شنبه 13 اسفند 1384

گزارش امنیتی ترکیه از برنامه ی هسته ای ایران، آفتاب

مرجع : http://www.haber10.com
مترجم : مجتبي پويا


آفتاب: ترکیه طی گزارشی ارزیابی خود را از فعالیت های هسته ای ایران ارایه داد.در گزارش امنیتی ترکیه درباره ی تهدید آمیز بودن یا نبودن فعالیت های هسته ای ایران برای این کشور تردید های قابل توجهی وجود دارد.

در این گزارش که به بررسی اهداف ایران از برنامه ی هسته ای ایران می پردازد، به چهار پرسش اساسی ترک ها پاسخ داده شده است که عبارتند از:
1- چرا ایران خواهان غنی سازی اورانیوم بیش از نیاز خود است؟

در این بخش ادعا می شود که ایران در صدد احداث تاسیساتی است برای تولید سوخت هسته ای چند برابر مقداری که برای تغذیه ی یک نیروگاه هسته ای مورد نیاز است.

این در حالی است که ایران اعلام کرده که برای تولید انرژی هسته ای به نیروگاه هسته ای بوشهر اکتفا نخواهد کرد و تصمیم به ساخت نیروگاه های دیگری دارد. از طرف دیگر قوانین بین المللی و حتی پروتکل الحاقی آژانس بین المللی انرژی هسته ای کشورها را از دست یابی به دانش هسته ای صلح آمیز منع نمی کند.

2- چرا ایران برنامه ی هسته ای اش را که می گوید برای تولید سلاح هسته ای نیست مدت ها پنهان کرده بود؟

این گزارش فعالیت های پنهان هسته ای ایران را در حالی که محدودیت بین المللی برای تولید انرژی هسته ای وجود ندارد و حتی کشورهای دیگر آمادگی خود را برای کمک به این فعالیت ها ابراز می دارند، محل تردید دانسته است.

3- چرا تاسیسات هسته ای در یک پایگاه هسته ای قرار دارد؟

در پاسخ به این پرسش پس از جلب توجه به این نکته که تاسیسات هسته ای برای تولید انرژی در هیچ موردی در پایگاه های نظامی قرار ندارند، این ادعا مطرح می شود که قرار گرفتن تاسیسات هسته ای ایران در پایگاه نظامی می تواند دلیلی برای اهداف نظامی باشد.

4- ایران به چه دلیل به فکر تولید انرژی هسته ای افتاد؟
در این بخش از گزارش با تکرار ادعاهای غیر منطقی مخالفان دست یابی ایران به دانش هسته ای گفته شده که داشتن یک برنامه ی هسته ای برای ایران که دارای منابع انرژی فراوانی است و نیاز چندانی به انرژی های دیگر ندارد، محل نگرانی است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در ادامه ی گزارش تهدید بودن یا نبودن برنامه ی هسته ای ایران برای ترکیه نیز مورد بررسی قرار گرفته است اما درباره ی احتمال یک حمله ی هسته ای به ترکیه از سوی ایران سکوت شده است.

با توجه به نادیده گرفتن سابقه و تاریخ طولانی حسن همجواری ایران و ترکیه و اسلامی بودن هر دو کشور در لحن این گزارش به نظر می رسد یکی از راه های اروپایی نگاه کردن ترکیه به مسایل خارجی، انکار روابط دیرینه از جانب انکاراست.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش امنیتی ترکیه از برنامه ی هسته ای ایران، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016