جمعه 12 اسفند 1384

محمدرضا خاتمي: دچار رخوت نشده‌ايم، مجتهدبودن اعضاي خبرگان كفايت نمي‌كند، ايسنا

- لايحه‌ي بودجه‌ي 85 چارچوب‌ها را در هم ريخته است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

دبير كل جبهه‌ي مشاركت در ارتباط با تشكيل شوراي رهبري جبهه‌ي اصلاحات اظهار داشت: چنين خبري را نشنيدم و اگر پيشنهادي در اين ارتباط ارائه شده بايد مورد بررسي قرار داد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، محمدرضا خاتمي در جمع خبرنگاران در حاشيه‌ي مجمع عمومي مجمع نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي در ارتباط با لايحه‌ي بودجه 85 نيز گفت: به نظر ما اين لايحه تمام چارچوب‌ها را در هم ريخته و با چشم‌انداز 20 ساله و همچنين برنامه‌ي چهارم توسعه چندان همخواني ندارد؛ البته جبهه مشاركت طي بيانيه‌اي نظر كلي خود را در مورد بودجه اعلام كرده ولي در آينده در مورد جزئيات آن نيز اظهار نظر خواهد كرد.

اين فعال سياسي درباره سياست اين تشكل در ارتباط با مجلس خبرگان گفت: به طور كلي اصلاح‌طلبان در ارتباط با انتخابات خبرگان حساس هستند؛ به‌ويژه در مورد تركيب خبرگان و با توجه به اينكه رهبري امور كشور را مديريت مي‌كند، تنها مجتهد بودن اعضاي خبرگان كفايت نمي‌كند.

وي ادامه داد: حتما بايد كارشناسان ديگري نيز كه در امور سياسي، نظامي و اقتصادي، داراي تخصص هستند در مجلس خبرگان حضور داشته باشند؛ البته ما از اين نظر يعني ورود غيرمجتهدان به خبرگان - كه از سوي آقاي انصاري و ديگر دوستان در مجلس خبرگان مطرح شده - حمايت و آن را تاييد مي‌كنيم؛ اين پيشنهاد بر اساس واقع‌نگري داده شده نه مسائل خاص جناحي و اگر اين امر محقق شود، امور بهتر پيش خواهد رفت و نظارت كامل‌تري در وظايف رهبري انجام مي‌شود. من معتقدم آقايان بايد در اين ارتباط از نگاه قشري و صنفي دور شوند و نگاهي فراتر داشته باشند.

دبيركل جبهه مشاركت درباره‌ي نحوه‌ي حضور تشكل متبوعش در انتخابات خبرگان گفت: هنوز درباره‌ي نحوه‌ي حضور در انتخابات صحبتي نكرده‌ايم و وقتي كه در اين ارتباط در حزب، بحث و گفت و گو كرديم و به نتيجه رسيديم اعلام مي‌كنيم ولي تاكنون بحثي صورت نگرفته است.

محمدرضا خاتمي در پاسخ به اين سوال كه چه كساني بايد رياست جبهه‌ي اصطلاحات را برعهده بگيرند؟ گفت: جبهه اصلاحات حركتي دموكراتيك دارد و در حال حاضر در جبهه‌ي دوم خرداد، جبهه‌ي دموكراسي‌خواهي و حقوق بشر تشكيل شده و اينها جلساتي را برگزار كرده و فعاليت مي‌كنند؛ من همانطور كه بارها گفتم تاكيد مي‌كنم كه جبهه‌ي اصلاحات جبهه‌اي نيست كه يك نفر سوت بزند و همه پشت سر آن باشند، در جبهه‌ي اصلاحات اعضا بحث مي‌كنند و بر اساس اصل آزاد انديشي بحث مي‌كنند و تصميم مي‌گيرند و اگر ضرورتي بر ايجاد جبهه‌ي جديد داشته باشند در اين مسير حركت مي‌كنند.

وي به فعاليت‌هاي جبهه‌ي دوم خرداد در اين زمينه اشاره كرد و گفت: در حال حاضر جبهه‌ي دوم خرداد فعاليت‌هاي مستمري انجام مي‌دهد و با احزاب مختلف ديدار داشته است و فعاليت‌هاي اين جريان به خوبي پيش مي‌رود و همان‌طور كه گفتم اگر آنها روزي اين ضرورت را احساس كنند كه بايد جبهه‌ي جديد را تشكيل دهند در اين مسير حركت مي‌كنند.

وي درباره‌ي فعاليت‌هاي اين تشكل در ارتباط با انتخابات شوراي شهر گفت: براي هر حزبي انتخابات مهم است و مطمئنم جبهه مشاركت نيز در مورد انتخابات آينده بي‌نظر نخواهد بود.

محمدرضا خاتمي در ارتباط با صحبت‌هاي اخير برخي از مقامات در ارتباط با مذاكره با آمريكا در مورد پرونده‌ي هسته‌يي گفت: مذاكره با آمريكا از ديد برخي آقايان به ظاهر بد نيست؛ خوب خودشان مذاكره كنند و ما نيز مي‌گوييم ان‌شاءالله موفق شوند.

وي با رد اين‌كه در بين اصلاح طلبان رخوت وجود دارد، گفت: طبيعي است وقتي كه يك انتخابات مي‌شود و احزاب و گروه‌هايي كه نتيجه‌ي دلخواه خود را به دست نياورده‌اند مقداري به ارزيابي فعاليت‌هاي خود پرداخته و بحث‌هايشان دروني مي‌شود و صحبت مي‌كنند كه چرا به نتيجه نرسيده‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

محمدرضا خاتمي به فعاليتهاي جبهه مشاركت در شش ماه اخير اشاره كرد و گفت جبهه مشاركت در طول اين چند ماه فعال بود و شايد فعاليت‌هايي كه در طول اين چند ماه انجام داده‌ايم هيچ گاه به اين اندازه در طول اين سال‌ها فعال نبوده‌ايم؛ من معتقدم ما دچار رخوت نشده‌ايم.

وي با اعتقاد به اين‌كه عده‌اي فضاي سياسي را بسته‌ كرده‌اند و اجازه‌ي انتشار روزنامه و مطلب نوشتن را نمي‌دهند، ابراز داشت: اين امر باعث شده صحبت‌ها به راحتي به گوش مردم و اقشار مختلف مردم نرسد؛ پس اين نشان از رخوت ما نيست بلكه ناشي از فشارهاي است كه وجود دارد و بسته شدن فضاي سياسي كشور در حال حاضر همان‌طور كه گفتم به راحتي اجازه‌ي نوشتن و انتشار روزنامه را نمي‌دهد و طبيعي است كه حرف‌هاي ما به گوش مردم نرسد و من حتي خبر دارم كه برخي از روزنامه‌نگاران نمي‌توانند مطالب و اطلاعاتي را كه دارند را منعكس كنند.

محمدرضا خاتمي در پايان در پاسخ به اين سوال كه گفته مي‌شود جبهه مشاركت به دنبال راه‌اندازي راديو است گفت: چنين امري صحت ندارد.

Copyright: gooya.com 2016