یکشنبه 3 اردیبهشت 1385

آصفي: طرح روسيه همچنان روي ميز مذاكره است، ايسنا

*همواره نگران سياسي شدن پرونده بوده و هستيم
*استفاده از سانتريفوژهاي پي ‌٢ به تصميم‌هاي آينده بازمي‌گردد



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران


سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان از تشديد ديپلماسي هسته‌يي ايران در وين و نيز منطقه خبر داد و گفت: طرح هسته‌يي روسيه كماكان روي ميز مذاكره است، ولي بايد بسترهاي لازم آن فراهم شود.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان كه صبح روز يكشنبه در جلسه‌ي هفتگي‌اش با خبرنگاران داخلي و خارجي سخن مي‌گفت، برگزاري سومين كنفرانس بين‌المللي قدس و حمايت از مردم فلسطين در تهران را از اتفاقات مهم هفته‌هاي اخير دانست و نوع شركت و مشاركت در آن را نويدبخش حمايت گسترده‌ي جهان اسلام از مبارزات حق طلبانه‌ي ملت فلسطين دانست.

وي با اشاره به اين كه عمر البشير، رييس‌جمهور سودان فردا براي سفري سه روزه به تهران وارد خواهد شد، افزود:‌ اين سفر در پاسخ به سفر آقاي خاتمي است. هيات همراه ايشان نيز مركب از شش وزير و افراد ديگر از بخش صنايع اين كشور هستند.

سخنگوي وزارت خارجه‌ همچنين با استقبال از تعيين روساي قواي مختلف مجريه و مقننه در عراق و تشكيل دولت دايمي در اين كشور اظهار اميدواري كرد كه در سايه‌ي تامين امنيت و خروج اشغالگران مشكلات ملت عراق هر چه زودتر رفع شود.

آصفي اخبار منتشر شده در ارتباط با اين كه ايران پيشنهادي براي تعليق موقت فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش را به آژانس داده و اروپا آن را نپذيرفته است گفت: مطلبي كه در اين خصوص اعلام شده، بيشتر رسانه‌يي و تبليغاتي بوده است.

وي تاكيد كرد:‌ بحث فعاليت‌هاي تحقيقاتي هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران غيرقابل‌بازگشت است و بنابراين چنين مطالبي بيشتر برد تبليغاتي دارد، البته ما با اروپايي‌ها مفصل صحبت كرده‌ايم.

وي در ارتباط با گزارش محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه در چند روز آينده منتشر خواهد شد، نيز اظهار داشت: بايد منتظر باشيم و ببينيم كه ايشان چه گزارشي را خواهند داد. به هر حال در گزارش پيشين ايران كه هيچ گونه اشاره‌اي به انحراف از مقاصد صلح‌آميز ايران نشده بود.

سخنگوي وزارت خارجه‌ با ابراز تاسف از فشار برخي كشورهاي غربي به آژانس و البرادعي تصريح كرد:‌ متاسفانه برخي كشورها با اعمال فشار در پي سياسي كردن اين پرونده هستند. چنانچه اين پرونده‌ سياسي نشود جاي هيچ گونه نگراني نيست، ولي ما همواره نگران سياسي شدن پرونده بوده و هستيم.

آصفي در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ي اين كه آيا ايران در حال حاضر از سانتيفيوژهاي P2 استفاده مي‌كند؟ خاطرنشان كرد:‌ جمهوري اسلامي ايران تاكنون از سانتريفوژهاي P2 استفاده نكرده و آنچه كه مورد بهره‌برداري بوده، دستگاه‌هاي P1 است كه كاملا تحت نظارت و با اطلاع آژانس انجام شده است.

وي افزود: حال اين كه در آينده از اين سانتيفيوژها استفاده شود يا خير، به تصميم‌گيري‌هاي آينده‌ي ما باز مي‌گردد. ولي به طور كلي اعضاي معاهده‌ي ان.پي.تي مي‌توانند از اين دستگاه‌ها استفاده كنند و كسي هم نمي‌تواند جمهوري اسلامي ايران را از استفاده از آن منع نمايد.

آصفي با بيان اين كه طرح روسيه همچنان روي ميز مذاكره است، گفت:‌ اين طرح كماكان روي ميز مذاكره است، ولي بايد بسترهاي لازم آن فراهم شود و هر طرحي كه حقوق ما را مد نظر داشته باشد، مورد بررسي ما قرار خواهد گرفت.

سخنگوي وزارت خارجه در ادامه از سفر دكتر لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان به كشورهاي منطقه خبر و ادامه داد:‌ به نظرم لاريجاني امروز به بحرين مي‌رود. در حال حاضر هم مذاكراتي در حد كارشناسي با مسوولان كشورهاي مختلف در وين در حال انجام است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آصفي همچنين درباره‌ي سفر دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان به تركيه گفت: قرار بوده و هست كه لاريجاني به تركيه برود، ولي هنوز تاريخي با طرف‌هاي ترك مشخص نشده، ولي اين سفر در دستور كار است و طرفين نيز با آن موافق بوده‌اند.

سخنگوي وزارت خارجه اخبار منتشره از سوي رسانه‌هاي غربي را مبني بر اين كه به احتمال زياد گزارش البرادعي منفي خواهد بود، حاكي از اعمال فشار غرب بر پرونده‌ي هسته‌يي ايران دانست و گفت: اين اظهار نظر غربي‌ها روشن كردن دست خودشان از پيش است.

وي همچنين در ارتباط با مساله‌ي لغو سفر اولي هاينونن، معاون البرادعي به تهران گفت: تاريخ اين سفر هنوز قطعي نشده و لذا بحث از لغو آن معنا ندارد و هر گاه وي بخواهد به تهران بيايد، ما استقبال مي‌كنيم.

سخنگوي وزارت خارجه‌ همچنين در پاسخ به سوالي درباره‌ي مذاكره‌ي احتمالي ايران با آمريكا گفت: اين مذاكره را خيلي بزرگ نكنيد، چرا كه خيلي مهم نيست و هنوز هم نه به بار است و نه به دار.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي: طرح روسيه همچنان روي ميز مذاكره است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016