آن اهداف و آرمان های حکومت را تبلیغ کند و از سوی دیگر نظرات مردم را به حکومت و جهانیان اعلام کند و به عنوان واسطه بین مردم و حاکمیت، تعامل بین این دو را ایجاد کند.
«رسانه ملی باید با ارجحیت دادن به منافع ملی بر منافع حزبی و گروهی، به غیر از خبر رسانی، فرهنگ سازی و رشد و ارتقا جامعه را هم هدف خود قرار دهد.»

نظر شما در باره انتشار اخبار و گزارش های احساسی به جای تحلیل های چند بعدی و با نگاه های مختلف از صدا و سیما چیست؟

من دقیقا نمی دانم منظور شما از اخبار و گزاش های احساسی چیست؟ اما پرونده هسته ای ایران، اکنون در وضعیتی قرار دارد که صدا و سیما باید اولویت خود را تاکید بر احقاق حقوق قانونی و طبیعی ملت ایران قرار دهد و هر گونه برخورد سیاسی، دو گانه و باج خواهانه استکبار جهانی را نفی کند و فریاد ملت ایران را در جهت برخورداری از مواهب فن آوری صلح آمیز هسته ای با صدای بلند اعلام کند.
بنده معتقدم که عملکرد صدا و سیما در این جهت مثبت بوده و نقطه نظراتی که انعکاس می دهد « حق» و صدای آحاد جامعه است.

آیا شورای نظارت بر صدا و سیما تاکنون اقدامی در جهت چند بعدی کردن و اصلاح عملکرد و صدا و سیما در حوزه هسته ای انجام داده است؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وظیفه شورای نظارت دخالت در انعکاس اخبار و گزارش های رادیو و تلویزیون نیست. وظیفه این شورا بررسی انطباق و انحراف عملکرد صدا و سیما نسبت به سیاست های کلان این سازمان است. این که شورای نظارت بخواهد چند صدایی و یا این گونه بحث ها را به صدا و سیما تحمیل کند، برخلاف قانون است.
پس از کنفرانس خبری آقای آصفی و اظهار نظرات ایشان مبنی بر باز بودن باب مذاکرات و بررسی طرح روسیه توسط ایران، مشاهده شد که صدا و سیما کم ترین درجه اهمیت را به این سخنان نشان داد و حتی در بخش خبری ساعت 21 شبکه 1 که پربیننده ترین اخبار سیما است، کوچکترین اشاره ای هم به این کنفرانس خبری نکرد، دلیل این امر چه می تواند باشد؟

« این نکته که مذاکرات باید ادامه پیدا کند حرف کاملا درستی است و من با آن کاملا موافقم و ما باید افکار عمومی جهان را نسبت به انحصار طلبی نظام استکبار آگاه کنیم. اما بیان این حرف نباید به نحوی باشد که نشان از عقب نشینی ملت ایران در جهت احقاق این حق داشته باشد. در شرایطی که دنیا با ما غیر منصفانه برخورد می کند اظهار رسمی و عمومی آمادگی ایران برای مذاکره، ممکن است برخلاف مصالح و منافع ملی ایران باشد.
به همین دلیل شاید انعکاس اظهارات آصفی به نحوی مغایر با عزت و شرف ملت ایران باشد.

Copyright: gooya.com 2016