شنبه 29 بهمن 1384

متكي از پيشنهاد البرادعي استقبال كرد، ايرنا

تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۱/۲۹‬

"منوچهر متكي " وزير امور خارجه ايران از پيشنهاد محمد البرادعي مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مبني بر انجام غني‌سازي توسط ايران در مقياس كوچك استقبال كرد آن را " يك گام به پيش" خواند.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، وزير امور خارجه روز شنبه در حاشيه هشتمين نشست كميسيون مشترك همكاريهاي اقتصادي ايران و تونس در جمع خبرنگاران گفت: ما از اينكه دوستانمان نظر موافقي به‌انجام غني‌سازي در ايران دارند،استقبال مي‌كنيم و آن را يك گام به پيش مي‌دانيم.

متكي افزود: ماهمچون گذشته براي ادامه مذاكرات و گفت و گوها آمادگي داريم.

وي تصريح كرد: ما همواره بيان كرده‌ايم كه در موضوع مذاكرات هسته اي دو محور اساسي را مد نظر داريم. يك محور "رفع نگراني از بعضي كشورها با تضمين‌هاي لازم مبني بر صلح آميز بودن فعاليتهاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران " و محور ديگر "استيفاي قطعي حق قانوني ملت ايران يعني برخورداري از فناوري صلح آميز هسته‌اي" است.

وزير امور خارجه اظهار داشت: هدف ما رسيدن به فرمول‌هاي تفاهم آميز براي اطمينان از صلح آميز بودن فعاليتهاي هسته‌اي ايران و نيز برخورداري ايران از حق طبيعي خود است.

متكي در پاسخ به اين سوال كه آيا اظهار نظر البرادعي يك پيشنهاد است يا مصوبه شوراي حكام، گفت: به هر حال اظهارنظرهايي انجام شده است و ما اين اظهارنظر مبني بر پذيرش امر غني‌سازي در ايران را يك گام به جلو مي دانيم.

وي افزود: ما اين كار را در كشور بر اساس حق قانوني خود و درچارچوب ان پي تي شروع كرديم، اما وارد مرحله توليد سوخت صنعتي هنوز نشده ايم.

وزير امور خارجه تصريح كرد: آمادگي داريم با دوستانمان براي رسيدن به فرمول جامع الاطرافي در نحوه اجراي آن. مذاكره و گفت و گو كنيم.

متكي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه نظرتان در مورد پيشنهاد خانم رايس مبني بر اختصاص بودجه ‪ ۷۵‬ميليون دلاري تحت عنوان حمايت از دمكراسي در ايران چيست، گفت: من به خانم رايس توصيه مي‌كنم پرونده پيشينيانش را مطالعه كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: طي ‪ ۲۷‬سال گذشته آمريكايي‌ها پرونده سنگين و سابقه دخالت ها نزد ملت ما دارند.در حالي كه بر اساس بيانيه الجزاير آمريكا متعهد است در امور داخلي ايران دخالت نكند اما نقض مقررات و تعهدات بديهي‌ترين كاري است كه آمريكايي‌ها انجام مي‌دهند.

وزير امور خارجه گفت: مراجعه به سوابق آمريكايي‌ها نشان از بي‌ثمر بودن اين اقدامات است.ما توصيه مي‌كنيم اين بودجه را صرف پروژه مهم تري كنند كه اين به نفع ملت آمريكاست.

متكي اضافه كرد: آن پروژه بررسي اين مساله بسيار مهم است كه چرا طي سالهاي اخير اين همه نفرت نسبت به آمريكا در دنيا توليد شده است و ملتها اين همه از دولتمردان آمريكايي بدبيني و تنفر پيدا كرده اند.

وي تصريح كرد: اگر دولتمردان آمريكا چنين مطالعه‌اي را با صرف اين بودجه انجام دهند، در صورت نياز، ما هم كمكشان مي‌كنيم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متكي از پيشنهاد البرادعي استقبال كرد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016