جمعه 26 اسفند 1384

متكي: ايران، مذاكره باآمريكا را درادامه كمك هاي خود به عراق انجام مي‌دهد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

وزير امور خارجه كشورمان گفت: جمهوري اسلامي ايران گفت‌وگو با آمريكا درباره عراق را در ادامه‌ي كمك به روند دولت‌سازي در اين كشور و حمايت از مردم عراق انجام خواهد داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، منوچهر متكي كه به عنوان سخنران پيش از خطبه‌هاي آخرين نماز جمعه تهران در سال 84 سخن مي‌گفت، با اشاره به سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با عراق و حمايت از مردم اين كشور، هم‌چنين روند دولت‌سازي در آن و مخالفت با تداوم حضور اشغالگران در اين كشور، به پيشنهاد اخير عبدالعزيز حكيم در ارتباط با مذاكره‌ي ايران با آمريكا (درباره‌ عراق) اشاره كرد و گفت: آقاي عبدالعزيز حكيم با توجه به شرايط ويژه‌ي ايجاد شده در عراق از ما درخواست كرد كه با آمريكا گفت و گويي را در مورد قضيه عراق انجام دهيم. جمهوري اسلامي ايران اين اقدام را در ادامه‌ي كمك به روند دولت‌سازي در عراق و حمايت از مردم اين كشور انجام خواهد داد و با راه‌هاي فرصت‌طلبانه كه از هم‌اكنون از سوي برخي از محافل در آمريكا در اين ارتباط مطرح شده، برخورد مي‌كند. طبيعي است كه مواضع جمهوري اسلامي ايران روشن است. موضوع، موضوع عراق است و مواضع ما نيز روشن است؛ آن‌چه در آن تناقض وجود دارد، عملكرد آمريكاست.

متكي در بخشي ديگر از سخنانش با اشاره به مساله‌ي پرونده‌ي هسته‌يي ايران گفت: اين قضيه كاملا روشن است و ما همواره اعلام كرده‌ايم كه از مذاكرات و همكاري‌ها براي نشان دادن صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي‌مان استقبال مي‌كنيم و در اين ارتباط نيز رييس‌جمهورمان پيشنهاد ارايه دادند.

وي با بيان اين‌كه حق ملت ايران در اين ارتباط قابل خدشه نيست و اين حق از اراده‌ي هيچ كشوري هم ناشي نيست، گفت: اين حق ناشي از عضويت ما در معاهده‌ي NPT است كه طي 36 سال گذشته به آن متعهد بوده‌ايم و موازين مربوط به آن را رعايت كرده‌ايم. اين معاهده در بند 4 خود حق داشتن فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي را به تمامي كشورها داده است.

متكي با بيان اين‌كه ما همواره اعلام كرده‌ايم كه مذاكره و ديپلماسي بهترين راه براي روشن شدن ابعاد قضيه‌ي هسته‌يي ماست، گفت: هر وقت كه بازرسان و مسوولان آژانس مايل بودند از فعاليت‌هاي صلح‌آميز ما بازديد كنند، اين امكان براي آنها وجود داشت و سعي مي‌شد به سوالات و ادعاهايي كه آنها مطرح مي‌كردند، جواب داده شود. آنها به ما مي‌گفتند كه جواب فلان مساله را بدهيد و يا فلان مساله را روشن كنيد. ما بارها در جهت شفاف‌سازي جواب سوالات آنها را داده‌ايم، به آنها هم مي‌گفتيم كه ما شفاف‌سازي مي‌كنيم ولي شما نيز تصميم‌تان را بگيريد.

وي گفت: وقتي كه كسي خواب باشد مي‌توان او را بيدار كرد، ولي وقتي كه كسي خود را به خواب زده باشد، بيدار نمي‌شود. برخي نيز در مساله‌ي پرونده‌ي هسته‌يي ايران خود را به خواب زده‌اند.

وزير امور خارجه با تاكيد بر اين‌كه جمهوري اسلامي ايران بارها اعلام كرده كه ارايه‌ي گزارش فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت يك اقدام سياسي است، اظهار داشت: ما معتقديم شوراي امنيت مكاني براي حفظ امنيت جهاني كشورها و از جمله ايران است، نه جايي براي اقدامات يكجانبه‌گرايانه و ايجاد ناامني. اينها به بهانه‌هاي مختلف به كشورها هجوم مي‌آورند و به بهانه‌ي ايجاد امنيت، ناامني ايجاد مي‌كنند. چهار سال است كه از اشغال افغانستان مي‌گذرد، ولي امروز نماينده‌ي سازمان ملل متحد مي‌گويد بزرگ‌ترين معضل در افغانستان ناامني است. در عراق نيز قضيه به نحوي ديگر وجود دارد.

به گزارش ايسنا متكي ادامه داد: بعد از سقوط صدام در عراق در جهت حمايت از ملت عراق، ما اقدامات زيادي انجام داديم و اين بزرگ‌منشي ملت ايران در تاريخ جاودانه خواهد بود. اين كشور هشت سال به ايران حمله كرد، ولي ملت ايران در موقعي كه عراق نيازمند حمايت بود بزرگوارانه وارد ميدان شد و در طول ساليان اخير از روند دولت سازي در عراق و يكپارچگي ملت عراق و تماميت ارضي آن دفاع كرد. نگاه ما به عراق در طول اين سال‌ها نگاهي عام و بزرگ‌منشانه بوده است. ايران اعلام كرده كه مايل است تمام ملت عراق در سرنوشتش شريك باشد. نگاه ما نگاه قوم‌گرايانه و گروه‌گرايانه نبوده است. ما حتي دو بار باني اجلاس كشورهاي همسايه‌ي عراق در جهت كمك به مردم عراق بوده‌ايم. امروز هم مردم عراق گام پاياني خود را در روند دولت‌سازي برداشته‌اند، اما با يك چالش مواجهند. در حالي كه انتخابات مجلس عراق برگزار شده، هنوز دولت عراق به صورت كامل تشكيل نشده و كساني كه اين كشور را اشغال كرده‌اند، با توجه به اين‌كه به اهداف خود نرسيده‌اند مانع مي‌شوند كه اين هدف محقق شود. البته آنها بايد بدانند كه نمي‌توانند در برابر اراده‌ي ملت عراق بايستند.

وي با بيان مخالفت ايران با حضور اشغالگران در عراق گفت: ما معتقديم امنيت زماني به عراق بازمي‌گردد كه اشغالگران اين كشور را رها كنند و در اين ارتباط برنامه‌ي زمان‌بندي شده‌ي خروج اشغال‌گران را مطرح كرده‌ايم.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان در ادامه‌ي سخنانش با بيان اين‌كه در سال 85 سال پرتحركي را در سياست خارجي خود تعريف كرده‌ايم، اظهار داشت: ما برنامه‌ريزي‌هاي مناسبي را در براي روابط با كشورهاي مختلف و چگونگي تعامل با آنها انجام داده‌ايم و از روزهاي آغازين سال جديد، رفت و آمد هيات‌ها به كشورهاي مختلف در دستور كار است. سفرهاي رياست محترم جمهوري به كشورهاي مختلف و سفر سران كشورهاي مختلف به جمهوري اسلامي از جمله برنامه‌هاي طراحي شده است.

متكي در ادامه به برگزاري اجلاس كشورهاي عدم متعهد، گروه هشت و ديگر اجلاس‌هايي كه در سال 85 برگزار خواهد شد، اشاره كرد و گفت: ما سعي مي‌كنيم در اين اجلاس‌ها حضوري فعال داشته باشيم. ما سعي مي‌كنيم در روابط خود با كشورها از دخالت تمام عناصر استفاده كنيم و در اين روابط نگاه اقتصادي، فرهنگي و سياسي را همزمان داشته باشيم.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان بار ديگر با اشاره به موضع ايران در ارتباط با پرونده‌ي هسته‌يي گفت: موضع جديد ايران در اين ارتباط از اواخر فعاليت دولت گذشته آغاز شد و اروپايي‌ها در آخرين طرحي كه به جمهوري اسلامي ارايه دادند، همه چيز را پيش‌بيني كرده بودند، به‌جز آن‌چه در مورد آن قرار بود صحبت بشود؛ يعني طرح در برگيرنده‌ي همه چيز و هيچ چيز بود.

به گزارش ايسنا متكي با اشاره به اهميت همصدايي و يكصدايي در ارتباط با پرونده‌ي هسته‌يي ايران از سوي دستگاه ديپلماسي كشور، مسوولان، انديشمندان، صاحب‌نظران، دانشگاهيان و احزاب گفت: من متواضعانه از تمامي احزاب و گروه‌هاي سياسي مي‌خواهم كه در اين روزها همدلي خود را در حوزه‌ي ديپلماسي حفظ كنند؛ ما نيازمند اين همدلي هستيم. البته دغدغه‌ي ملت ايران نيز مورد توجه است. ملت ايران دغدغه‌ي مملكت‌داري، حكمراني و اجراي سياست خارجي در جهت عزت و افتخار را دارد. ما به اين امر توجه ويژه‌اي داريم كه با نگاه هوشمندانه و تلاش خستگي‌ناپذير آن را محقق خواهيم كرد و ذره‌اي در جايي كه مربوط به حقوق ملت ايران است كوتاهي نخواهيم كرد.

وزير امور خارجه در بخشي ديگر از سخنانش با اشاره به شعار دولت نهم در ارتباط با مهرورزي و ايجاد عدالت اظهار داشت: ما با توجه به اين شعار در روابط خارجي خود تعريف‌ها و بازتعريف‌هايي را انجام داديم. وقتي كه شعار عدالت مطرح شد، عده‌اي در عرصه ي جهاني مطرح كردند كه اين شعار محقق‌شدني نيست، ولي ما معتقديم كه مي‌توان اين شعار را به صورت منطقي در عرصه‌ي جهاني هم محقق كرد.

وي با بيان اين‌كه با پيروزي انقلاب اسلامي در حوزه‌ي سياست داخلي و خارجي تحول عظيمي به وجود آمده، گفت: امروز دوباره آن فضاي صميمي با عبور از ساليان دراز سختي كه همراه با مشكلات، موفقيت‌ها و احيانا ناموفقيت‌هايي بوده، حاكم شده است. اصول سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در دولت نهم در روز تنفيذ حكم رياست‌جمهوري از سوي رييس‌جمهور در حوزه‌ي عدالت‌خواهي، مهرورزي و خدمت‌رساني مطرح شد و همان‌طور كه گفته شد، اين امر به تعريف جديد و يا بازتعريف از رويكردها و روابط خارجي نياز دارد. ما با چنين نگاهي آن‌چه را در طول 27 سال گذشته در روابط خارجي‌مان حاكم بود، بررسي كرديم. شما خود مي‌دانيد كه در طول اين سال‌ها به عنوان يك واقعيت تلخ سعي مي‌شد به جهانيان القا شود موضوعي به نام عدالت‌خواهي و حق‌مداري در مناسبات بين‌المللي معنا و مفهوم ندارد و اساس مناسبات بين‌المللي و جهاني، قدرت‌محوري، يكجانبه‌گرايي و زورمداري است و چون اين واقعيت موجود است بايد بر آن صحه گذاشت و به آن تن داد. ولي انقلاب اسلامي ايران به عنوان يك انفجار عظيم نور، لطمه‌ي عظيمي به اين گزينه وارد كرد. انقلاب اسلامي جهان را به عدالت نويد داد و تا جايي كه مقدور است تا كنون براي اجراي اين امر همت گذاشته است. امروز دولت نهم عدالت‌خواهي را به عنوان يك فرصت در مناسبات بين‌المللي به صورت جدي مطرح كرده و همان‌طور كه گفتم با اين رويكرد و نگاه بايد بسياري از مناسبات را به ارزيابي دوباره نشست.

وي گفت: در كلامي منطقي و آشنا با ادبيات ملت ايران و با تكيه بر محور عدالت‌خواهي هيچ محوري از حوزه‌ي داخلي و خارجي با تكيه بر اين شعار در داخل و خارج و محيط بين‌المللي نتوانست مخالفي منطقي در مقابل خود مشاهده كند. البته فشارهاي سياسي و غوغاسالاري‌هايي همواره وجود داشته است.

متكي با بيان اين‌كه انتخابات رياست‌جمهوري پيام روشني از سوي مردم ايران به برخي از بازيگران بين‌المللي بود، گفت: مردم با انتخاب خود بي‌اعتمادي‌شان را نسبت به اين بازيگران بين‌المللي ابراز داشتند.

وي گفت: با چنين ارزيابي‌اي ما تلاش كرديم از يك سو در مورد موضوعاتي كه در روابط ما با اروپا و دنياي غرب بيهوده به عنوان چالش ارزيابي مي‌شد، اين ارزيابي را نداشته و از آن به عنوان فرصت براي بيان مواضع و ديدگاه‌هاي صريح و منطقي خود استفاده كنيم. ما در حوزه‌ي حقوق بشر، دموكراسي و خاورميانه از جايگاه مدعي و صاحب نظر و به صورت منطقي ديدگاه‌هايمان را مطرح كرده‌ايم و در اين جهت سربلند هستيم و با ديدگاه‌هاي منطقي ما كساني كه اهل منطق نبودند، خلع منطق شدند.

وي با اشاره به مقوله‌ي مهرورزي در سياست خارجي گفت: ايرانيان مقيم خارج از كشور به عنوان سرمايه‌هاي ما مطرح هستند و دولت سعي دارد با نگاه مهرورزانه با اين افراد ارتباط برقرار كند. به قول دكتر احمدي‌نژاد فارغ از تيپ، قيافه، مذهب و ديدگاه، اين رابطه متكي بر محور ايراني بودن است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

متكي با اشاره به رابطه‌ي جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي جهان اسلام و آسيا نيز اظهار داشت: ما تلاش ويژه‌اي براي ارتباط با همسايگان خود داريم و سعي مي‌كنيم توطئه‌هاي برخي از كشورها را كه سعي مي‌كنند در روابط ايران با كشورهاي همسايه‌ي خود تنش ايجاد كنند از بين ببريم. ما در حال حاضر 15 كشور همسايه داريم و كمتر كشوري در دنيا از چنين موقعيتي برخوردار است. ما طبق طراحي‌هاي جديدمان سعي مي‌كنيم از اين ظرفيت در جهت توسعه‌ي روابط استفاده كنيم و ارتباطمان را بر اساس صلح، برابري و ارتقاي روابط برادرانه گسترش مي‌دهيم. در حال حاضر جهان اسلام بيش از هر موقعيت ديگري نيازمند وحدت براي مقابله و خنثي‌سازي هجمه‌ها و نيرنگ‌ها در جهت ايجاد تفرقه است. آنها بحث جنگ فرهنگ‌ها و تمدن‌ها را طراحي مي‌كنند، ولي ما بايد سعي كنيم اين تئوري را در عمل در جهان اسلام خنثي كنيم.

وزير امور خارجه به برگزاري اجلاس سران كشورهاي اسلامي در جده هم اشاره كرد و گفت: در اين اجلاس تصميمات بسيار مناسبي در جهت دفاع از مسلمانان و كشورهاي اسلامي گرفته شد.

وي با اشاره به انتشار كاريكاتور از سوي برخي رسانه‌هاي غربي و اهانت به پيامبر اكرم (ص)‌ گفت: آنها با اين اقدام اهداف خامي را در سر داشتند كه حضور باشكوه و جاودانه‌ي مسلمانان اين خيال خام را در هم شكست.

متكي گفت: در سياست خارجي دولت جديد، اصل متوازن بودن روابط خارجي بسيار مهم است.

وي به پتانسيل كشورهاي آسيايي در سه زمينه‌ي سرمايه، تكنولوژي و نيروي متخصص براي همكاري اشاره كرد و گفت: ايران در حال حاضر با كشورهاي آسيايي داراي روابط خوب اقتصادي و جزو خانواده‌ي آسياست كه اين ارتباط و نياز دوجانبه است. در حال حاضر كشورهاي آسيايي به انرژي خليج فارس و ايران نيازمند هستند و ما سعي كرديم در روابط خود با اين كشورها تعريف جديدي را ارايه دهيم و برنامه‌ريزي كنيم. ما بايد روابط خود را از روابط تجاري با كشورهاي آسيايي به روابط ديرپاي اقتصادي و صنعتي مبدل كنيم.

وي هماهنگ نگاه كردن به تمام ابعاد روابط خارجي را از ديگر سياست‌هاي دولت جديد برشمرد و گفت: ما در روابط خارجي‌مان فقط به يك مقوله نگاه نمي‌كنيم، بلكه روابط اقتصادي، سياسي و فرهنگي را با هم مي‌بينيم؛ چون آنها بر يكديگر تاثيرگذارند. در ديداري هم كه مقام معظم رهبري با اعضاي دولت داشتند، بر اين مساله تاكيد كردند كه بايد روابط ما با كشورها همه‌جانبه باشد. در حال حاضر مناسبات ما در بخش‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي در طول اين ساليان كم‌سابقه است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متكي: ايران، مذاكره باآمريكا را درادامه كمك هاي خود به عراق انجام مي‌دهد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016