جمعه 5 اسفند 1384

محمدرضا خاتمي: حرف از آزادي بيان در غرب دروغي بيش نيست، ايلنا

- واكنش مسلمانان جز غيرت و بيداري اسلامي چيز ديگري نيست
- نگذاريم سخنگويان اسلام كساني باشند كه چهره آنها جز خشونت و تنفر چيز ديگري نيست


تهران- خبرگزاري كار ايران

دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي، آزادي بيان غربي را كه در آن توهين به مقدسات نهفته شده است، دروغي بزرگ و يكي از چالش‌‏ها و مشكلات دموكراسي اقتصادمحور و مادي‌‏گراي غرب دانست.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، محمدرضا خاتمي كه در مراسم "پاسداشت پيامبر حريم رحمت و آزادي" سخن مي‌‏گفت، افزود: متاسفانه در دنياي دگرگون امروز كه كوس آزادي و دموكراسي در آن طنين‌‏انداز است، شاهديم كه نماد اين آزادي چنگ انداختن به چهره تابناك پيامبر اكرم(ص) شده است.
وي با محكوم كردن حركت كشورهاي اروپايي و همچنين نمونه ديگر اين بي‌‏حرمتي‌‏ها در سامرا، گفت: چگونه است در شرايطي كه مسلمانان اين چنين به مقدسات خودشان عكس‌‏العمل نشان مي‌‏دهند، عده‌‏اي به خود اجازه مي‌‏دهند كه چنين حركت‌‏هايي را انجام دهند و درون امت اسلامي تفرقه، جدايي و تفرقه ايجاد كنند.
خاتمي گفت: امروز به اندازه كافي شواهدي در دنياي غرب وجود دارد كه نشان مي‌‏دهد حرف از آزادي بيان در غرب دروغي بيش نيست و اگر دروغ هم نباشد، بايد پذيرفت كه يكي از چالش‌‏ها و نقص‌‏هاي دموكراسي اقتصادمحور و مادي‌‏گراي غربي است.
دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي افزود: اين دموكراسي غربي شايد پيام خوبي براي ما باشد كه اگر در كشور خودمان به دنبال دموكراسي و مردم‌‏سالاري هستيم، به دموكراسي اخلاق‌‏محور بينديشيم.
خاتمي با مقايسه حق آزادي بيان در غرب و آموزه‌‏هاي اسلام، گفت: در اسلام اعتقادات هر كس بايد محترم شمرده شود حتي اگر آن فرد بت‌‏پرست باشد. ما در اين آيين، حق توهين به بت‌‏ها را هم نداريم، اگر سبب آن شود كه آنها نيز به مقدسات ما توهين كنند. اين آزادي بيان كجا و آزادي بياني كه غرب از آن دفاع مي‌‏كند، كجا؟
دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي با تاكيد بر اينكه آنچه در غرب روي داده، از روي جهل نبوده است، گفت: حتي اگر شروع اين حركت جاهلانه باشد، ادامه، تكرار و دفاع از آن جاهلانه نيست زيرا كاري كه به يك عذرخواهي و پذيرش اشتباه به سادگي مي‌‏توانست خاتمه يابد، به دليل غرور و خود بزرگ‌‏بيني غرب، اين چنين موج اعتراضات در دنياي اسلام و غيراسلام را برانگيخته كرد.
خاتمي افزود: از همين رو احساس مي‌‏كنيم كه در وراي اين كاريكاتورها كه مي‌‏توانست مساله ساده‌‏اي باشد، مسائل نهفته‌‏اي وجود دارد كه هويت، تاريخ و شخيصت مسلمانان را نشانه رفته و نداي جنگ‌‏طلبي از آن بيرون مي‌‏آيد.
وي با اشاره به اينكه در مقابل چنين رفتارهايي بايد رفتار خود پيامبر اسلام(ص) را سرلوحه عمل قرار داد، گفت: مسلمانان براي دفاع از هويت خود واكنش خوبي نشان دادند كه نشانه بيداري و حساسيت جهان اسلام است، اگر چه نمي‌‏توان از همه اين واكنش‌‏ها دفاع كرد.
خاتمي با اشاره به اينكه واكنش مسلمانان جز غيرت و بيداري اسلامي چيز ديگري نيست، گفت: ما اميدوار هستيم كه احساسات پاك، غيرتمند و تعصب مثال‌‏زدني مسلمانان بيدار درس عبرتي براي كساني باشد كه تصور مي‌‏كنند مي‌‏توانند با حمله به مقدسات اسلامي ملت‌‏هاي مسلمان را تحقير كنند.
دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي ضمن تقدير از واكنش مسلمانان در سراسر جهان نسبت به هتك حرمت پيامبر اسلام(ص)، بر لزوم آسيب‌‏شناسي و مطالعه عميق اين رفتارها تاكيد كرد و در اين باره، گفت: نشان دادن احساسات و اعتراض در خيابان‌‏ها خوب است اما اگر اعتراضات عمقي نشود و در سطح بماند، امكان تكرار اين حركت‌‏ها و بي‌‏حرمتي‌‏ها را ممكن مي‌‏سازد.
خاتمي با تاكيد بر اينكه نبايد كار را در دست متعصبين جاهلي كه جنگ‌‏طلب هم هستند، قرار داد، گفت: امروز صاحبان اين تفكر متاسفانه در هر دو سوي اين قضيه سردمدار شده‌‏اند و ندايي كه از هر دو سوي اين ميدان به گوش مي‌‏رسد، نداي خشونت، جنگ و تنفر است.
وي با دعوت از همه گروه‌‏هاي سياسي، حقوق بشري، متفكران و آزادانديشان جهان، از آنها خواست تا به چالش‌‏هاي عمده‌‏اي كه در راه زندگي بشر قرار گرفته است، فكر كنند و از فجايعي كه ممكن است بسيار بدتر از وقايع گذشته اتفاق بيفتد، جلوگيري كنند.
خاتمي با طرح اين پرسش كه امروز چه كساني مي‌‏توانند به اين اهانت‌‏ها پاسخ دهند، گفت: آيا حكومت‌‏هايي كه از دين، دستاويزي براي سركوب ملت خود ساخته‌‏اند، مي‌‏توانند وقتي نسبت به امت اسلام اينگونه رفتار مي‌‏كنند، از حرمت پيامبر دفاع كنند. آيا از اعتقادات طالباني كه منشا بهانه‌‏اي براي هجوم غربي‌‏هاست، مي‌‏توان پذيرفت كه امروز به عنوان دفاع از پيامبر وارد صحنه شوند؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خاتمي اضافه كرد: كساني كه رفتار آنها در سطح كشور خودشان و چهره اسلام را مخدوش كرده است، نمي‌‏توانند مدافعين خوبي براي اسلام باشند زيرا آنها خود مشكل هستند، به اين دليل كه آنچه امروز غربي‌‏ها به آن مي‌‏تازند و حمله مي‌‏كنند، همان چيزي است كه به نام اسلام از سوي گروه‌‏هاي تندرو و حكومت‌‏هاي مدعي اسلام ارائه شده است.
وي رفتارهاي جاهلانه برخي از خودي‌‏ها را عامل هجوم غربي‌‏ها برشمرد و گفت: اين رسالت ماست كه نگذاريم سخنگويان اسلام و ديانت كساني باشند كه چهره آنها جز خشونت و تنفر چيز ديگري را نشان نمي‌‏دهد.
خاتمي در ادامه از برخي اقدامات انجام‌‏شده در كشور خودمان و ديگر كشورها در حمله به سفارتخانه ابراز انزجار كرد و گفت: اين چنين اعمالي با هيچ استدلال و به خصوص منطق اسلامي قابل توجيه نيست.
وي در پايان بار ديگر از همه متفكران دعوت كرد تا با فعاليت‌‏هاي خود از تقابل ميان انديشه‌‏ها و بروز فاجعه‌‏اي ديگر با درس گرفتن از حوادث قبلي درس بگيرند و براي تبديل تنفر و خشونت به گفت‌‏وگو تلاش كنند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمدرضا خاتمي: حرف از آزادي بيان در غرب دروغي بيش نيست، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016