چهارشنبه 17 اسفند 1384

وزير كشور: با اعدام دو متهم انفجارهاي خوزستان، كار رسيدگي به اين پرونده هنوز تمام نشده است، ايسنا

- بايد امنيت كشور را برقرار كرده و درهمه جا حضور يابيم

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

وزير كشور در جمع خبرنگاران پارلماني تصريح كرد: با اعدام دو متهم انفجارهاي خوزستان، كار رسيدگي به اين پرونده هنوز تمام نشده است.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي گفت: ما معتقديم مجرمين و كساني كه اخلال‌گر نظم و آرامش مردم هستند بايد مجازات شوند. لذا از قوه‌ي قضاييه مي‌خواهيم به گونه‌اي عمل كند كه جنايت‌كاران احساس امنيت نكنند.

وي با بيان اين‌كه البته هنوز كار تمام نشده است، گفت: ما تلاش كرديم. دستگاه امنيتي انتظامي هم افرادي را شناسايي كرد و متهمان بازداشت شده‌اند.

وي درخصوص علت تعويق سفر رييس‌جمهور به خوزستان اظهار داشت: اصلا اين مساله تاثيري نداشته است. شما شاهد بوديد كه ما چند بار خواستيم به خوزستان برويم اما هوا بارندگي بود. اين در حالي است كه به علت كثرت شهرهاي استان خوزستان و لزوم ديدار رييس‌جمهور از همه‌ي اين شهرها با بالگرد، سفر در اين شرايط آب و هوايي سخت بود.

وي با بيان اين‌كه ما مي‌رويم كه امنيت را برقرار كنيم، افزود: قرار نيست كه ما به دليل مشكلات امنيتي جايي نرويم. بايد امنيت كشور را برقرار كرده و در همه جاي كشور حضور يابيم.

وزير كشور درخصوص عدم تخصيص بودجه‌اي براي احزاب در لايحه‌ي بودجه 85 گفت: ما قبول داريم كه بايد به احزاب كمك كنيم. سعي مي‌كنيم به هر طريق ممكن رديفي را به اين موضوع اختصاص دهيم. سازمان مديريت گفت كه بودجه‌ي احزاب را با رديف ديگر تلفيق كرديم. البته اگر رديف مستقلي بود ما راحت‌تر بوديم.

وي در مورد انتخاب خانه احزاب با بيان اين‌كه ما دخالت نمي‌كنيم، گفت: بايد تسهيلاتي براي آنها فراهم كنيم. ما وظيفه‌ي همكاري نداريم، اما نبايد اين كار شبهه‌اي داشته باشد.

پورمحمدي با بيان اين‌كه كميسيون ماده 10 احزاب در دولت قبلي و فعلي انتخابات خانه احزاب را مخدوش اعلام كرده اظهار داشت: بر اين اساس ما نمي‌توانيم به آنها تسهيلاتي بدهيم؛ هرچند كه مبلغ اين تسهيلات اندك است.

وي درخصوص تدابير امنيتي وزارت كشور، با بيان اين‌كه تدابير خاصي نداريم، گفت: يك سري از شهرداري‌ها در برخي پارك‌ها مراسمي را برگزار مي‌كردند كه قرار شد از لحاظ امنيتي و سلامت محيط كنترل شود. اين كار باعث مي‌شود كه مردم شادي كرده و كارشان عوارضي هم براي آنها نداشته باشد.

وي در مورد كفايت بودجه‌ي وزارت كشور گفت: بودجه‌ي جاري ما افزايش نيافته است؛ چون قرار است صرفه‌جويي كنيم. گرچه مي‌دانيم كار سختي است، اما با منطق صرفه‌جويي تحمل مي‌كنيم.

به گزارش ايسنا، وزير كشور افزود: اگر تجميع انتخابات رخ دهد و يك انتخابات برگزار كنيم به سختي مي‌توانيم بودجه‌ي آن را تامين كنيم. در غير اين صورت براي رفع كسري لايحه متمم مي‌آوريم.

وي در بيان اهداف وزارت كشور در بودجه‌ي 85 به حمل و نقل عمومي و بودجه‌ي شهرداري‌ها اشاره كرد و گفت: در حمل و نقل عمومي، دولت و مجلس همكاري مناسبي داشته‌اند. درباره‌ي شهرداري‌ها هم يك هزار و 20 شهرداري در كل كشور داريم كه از اين تعداد به زحمت 20 تا 25 شهرداري مي‌توانند خود را اداره كنند. بايد از عوارض عمومي و ماليات‌هاي‌مان شهرداري‌ها را تامين كنيم. البته عوارض 9 درصد از خودرو در لايحه گنجانده بوديم كه انتظار داشتيم مجلس در تصويب آن همكاري كند اما اين اتفاق نيفتاد.

وي بر اين اساس از مردم و مجلس خواست انتظارشان را از شهرداري‌ها كم كنند؛ چون آنها توان مالي ندارند.

پورمحمدي افزود:‌ الان دست ما بسته است. اگر به شهرداري‌ها كمك نشود سياست توازن توسعه‌ي شهري حاصل نمي‌شود و بحران حاشيه‌نشيني را هم‌چنان خواهيم داشت.

وي با بيان اين‌كه مي‌خواستيم ليستي روشن به مجلس براي ميزان كمك مالي به شهرداري‌ها بفرستيم، به سيل مهاجرت به شهرها اشاره كرد و گفت: نمي‌توانيم اين سيل را مهار كنيم. لذا بايد انتظار از شهرداري‌ها كم شود.

عضو هيات دولت در عين حال ادامه داد: براي مسايل امنيتي و كنترل مرزها هم رديفي در بودجه ديده شده است كه اگر تصويب نشود، عوارض مختلفي دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي به لزوم همكاري مجلس در اين زمينه جهت جلوگيري از ناهنجاريها تاكيد و خاطرنشان كرد: راهي جز كنترل مرزها و تقويت ارگان‌هايي كه مسووليت تامين امنيت را دارند وجود ندارد.

پورمحمدي درخصوص تحركات شبكه «الاهواز» گفت: از شبكه‌اي كه از انگليس توليد و از اسراييل روي ماهواره فرستاده مي‌شود بيش از اين انتظار نيست.

وي خواهان هوشياري مردم در اين زمينه شد و در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه شما در قضيه‌ي انفجارهاي اهواز هم انگليس را مقصر مي‌دانستيد، اما مدركي ارايه نكرديد، اظهار داشت: در مسايل امنيتي و اطلاعاتي، مدارك هم با زبان اطلاعات مطرح مي‌شود. زبان حقوقي نيست كه بخواهيم سند و مدرك روانه كنيم. اگر قرار باشد به زبان حقوقي اثبات كنيم بايد اجازه دهند در آن محل حاضر شويم، تحقيق و بازجويي كنيم تا سند محكمه‌پسند ارايه كنيم.

وي در پايان تصريح كرد: وقتي وزير اطلاعات مي‌گويد كار انگليس است، طرف مقابل خود پيام را درك مي‌كند. آنها در ظاهر اعتراف نمي‌كنند؛ چون ظاهرا به دموكراسي و حقوق بشر معتقدند.

Copyright: gooya.com 2016