جمعه 26 اسفند 1384

استقبال بلافاصله مقامات ارشد آمريکا از موافقت ايران با گفت‌وگوی مستقيم، بازتاب

استفن هادلی مشاور امنيت ملی رييس جمهور آمريکا در پاسخ به اظهارات علی لاريجانی صبح روز ۱۷ مارس به وقت آمريکا در برابر خبرنگاران حاضر شد و از پاسخ مثبت ايران استقبال کرد. اندکی بعد رايس، وزیر خارجه آمریکا که در استرالیا به سر می‌برد، نیز گفت و گو با ايران را درباره عراق مفيد خواند.


تنها به فاصله چند ساعت از اعلام آمادگی ایران برای پذیرش درخواست رهبران عراقی برای گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا، مقامات این کشور از این اقدام استقبال کردند.

به گزارش خبرنگار «بازتاب» از واشنگتن، استفن هادلی مشاور امنيت ملی رييس جمهور آمريکا در پاسخ به اظهارات علی لاريجانی صبح روز ۱۷ مارس به وقت آمريکا در برابر خبرنگاران حاضر شد و از پاسخ مثبت ايران استقبال کرد.

اندکی بعد رايس، وزیر خارجه آمریکا که در استرالیا به سر می‌برد، نیز گفت و گو با ايران را درباره عراق مفيد خواند. وی گفت: آمريكا مي‌داند كه همچون افغانستان، اين مذاكرات مي‌تواند مفيد باشد.

سخنان هادلی که بر خلاف ديگر مقامات ارشد آمريکايی بسيار به ندرت در کنفرانسهای مطبوعاتی حاضر می‌شود، آن هم در صبح اولین روز به وقت آمریکا پس از سخنان دبير شورای امنيت ملی ايران موجب شگفتی خبرنگاران شده است.

به گفته برخی منابع در واشنگتن، پیشقدم شدن اين عضو نومحافظه‌کار دولت بوش حتی با رنجش مقامات وزارت خارجه اين کشور روبرو شده است و رايس هرچند به سرعت خود را وارد اين موضوع نمود، اما درعين حال افزود، اين بحث و گفت و گوها به معناي مذاكره نيست.

هادلي با اشاره به سخنان همتاي ايراني خود گفت: اين سخنان علامت مثبتي است و آمريكا آماده مذاکره با ايران درباره نگرانی های موجود در مورد وضع عراق است و مشکلی برای ارتباط با دولت ايران وجود ندارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مشاور امنيت ملی رييس جمهور آمريکا افزود:موارد انبوهي براي مذاكرات وجود دارد كه تا كنون از طريق بيانيه‌هاي صادره از سوي آمريكا و ايران بيان مي‌شد و اين بيانيه‌ها گاه موجب ترس و ترديد و حتي تهديد توسط ما و آنها مي‌شد.وي بدون رد احتمال مذاکره دوجانبه ميان ايران و آمريکا درباره مسائلی به غير از عراق، گفت که هرگونه صحبتی بايد مبتنی بر سياست ايالات متحده و تغيير در سياست هسته ای ايران باشد.

گفتني است، هادلي كه از سال 1974 تا كنون در دولت هاي مختلف سمتهاي مهم امنيتي داشته و در رسانه هاي جهاني از عناصر مهم نومحافظه‌كار به شمار مي‌رود، نفوذ زيادي بر بوش پدر و پسر دارد.

Copyright: gooya.com 2016