چهارشنبه 16 فروردین 1385

رایس، ایران را به نقض قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی متهم کرد، مهر

وزیر امور خارجه آمریکا امروز در دفاع از قرار داد هسته ای آمریکا و هند و برای جلب حمایت کنگره ، ایران را متهم به نقض تعهدات بین المللی کرد،اما مدعی شد که هند (که عضو ان پی تی نیست)، قول پایبندی به این تعهدات را داده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه آمریکا امروز در کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا برای جلب حمایت اعضای کنگره از تصویب قرارداد هسته ای آمریکا و هند با برشمردن دلایلی از این قرارداد دفاع کرد .

وی برای توجیه علت معیارهای دوگانه آمریکا در قبال مسائل هسته ای(فشارهای ظالمانه بر ضد ایران و سنگ اندازی در مقابل فعالیتهای صلح آمیز هسته ای این کشور که کاملا مطابق معیارهای آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش می رود و بی توجیه به زرادخانه هسته ای رژیم صهیونیستی و عدم فشار بر هند برای پیوستن به ان پی تی) سه دلیل ارائه کرد.

رایس در اولین توجیه خود گفت :" هند از کشورهای پرجمعیت جهان است و در حال توسعه اقتصادی و اجتماعی است . این کشور پرجمعیت از واردکنندگان سوختهای فسیلی جهان است که برای پاسخگویی به نیازهای عظیم انرژی خود باید انرژی هسته در اختیار داشته باشد .انرژی هسته ای ، انرزی پاکی است که می تواند بر محیط زیست جهان نیز موثر باشد."

رایس دلیل دوم را موافقت کشورهایی مانند فرانسه و انگلیس و همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی(که همچون دیگر نهادهای بین المللی تحت تاثیرو دخالتهای آشکارآمریکا قراردارد) عنوان کرد .

وی در پاسخ به مخالفتهای بین المللی با این قرارداد که آن را ضربه ای به رژیم عدم گسترش تسلیحات کشتار جمعی " ان پی تی قلمداد کرده است،مدعی شد"هند یک کشور مسئول است و متعهد شده است که از گسترش تسلیحات کشتارجمعی جلوگیری کند.

وی همچنین انتقادها به اینکه همکاری هسته ای آمریکا با هند سبب گسترش مسابقه تسلیحاتی در جنوب آسیا خواهد شد، رد کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزیر امور خارجه آمریکا در توجیهات خود، همچنین انتقاداتی مبنی بر اینکه آمریکا در قبال برنامه هسته ای ایران استانداردهای دو گانه اعمال می کند، اما در عین حال با کشور هند که پیمان ان پی تی را امضاء نکرده است و رقابت تسلیحاتی با پاکستان دارد، قرارداد هسته ای امضاء می کند با تکرار ادعاهای واهی خود تصریح کرد که ایران به تعهدات خود در قبال آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبند نبوده است، در حالی که هند قول داده است که به تعهدات آژانس پایبند باشد .

وی کره شمالی را نیز از جمله کشورهایی داسنت که به تعهدات بین المللی خود پایبند نبوده است.

این مقام آمریکایی درادامه دفاع از قرار داد هسته ای واشنگتن و دهلی نو ، ایران و کره شمالی را دو کشور غیر دموکراتیک و هند را یک کشور دموکراتیک خواند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رایس، ایران را به نقض قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی متهم کرد، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016