یکشنبه 14 اسفند 1384

آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌: مذاكرات با اروپا ثانيه‌يي پيش مي‌رود، ايسنا

*درباره‌ي امام موسي صدر با ليبي مذاكره مي‌كنيم
*شوراي امنيت به اطمينان عنان از فعاليت هسته‌يي ايران توجه كند



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان با بيان اين كه براي مذاكره با اروپا فردا هم وقت هست، جلسه‌ي فرداي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را كه به بررسي مساله‌ي هسته‌يي ايران مي‌پردازد، «آزمون بزرگي» براي اين نهاد بين‌المللي خواند.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان صبح امروز (يكشنبه) در جلسه‌ي هفتگي‌اش با خبرنگاران با بيان اين كه هفته گذشته، هفته‌اي پر تحرك براي ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران بود، اظهار داشت: در اين هفته سفر بسيار مهم رييس جمهور به مالزي را شاهد بوديم كه در قالب همكاري‌هاي جنوب - جنوب حايز اهميت بسياري است.

وي افزود: هر دو كشور ايران و مالزي همكاري‌هاي گسترده‌ي خوبي را در سطوح مختلف دو جانبه و منطقه‌يي و بين‌المللي داشته‌اند و هم چنين مواضعي بسيار نزديك داشته‌اند.


تشريح دستاوردهاي سفر احمدي‌نژاد به مالزي

آصفي ادامه داد: مالزي كشوري موثرو مهم در سازمان كنفرانس اسلامي و جنبش عدم تعهد و الان هم رييس جنبش است و به هر حال زمينه‌هاي زيادي براي گفت‌وگو بود و در اين سفر نيز ابعاد دو جانبه و چگونگي پيشرفت و تحكيم روابط بين دو كشور مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

سخنگوي وزارت امور خارجه هم چنين گفت: با مالزي پنج كميسيون مشترك اقتصادي داشتيم. ششمين كميسيون هم در آينده با هدف حمايت از بخش‌هاي خصوصي و دولتي برگزار خواهد شد. در ضمن اتاق‌هاي بازرگاني گفت‌وگوهاي زيادي داشتند و بخش خصوصي هم در اين گفت‌وگوها حضور داشت. اميدواريم اين همكاري‌ها نيز گسترش يابد.

وي افزود: از جمله‌ برنامه‌هاي خوب ديگر در اين سفر گفت‌وگو با ايرانيان مقيم مالزي بود كه حاكي از توجه جمهوري اسلامي ايران به ايرانيان در اقصي نقاط جهان است. هم چنين ديداري هم با صاحبان صنايع و تجار مالزي انجام شد كه مفيد بود.


نگاهي به سفر متكي به آسياي دور

آصفي با اشاره به سفر وزير امور خارجه‌ي كشورمان به آسياي دور اظهار داشت: چه در تايلند، چه اندونزي و آخر سر در ژاپن، گفت‌وگوهاي خوبي داشتيم و از تمام ظرفيت‌هاي‌مان استفاده كرده و مي‌كنيم تا اهداف سياست خارجي كشور را در قالب ديپلماسي در پيش ببريم. اين تحركات ادامه دارد و ظرف روزهاي آينده نيز با كشورهاي مختلف در تماس خواهيم بود.


وزير خارجه‌ي عربستان دعوت سفر به ايران را پذيرفت

سخنگوي وزارت امور خارجه هم چنين با بيان اين كه از سعود الفيصل، وزير امور خارجه‌ي عربستان براي سفر به تهران دعوت شده است، افزود: باقري در سفر به عربستان گفت‌وگوهاي خوبي داشت و از وزير خارجه عربستان هم براي سفر به ايران دعوت شد. ايشان هم دعوت را پذيرفتند، ولي تاريخ دقيق اين سفر هنوز مشخص نشده و به محض روشن شدن به اطلاع مردم خواهيم رساند.


نگاهي به سفر لاريجاني به وين

وي تصريح كرد: ما از تمام ظرفيت‌مان استفاده كرده و بايد هم بكنيم تا موضوع استفاده‌ي جمهوري اسلامي ايران از فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي را حل و فصل كنيم. در ملاقاتي كه آقاي دكتر لاريجاني با وزراي خارجه اتحاديه‌ي اروپا و خاوير سولانا، رييس سياست خارجي اتحاديه‌ي اروپا داشتند، علاوه بر طرح ديدگاه‌هاي طرفين از بحث‌هايي كه مطرح كرده‌ايم، حق ايران در فن‌آوري صلح آميز هسته‌يي بر اساس مقررات آژانس، ان.پي.تي و قواعد و هنجارهاي بين‌المللي بود.

آصفي افزود: طرف‌هاي اروپايي نيز علي‌الاصول مخالفتي با اين حق ما ندارند، اين موضع را رسما هم اعلام مي‌كنند، ولي بحثي كه مطرح مي‌شود اين است كه به واسطه‌ي نگراني‌ها، ايران در اين مسير حركت نكند و بحث ما اين است كه چون هيچ مصداق و قرينه‌اي براي اين نگراني‌ها وجود ندارد، جاي هيچ نگراني نيست. ضمن آنكه ما همواره با آژانس به طور شفاف همكاري داشته‌ايم و بازرسان آنها هم در ايران حضور دارند و اينها نشانه‌هايي از اصرار جمهوري اسلامي ايران بر شفاف بودن است.

سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به اين كه دوربين‌هاي آژانس فعاليت‌هاي هسته‌يي كشورمان را نظارت مي‌كنند، ادامه داد: درهيچ يك از گزارشات محمد البرادعي، مديركل آژانس گفته نشده كه ايران به اين سمت و سو حركت مي‌كند، همواره گرفته شده كه انحرافي نيست و بايد سوالات بيشتري مطرح شود. اينها هيچ يك دليلي بر عملكرد خلاف ايران نيست.

آصفي افزود: موضوع جدي ديگري كه بحث شد مساله‌ي تحقيقات بود كه در آن خصوص اختلاف‌نظر وجود داشت. اروپايي‌ها مي‌گفتند اين تحقيقات نبايد باشد و ما مي‌گوييم كه اين تحقيقات حقوق ماست و به معناي غني سازي صنعتي نيست. تمام كشورهاي جهان نيز حق دارند براي پيشرفت و توسعه‌ي علمي به تحقيقات بپردازند.

به گزارش ايسنا، وي افزود:‌ بحث‌هاي ديگري هم بود، ولي عمده‌ي مباحث همان بود كه عرض شد و طرفين استدلال‌هايي داشتند و به هر حال اين مذاكرات سازنده و روشن بود و وزير امور خارجه آلمان هم به اين مساله اشاره داشت، ولي گفت به نتيجه نرسيديم كه البته فردا هم وقت هست و صحبت‌هايي در كنار اجلاس آژانس انجام خواهد شد و ما از امكانات و تمام ظرفيت‌هاي‌مان استفاده مي‌كنيم تا ببينيم چه مي‌توان كرد.


بستر پذيرش طرح روسيه هنوز فراهم نيست

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران تحت فشار آمريكا نسبت به طرح روسيه ابراز نظر مثبت كرده است؟ ادامه داد: در خصوص طرح روسيه همانگونه كه پيش از اين در پي سفر آقاي دكتر لاريجاني به مسكو نيز اعلام شده بايد بستر لازم را براي پذيرش اين طرح فراهم كنيم.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، آصفي هم چنين گفت: اين طرح بايد در يك فضا و شرايطي با اضافه شدن برخي موضوعات ديگر تكميل شود، اگر بستر و فضا آماده شود اين طرح قابل ارايه و نتيجه‌گيري خواهد بود، ضمن اين كه در سفر لاريجاني به مسكو مساله‌ي راه‌هاي برون‌رفت از وضعيت فعلي مطرح شده كه طرفين در خصوص اين امر مهم با هم اتفاق نظر داشتند.

وي با بيان اين كه كارشكني‌ آمريكا در تمامي مسايل مربوط به جمهوري اسلامي ايران كاملا آشكار است، اظهار داشت: نه تنها با روس‌ها كه در خصوص اروپا نيز آمريكا كارشكني كرده و هر گاه حس مي‌شود شرايطي مناسب در حال ايجاد است، با اتخاذ موضع يا اظهار بدبيني و يا سفر وزير خارجه آمريكا و دستيارانش به منطقه كارشكني‌هايي صورت گرفته است.

سخنگوي وزارت امور خارجه ديدار كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل با نمايندگان پنج كشور عضو دايم شوراي امنيت سازمان ملل متحد را طبيعي و در چارچوب وظايف دبيركل سازمان ملل متحد دانست و افزود: اين مساله چيز عجيب و غريبي نيست و صحبت‌هاي عنان در خصوص اطمينان به صلح آميز بودن فعاليت‌هاي ايران قابل توجه است كه شوراي امنيت بايد به آن توجه كند.


تهديدات رژيم صهيونيستي بي‌ارزش است

آصفي تهديداتي كه از سوي رژيم صهيونيستي مطرح مي‌شود را بي‌ارزش توصيف و تصريح كرد: به هيچ وجه احتمال چنين اقداماتي را از سوي اسراييل نمي‌دهيم، ولي اگر چنين حماقتي هم صورت گيرد واكنش ايران بسيار سريع و قاطع خواهد بود.

به گزارش ايسنا،‌ وي در پاسخ به سوالي درارتباط با اظهار نگراني برخي كشورهاي همسايه‌ي كشورمان و حوزه‌ي خليج فارس در ارتباط با آسيبي كه فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران به محيط زيست وارد مي‌كند، گفت: ما همواره سعي كرده‌ايم در اين خصوص با منطقه و كشورهاي آن رايزني و گفت‌وگو كنيم و آنها را در جريان جزييات امور قرار دهيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه، سفر رييس جمهور به كويت، سفر وزير امور خارجه به منطقه و حضور قايم مقام وزير امور خارجه در برخي كشورهاي منطقه را در اين چارچوب ارزيابي كرد و خاطر نشان كرد: اين سفرها تلاشي است تا اطمينان لازم فراهم گردد. ضمن اينكه آژانس نيز به طور رسمي در خصوص استاندارد بودن نيروگاه بوشهر و سطح مطلوب فعاليت‌هاي ايران اظهار نظر كرده و جاي هيچ گونه نگراني نيست.

آصفي با اشاره به بازديد برخي خبرنگاران كشورهاي منطقه از تاسيسات هسته‌يي بوشهر افزود: در روزهاي گذشته اين ديدار صورت گرفت و اين خبرنگاران با مسوولان ذيربط گفت‌وگو كردند. اينها مي‌توانند استاندارد بودن اين تاسيسات را به كشورشان گزارش كنند و ما با نهايت اعتماد و شفافيت اين گام را برداشته‌ايم كه نمايانگر سلامت كامل نيروگاه‌هاي‌مان مي‌باشد.


چرا توافق ايران و روسيه علني منتشر نشد؟

وي در پاسخ به سوالي درباره اين كه چرا سخن دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان مبني بر انجام توافق پنج يا شش بندي با روسيه به طور رسمي منتشر نشده است؟ ادامه داد: مذاكرات هنوز ادامه دارد و تا به نتيجه مشخص نرسد روشن است كه چيزي اعلام نمي‌شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه خاطر نشان كرد: ما با روس‌ها بر روي برخي از اصول توافق كرديم و براي نتيجه قطعي اين مذاكرات ادامه دارد. ضمن آنكه در سطوح مختلف و با كشورهاي ديگر نيز گفت‌وگو داريم و دليل اعلام نشدن آنچه ذكر شد ادامه دار بودن مذاكرات است. به هر حال فعلا بايد شرايط لازم را براي برون رفت از بحران فعلي بررسي كنيم.

آصفي تصريح كرد: اگر در اجلاس فردا اتفاقات غيرقابل پيش‌بيني رخ دهد، شرايط عوض مي‌شود و بحث‌هاي ديگري در اين چارچوب مطرح خواهد شد.

وي هم چنين گفت: تاكيد ما بر گفت‌وگو و مذاكره نشان مي‌دهد كه تهران در پي ماجراجويي نبوده، بلكه به دنبال حل و فصل موضوع هسته‌يي‌اش از طريق گفت‌وگو مي‌باشد. تحقيقات هسته‌يي ما نيز ادامه خواهد داشت و تهديد ارعاب و فشار هم هيچ تاثيري را بر ما ندارد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت: اين راهي است كه نظام برگزيده و آن را دنبال خواهد كرد و مسوولان نيز نمي‌توانند درخواست مردم را كه در 22 بهمن با صداي بلند اعلام شد، ناديده بگيرند. ضمن آنكه ما در پي چانه‌زني نيستيم و تنها حقوقي داريم كه غرب بايد آن را بپذيرد و نبايد بپندارد كه پذيرش اين حقوق به منزله بازنده شدن آنهاست، چرا كه اصلا برد و باخت مطرح نيست.


اجلاس فرداي شوراي حكام آزمون بزرگي براي آژانس است

به گزارش ايسنا، آصفي با اشاره به اجلاس فرداي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي افزود: فردا آزمون بزرگي براي آژانس است كه نشان دهد چگونه از اعضايش و هويت و اعتبار خود دفاع خواهد كرد. كار فرداي آژانس معياري براي قضاوت كشورهاي جنوب، جهان سوم و افكار عمومي جهان خواهد بود.

وي تاكيد كرد: به اعتقاد ما آژانس بايد با پرهيز از مسايل سياسي صرفا به وظايف فني، حقوقي و كارشناسي‌اش بپردازد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران همواره پاي ميز مذاكره بوده و خواهد بود، ادامه داد: هيچ چيز جاي هيچ چيز را نمي‌گيرد و تمام گزينه‌ها باز است. ما با ميز مذاكره قهر نيستيم و آماده‌ايم تا با همه كشورها مذاكره كنيم.

آصفي همچنين گفت: شايد چون طرف مقابل در منطق كم مي‌آورد، از مذاكره ابا دارد. ولي ما معتقديم كه با استفاده‌ي ابزاري از مسايل و بحران‌سازي به جايي نمي‌رسيم و در فضاي تند هيچ كس سود نخواهد برد و ضرر‌كننده تنها ايران نيست.

وي در پاسخ به سوال ديگري درباره طرح روسيه گفت: الان وقت صحبت در خصوص اجزاي طرح روسيه نيست و اجازه دهيد مساله در حل كليات باقي بماند.


ارزيابي از نشست 15 اسفند شوراي حكام

سخنگوي وزارت خارجه كشورمان در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با اين كه آيا چين و روسيه در اجلاس فرداي شوراي حكام به نفع كشورمان راي خواهند داد؟ اظهار داشت: بحثي كه هست اين كه چيني‌ها و ديگران ترجيح مي‌دهند كه موضوع ما در آژانس مطرح و حل و فصل شود، حال اينكه مكانيزم‌هاي اين مساله چگونه جلو رود خيلي به آن مشغول نشويد.


ديپلمات‌هاي ايران درك درستي از اوضاع بين‌المللي دارند

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، آصفي در پاسخ به اين سوال كه آيا ديپلمات‌هاي جمهوري اسلامي ايران درك درستي از شرايط موجود نظام بين‌الملل دارند؟ افزود: قطعا ديپلمات‌هاي جمهوري اسلامي ايران درك درست و دقيقي از اوضاع بين‌المللي دارند، ولي شايد در اين خصوص با برخي‌ها كه اين مسير را نمي‌پسندند، تفاوت داشته باشند.

وي ادامه داد: شايد برخي فكر كنند ما بايد با اعمال زور آمريكا نظر آنها را بپذيريم، ولي اين نظام راه عزت و سربلندي را براي رسيدن به استقلال برگزيده و اگر كسي فكر مي‌كند با پذيرش و صرف‌نظر كردن از حقوق فشارها بر طرف مي‌شود، اشتباه مي‌كند، چرا كه فردا چيز ديگري را مطرح مي‌كنند.

سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اين كه آمريكا همواره برخوردهاي دوگانه داشته است، گفت: آمريكا با كشوري كه عضو ان.پي.تي نيست، قرارداد مي‌بندد و هر كاري مي‌كند. از سويي هم با عضوي چون ايران كه هيچ خلافي نداشته چنين روشي را در پيش مي‌گيرد. بنابراين بايد از آن طرف سوال شود كه چرا چنين رفتاري را مي‌كنند، نه اينكه از ايران كه در پي حقوقش است، سوال بپرسيم.

آصفي افزود: ما شرايط را درك مي‌كنيم و مردم ايران نظرشان را با صداي بلند در 22 بهمن اعلام كردند و ما نيز اين راه را ادامه مي‌دهيم، البته برخي كشورها نيز زير فشار قرار مي‌گيرند و نمي‌توانند از ما دفاع كنند، ولي اين دليل نمي‌شود كه ما هم از حق خودمان دفاع نكنيم.


آيا حماس از تركيه الگوبرداري خواهد كرد؟

وي در ارتباط با برخي مصاحبه‌هاي نقل شده از رهبر سياسي حماس مدعي است كه حماس تركيه را الگوي خود قرار خواهد داد، گفت: به نظرم اين كمي ساده انگارانه است كه آدم با يك مصاحبه تحليلش را عوض كند. ما هيچ گاه نگفته‌ايم ديگران از ما الگوبرداري كنند و هر كشوري آزاد است كه هر الگويي كه مي‌خواهد برگزيند.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان هم چنين گفت: اتفاقا مواضع حماس در خصوص رژيم صهيونيستي و ساير موارد كاملا روشن بوده و ما نيز ديدگاه‌مان را اعلام كرده‌ايم. اينكه كشورها چه راهي را مي‌روند به خودشان مربوط است.


رضايت دادن بوش به خط لوله‌ي گاز ايران - پاكستان - هند

آصفي در ارتباط با مخالفت نكردن جورج بوش در سفر اخيرش به خاورميانه با خط لوله گاز ايران به پاكستان و هند افزود: اولا سفر آقاي بوش به منطقه بسيار آموزنده بود. اينكه رييس جمهور كشوري به منطقه‌يي سفر مي‌كند تا در آن منطقه تظاهرات‌هايي صورت مي‌گيرد و يا حتي افرادي كشته مي‌شوند، جايگاه آن كشور و ميزان انزجار از آن كشور را روشن مي‌كند كه به نظرم اين مساله قابل توجه است.

وي ادامه داد: از سوي ديگر اقتصاد منطق خود را دارد و آمريكا از ابتدا بي‌جا مي‌كرده كه با اين مساله مخالفت داشته است، چرا كه اين موضوع به او ارتباطي ندارد، امري براي توسعه روابط منطقه‌يي و بنابر نياز كشورهاي منطقه است و هيچ توصيه‌اي هم در اين خصوص مورد قبول نيست، چرا كه كشور نيازمند دنبال جنس خوب و ارزان هستند و شايد اين اظهارنظرات بوش تصحيح مواضع قبلي‌اش باشد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در ارتباط با مساله باغ قلهك نيز تكرار كرد: اين موضوع در حال بررسي است.


استقبال ايران از گفت‌وگوي ملي در لبنان

آصفي طرح برگزاري گفت‌وگوي ملي كه از سوي نبيه بري، رييس پارلمان در لبنان را مثبت ارزيابي كرد و گفت: ثبات و امنيت در لبنان هم براي منطقه و هم براي خود لبنان مهم است. از اين گفت‌وگوها كه حول وفاق ملي اين كشور بوده استقبال مي‌كنيم و اميدواريم به نتيجه نهايي برسد.

به گزارش ايسنا، وي هم چنين اظهار اميدواري كرد كه اين اقدامات به حل مشكلاتي كه لبنان گرفتار آن بوده منجر شود و وضعيت اين كشور سروسامان گيرد، چرا كه لبنان آرام و امن براي تمام منطقه مثبت خواهد بود.


بحث خروج از آژانس مطرح نيست

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در ارتباط با مصاحبه دبير شوراي عالي امنيت ملي با نشريه كورير - چاپ اتريش - و برداشت نشريان غربي از آن مبني بر قصد ايران براي خروج از آژانس اظهار داشت: تصور نمي‌كنم فعلا بحث خروج مطرح باشد. شايد اين روزنامه به طور دقيق نقل قول نكرده و در حال حاضر بحث خروج از آژانس مطرح نيست.


گزارش‌ها از تعليق غني‌سازي صنعتي گمانه‌زني رسانه‌هاست

وي در پاسخ به سوال ديگر ايسنا در ارتباط با خبر ديگري مبني بر اينكه ايران در مذاكرات اخير وين تعليق غني سازي صنعتي‌اش را براي مدتي مشخص براي رسيدن به مصالحه پذيرفته است، افزود: اينها گمانه‌زني رسانه‌يي است، چرا كه در مذاكرات وين راجع به اجزا بحث نشد و ابتدا بايد مسايل كلي مشخص شود و بررسي اجزاي اين توافقات در مراحل بعدي انجام مي‌گيرد كه هنوز به آن نرسيديم.


اداره‌ي ايران در وزارت امور خارجه‌ي‌ آمريكا

آصفي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا در ارتباط با اختصاص بخشي در وزارت امور خارجه آمريكا مخصوص جمهوري اسلامي ايران و دموكراسي در خاورميانه گفت: اين مساله از چند وجه قابل توجه است، نخست اين كه آمريكايي‌ها در خصوص دموكراسي و در چيزي كه مي‌گويند خيلي صادق نيستند. نمونه آن بحث انتخابات فلسطين است كه آن را قبول ندارند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، سخنگوي وزارت امور خارجه اين مساله را نوعي فرار رو به جلو از سوي آمريكا براي جبران شكست‌هاي پي در پي‌اش دانست و ادامه داد: اين كه آمريكا در وزارت خارجه‌اش بخشي را براي ايران درست مي‌كند، نشان مي‌دهد كه تا الان بي‌اطلاع و بر اساس اطلاعات ناموثق و فله‌اي در ارتباط با ايران صحبت كرده است و اكنون چنين كاري را انجام مي‌دهند.

وي هم چنين گفت: اين مساله نشان مي‌دهد كه آمريكا به طور تلويحي اعلام مي‌كند كه تاكنون بدون توجه به واقعيات در خصوص ايران عمل كرده‌ است و حال بايد ديد كه اين بخش وزارت خارجه آمريكا چگونه عمل خواهد كرد؟ بر اساس واقعيات همچون بخش آمريكاي وزارت خارجه ما و يا باز هم سياسي. حال بايد صبر كنيم و اين مساله را در آينده ببينيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حمله‌ي صهيونيست‌ها به كليسا

آصفي در واكنش به حمله نيروهاي رژيم صهيونيستي به يك كليسا اظهار داشت: رژيم صهيونيستي همواره تلاش دارد از خلا‌هايي كه ايجاد مي‌شود در راستاي اشغالگري‌اش سوءاستفاده كند و از نمونه‌هاي بارز اين مساله همين تجاوز اخير آنها مي‌باشد.

سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: اين اقدامات اسراييل با هيچ منطقي سازگار نيست و به نظرم تجاوزات اين رژيم آنقدر زياد شده كه خارج از ذكر و بيان است.


واكنش به فجايع سامرا غرب را عقب نشاند

وي درباره‌ي نتيجه‌ي پي‌گيري‌هاي وزارت امور خارجه كشورمان در ارتباط با دو حادثه سامرا و اهانت به مقدسات اسلامي گفت: در اين رابطه واكنش به قدري گسترده بود كه غربي‌ها عقب نشستند و سولانا هم متعهد شد كه ديگر چنين اقداماتي تكرار نشود. در واقع آنها متوجه اشتباهات‌شان شدند و اميدواريم كه اين قبيل اشتباهات ديگر تكرار نشود.

آصفي در ادامه اظهار داشت: اين قبيل اقدامات اصلا شايسته نيست و بازي كردن با اعتقادات مردم جنگ تمدني ايجاد مي‌كند و كسي كه چنين كاري را مي‌كند بيمار است.

سخنگوي وزارت خارجه افزود: در خصوص سامرا هم تعداد زيادي از عاملان حادثه دستگير شدند و اهل سنت عراق در اين خصوص موضع خوبي اتخاذ كردند. ضمن آنكه اين مساله كار اهل تسنن عراق نبوده، بلكه كساني آن را انجام داده‌اند كه در پي تفرقه و ايجاد شكاف بين شيعه و اهل سنت عراق بودند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وي با اشاره به اين كه وضعيت عراق امروز به آرامش نسبي رسيده است، خاطرنشان كرد: اين اتفاق صفوف شيعيان را منسجم‌تر ساخت و انزجار عمومي از اين حادثه را در پي داشت.


مذاكرات با اروپا ثانيه‌يي پيش مي‌رود

آصفي در خصوص مذاكرات هسته‌يي كشورمان با اروپا هم چنين افزود: در اين مذاكرات نه هيچ چيز منتفي است و نه هيچ چيز قطعي. اين مذاكرات ثانيه‌اي پيش مي‌رود و من بدون پيشداوري مي‌گويم كه نمي‌توانم آن را ارزيابي كنم.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان درباره اخبار منتشر شده مبني بر احتمال سفر دبير شوراي عالي امنيت ملي به لندن گفت: تا اين ساعت، سفري به لندن براي آقاي لاريجاني نبوده است.


نماينده‌ي ويژه رهبر ليبي در تهران

آصفي با اشاره به اينكه نماينده ويژه معمر القذافي، رهبر ليبي در تهران حضور دارد، اظهار داشت: نماينده قذافي به تهران آمده‌ و گفت‌وگوهاي مختلفي را در وزارت امور خارجه و بيرون از وزارتخانه خواهند داشت. در اين گفت‌وگوها موضوعات مختلف از جمله همكاري‌هاي سياسي و بين‌المللي مورد بحث قرار خواهد گرفت و طبيعتا مساله امام موسي صدر نيز در اين گفت‌وگوها مطرح مي‌شود.


ديدار مديران وزارت خارجه با ساير نهادها چه اشكالي دارد؟

به گزارش ايسنا، وي در پاسخ به سوالي درباره‌ي نشست مديران وزارت امور خارجه در كيش با مديران ديگر نهادها گفت: البته من در اين خصوص خبري ندارم و در حوزه‌ي مسووليت من هم قرار ندارد. ولي نمي‌دانم اين كه مديران وزارت خارجه با مديران بخش‌هاي ديگر در جايي جلسه داشته باشند، چه اشكالي دارد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌: مذاكرات با اروپا ثانيه‌يي پيش مي‌رود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016