سه شنبه 9 اسفند 1384

آب سرد ژاپني‌ها روي سر وزير خارجه ايران، بازتاب

اين سفر در شرايطي صورت گرفت كه ژاپن اكنون حتي عضو شوراي حكام هم نيست و مقامات اين كشور روز پيش از رسيدن متكي به توكيو نيز موضعگيري شديداللحني عليه ايران انجام داده بودند. با اين حال منوچهر متكي كه پيش از اين سفير ايران در ژاپن بوده، روز گذشته تلاش كرد با ژاپني حرف زدن، دل همتايان خود را به دست آورد.


ژاپني‌ها امروز در حضور متكي با موضع‌گيري شديداللحني عليه ايران، آب سردي روي سر وزير خارجه ايران ريختند كه در موقعيت حساس كنوني سفر بي‌موقعي به توكيو انجام داد.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، اين سفر كه به تحقير ديپلماتيك هيأت ايراني، يك هفته پيش از اجلاس شوراي حكام آژانس انجاميد، در شرايطي صورت گرفت كه ژاپن اكنون حتي عضو شوراي حكام هم نيست و مقامات اين كشور روز پيش از رسيدن متكي به توكيو نيز موضعگيري شديداللحني عليه ايران انجام داده بودند.

بنا بر اين گزارش، ژاپن كه مواضع هسته‌اي آن انطباق زيادي با آمريكا دارد، جايگاه چنداني هم در گفت‌وگوهاي چندجانبه هسته‌اي ندارد. ژاپني‌ها در استقبال متكي حتي به اندازه يك ديپلمات رده‌پايين نيز تشريفات را رعايت نكردند و با اين وصف، سفر وزير خارجه ايران به ژاپن در شرايط كنوني، اشتباه مسلمي در ديپلماسي به شمار مي‌رود.
با اين حال منوچهر متكي كه پيش از اين سفير ايران در ژاپن بوده، روز گذشته تلاش كرد با ژاپني حرف زدن، دل همتايان خود را به دست آورد.

تارو آسو، وزير خارجه ژاپن، به جاي فرودگاه توكيو در مهمانخانه «ليكورا» از متكي استقبال كرد

خبرگزاري فرانسه گزارش داد، وزير امور خارجه ژاپن امروز (سه‌شنبه) اعلام كرد كه كشورش در صورت ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت با پنج عضو دايم اين شورا هماهنگ خواهد بود.

به گزارش ايسنا، اين خبرگزاري با اعلام اين مطلب افزود، تارو آسو، وزير امور خارجه ژاپن امروز گفت كه در ديدار با منوچهر متكي، وزير امور خارجه ايران به وي گفته كه گرچه ژاپن با ايران روابطي طولاني مدت داشته، اما در صورتي كه ايران با همه اعضاي شوراي امنيت دشمني و مخالفت كند، توكيو نمي‌تواند كار چنداني براي كمك كردن به جلوگيري از بحران هسته‌اي انجام دهد.

وي افزود: درصورتي كه تهران تسليم نشود، صبر ژاپن به سر مي‌رسد.

بر اساس اين گزارش، «آسو» همچنين در ديدار با متكي درخواست خود را از ايران براي پذيرش طرح روسيه تكرار كرد و گفت: لازم است كه مطالعه بيشتري بر اين طرح صورت گيرد.

بر اساس اين گزارش، متكي گفتگوي خود با آسو بر سر مناقشات هسته‌اي را تبادل نظري بسيار نزديك، دوستانه و صريح خواند.

بر اساس اين گزارش، متكي امروز صبح نيز با توشيميرو نيكاي، وزير صنايع و بازرگاني ژاپن ديدار كرد. در اين ديدار متكي اظهار داشت كه ايران به مصالحه با روسيه بر سر برنامه هسته‌اي‌اش اميدوار است. با اين حال وي به حق ايران براي دسترسي به تكنولوژي هسته‌اي پافشاري كرد.

وي پيش از اين ديدار با نيكاي به خبرنگاران گفت ما مي‌خواهيم مثل ژاپن از تكنولوژي هسته‌اي البته براي اهداف صلح‌آميز استفاده كنيم.

اين گزارش به نقل از مقامات وزارت صنايع و بازرگاني توكيو افزود، متكي در واكنش به سوال نيكاي مبني بر اينكه آيا گفتگوي ايران با روسيه به معامله‌اي منجر شده يا نه ابراز خوش‌بيني كرد، اما از بيان اين كه توافقي حاصل شده يا نه، امتناع كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

متكي در اين باره گفت، طرح پيشنهادي روسيه پلي ميان حق ايران براي استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي و احياي اطمينان جامعه جهاني به ايران است.

وي افزود، ايران در حال حاضر در حال بررسي مكان و دوره زمان طرح روسيه است.

براساس اين گزارش، وزير امور خارجه كشورمان، روز گذشته نيز به همتاي ژاپني‌اش گفت كه پايان دادن به برنامه هسته‌اي براي تهران غير ممكن است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آب سرد ژاپني‌ها روي سر وزير خارجه ايران، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016