دوشنبه 4 اردیبهشت 1385

مجيد انصاري: هفت ايراد برگزاري هم‌زمان انتخابات خبرگان و شوراها، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

حجت‌الاسلام والمسلمين مجيد انصاري با برشمردن حداقل هفت مورد از اشكالات و معايبي كه از ديدگاه وي، از رهگذر برگزاري همزمان انتخابات مجلس خبرگان و شوراها، بروز مي‌كند ، تصريح كرد كه عرصه خبرگان و شوراها كاملا از هم متفاوت است و براي تشكيل مجلس خبرگاني مقتدر، بايد انتخابات مربوط به آن به نحو احسن برگزار شود.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، درباره بحث تجمع انتخابات و هم‌زماني برگزاري انتخابات شوراها و خبرگان از سوي وزارت كشور، گفت: تجميع انتخابات به معناي انجام دو يا چند انتخابات در قالب يك انتخابات و راي‌گيري، عملا غيرممكن و خلاف قانون است. منظور از تجميع انتخابات، برگزاري دو يا چند انتخابات به صورت مستقل اما در يك روز مطرح بوده و هست و اين موضوع بيش از آن‌كه صرفه‌جويي‌هاي اقتصادي در آن مطرح باشد، براي جلوگيري از تنش‌هاي سياسي و اجتماعي، و تلاش براي ايجاد ثبات و آرامش براي پيشبرد برنامه‌ها و اهداف توسعه‌ي كشور و انقلاب مطرح است. به طور متوسط هريك يا دو سال در كشور يك انتخابات سراسري برگزار مي‌شود و طبيعي است كه آثار رقابت‌هاي گروه‌ها، احزاب و كانديداها در هر انتخابات تا مدت‌ها بر فضاي عمومي جامعه سايه مي‌اندازد؛ به ويژه در انتخابات رياست‌جمهوري و مجلس شوراي اسلامي كه تاثير مستقيم و تمام‌عيار بر اداره‌ي كشور و برنامه‌ها و روش‌هاي اجرايي و تقنيني دارد، هم‌زماني انتخابات مي‌تواند به هم‌آهنگي بيشتر قوا كمك كند؛ از اين رو من از برگزاري هم‌زمان اين انتخابات دفاع مي‌كنم؛ زيرا موجب خواهد شد كه مردم به هر گرايش سياسي كه علاقه‌مند هستند، راي دهند و آن را در مسند قدرت قانون‌گذاري و اجرا بنشانند، آن گرايش و جريان هم بهانه‌اي براي انجام‌ندادن وعده‌ها و تعهدات خود نخواهد داشت. از سويي احزاب و گروه‌هاي سياسي قادر خواهند بود براي سامان‌دهي امور مختلف و تهيه، تصويب و اجرا، برنامه‌هاي توسعه‌ي متوازن، طراحي و نيروهاي مناسب را به مردم معرفي كنند.

عضو مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: اما انتخابات خبرگان، انتخابي كاملا متفاوت از امور فوق است. انتخابات خبرگان عالي‌ترين و موثرترين انتخابات در سطح كلان كشور است؛ زيرا خبرگان عهده‌دار وظيفه‌ي بسيار خطيري هستند كه همه امور و شئون كشور متاثر از آن است، اين وظيفه همان انتخاب رهبر، يعني عالي‌ترين مقام رسمي و مسوول در نظام و نيز نظارت بر عملكرد نهاد رهبري براي حصول اطمينان از استمرار شرايط رهبري در شخص رهبر است؛ از اين رو به نظر اين‌جانب، هم‌زماني اين انتخابات مهم با ساير انتخابات از جمله انتخابات شوراها اشكالات و معايبي دارد كه اجمالا به آن مي‌پردازم.

انصاري ذيل مورد اول، با بيان اين‌كه جايگاه مجلس خبرگان و رهبري نظام، اقتضاي فراگيري آن بر تمام اقشار اجتماعي و گروه‌ها و احزاب سياسي را دارد، اظهار داشت: رقابت در اين عرصه متفاوت از رقابت‌هاي سياسي و حزبي ساير انتخابات است. چه بسا گروه‌ها و احزابي كه در انتخابات شوراها براي ارايه‌ي فهرست نامزدها با يكديگر به رقابت جدي بپردازند، اما بعضي از آنها در رابطه با خبرگان بخواهند ائتلاف كنند كه اين امر با هم‌زماني انتخابات عملا ممكن نيست؛ زيرا تشكيل دو ستاد انتخاباتي براي هر حزب و گروه يكي براي خبرگان و ديگري براي شوراها عملا ناممكن و يا بسيار مشكل است. از اين جهت بايد انتخابات خبرگان را از حاشيه‌ي مسائل اختلافي ساير انتخابات دور نگه داشت و تبليغات، رقابت‌ها و ساير امور اين انتخابات را متناسب با جايگاه و شأنيت اين نهاد مهم انجام داد. هم‌زماني انتخابات شوراها و خبرگان موجب خواهد شد مجلس خبرگان متاثر از جناح‌بندي‌ها و دسته‌بندي‌هاي بسيار گسترده و متكثر در حد انتخابات شوراها قرار گيرد و حالت فراگيري خود را از دست بدهد كه اين امر نه به نفع انتخابات شوراها است و نه خبرگان.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد دوم با اشاره به اين‌كه با توجه به اين‌كه حوزه‌هاي انتخابيه خبرگان، استان‌هاي كشور و حوزه‌هاي انتخابات شورا، هزاران شهر و روستاست، اجرا و نظارت در انتخابات همزمان در اين دو سطح كاملا متفاوت بسيار مشكل خواهد بود، گفت: وزارت كشور بايد در سطح كشور، دو دسته هيات اجرايي همزمان انتخاب كند؛ يكي براي شوراها و ديگري براي خبرگان. اما درگير شدن همزمان وزير كشور، استانداران، فرمانداران و بخشداران در دو جبهه انتخابات فراگير و اعمال مديريت بر هيات‌هاي اجرايي متعدد مطمئنا از كيفيت كار خواهد كاست.

انصاري در بيان نكته سوم به خبرنگار ايسنا اظهار داشت: نظارت بر انتخابات خبرگان طبق قانون با شوراي نگهبان و نظارت بر انتخابات شوراها با مجلس شوراي اسلامي است. سازمان‌دهي نظارت همزمان بر دو انتخابات از ناحيه‌ي دو دستگاه كاملا مستقل بر صندوق‌هاي آرا كه علي‌القاعده در يك محل قرار دارند، مشكل و موجب تداخل وظايف و لوث شدن مسووليت خواهد شد و عملا پاسخگويي نهاد نظارتي را در موارد بروز تخلف در محيط صندوق‌ها با مشكل مواجه خواهد ساخت. ضمن آن‌كه پيدا كردن اين همه نيروي كارآمد و مطلع، به‌ويژه در روستاها و شهرهاي كوچك به طور همزمان براي امر نظارت و اجرا امري دشوار است و طبعا از كارآيي آنان مي‌كاهد.

عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز در ذيل مورد چهارم به بحث تبليغات پرداخت و گفت: با توجه به اين‌كه انتخابات خبرگان هر 8 سال يك بار انجام مي‌شود و اطلاعات عمومي به‌خصوص جوانان و نوجوانان از وظايف و عملكرد و نقش اين نهاد مهم اندك است، ضرورت پرداختن به تبليغات حساب شده و موثر صدا و سيما كاملا روشن است؛ از اين رو صدا و سيما وقت مناسبي را نياز دارد تا فارغ از ساير امور به تشريح مسائل مربوط به خبرگان و معرفي كانديداها بپردازد و همان گونه كه در دوره‌ي قبل انجام شد، كانديداها بتوانند زندگي‌نامه و ديدگاه‌هاي خود را مستقيم از طريق صدا و سيما با مردم در ميان بگذارند. اما همزماني انتخابات شوراها و خبرگان موجب خواهد شد كه صدا و سيما اين امكان را ناگزير ميان برناممه‌هاي انتخاباتي شوراها و خبرگان، تقسيم و عملا حق هر دو نهاد ضايع شود و مردم نيز اطلاعات مفيدي به دست نياورند و كانديداها هم از امكان رسانه‌ ملي براي معرفي خود محروم شوند.

انصاري در ذيل مورد پنجم اظهار داشت: احزاب و گروه‌هاي سياسي كه حضورشان در صحنه‌ي انتخابات ضروري و موجب رونق و گرمي فضاي انتخاباتي است، با امكانات محدود مواجه هستند و غالبا قادر به انجام همزمان تبليغات در دو سطح كاملا متفاوت نيستند؛ به‌ويژه اين‌كه تعداد زياد شوراهاي شهر و روستا و كثرت كانديداها عملا موجب مي‌شود نيروهاي كارآمد و باانگيزه به‌ويژه در شهرهاي كوچك و روستاها كه بايد در انتخابات خبرگان تلاش تبليغاتي كنند، خود، درگير مسائل انتخابات شوراها شوند و در نتيجه، انتخابات مهم خبرگان، تحت‌الشعاع انتخابات شوراها واقع شود.

معطلي مردم در شهرهاي بزرگ در محل صندوق‌هاي راي براي انتخاب كانديداهاي خبرگان و شوراها از ميان فهرست‌هاي الصاقي به ديوار و نوشتن آنان مورد ديگري است كه انصاري به آن اشاره كرد و افزود: اين مساله موجب تراكم جمعيت در محل اخذ راي و كندي مراحل راي‌گيري و ناگزيري مسوولان امر از تمديد غيرمتعارف زمان اخذ راي و يا انصراف مردم از دادن راي خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان در هفتمين مورد به تشابه اسمي احتمالي بعضي از كانديداهاي خبرگان و شوراها اشاره كرد و به خبرنگار ايسنا گفت: اين امر نيز ممكن است موجب اشتباه راي‌دهندگان در انداختن برگ آرا به صندوق‌ها شود.

انصاري در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه مساله‌ي صرفه‌جويي اقتصادي و كاهش بودجه و هزينه‌هاي برگزاري انتخابات از مهم‌ترين دلايل وزارت كشور براي برگزاري همزمان انتخابات ذكر شده است، اظهار داشت:

نگاهي به هزينه‌هاي برگزاري انتخابات نشان مي‌دهد كه صرفه‌جويي‌ها بسيار ناچيز خواهد بود؛ زيرا هزينه‌ي كانديداها، احزاب و گروه‌ها براي تبليغات در هر صورت مصرف خواهد شد و قابل تجميع نيست. موضوع انتخابات و كانديداها متفاوت هستند و هزينه‌ي اجرا و نظارت هم شامل چاپ اوراق و تعرفه‌ها، تهيه‌ي صندوق و مهر و ساير وسايل مورد نياز و نيز تعيين هيات‌هاي اجرايي و نظارت براي هر صندوق كاملا مستقل و غير قابل تجميع است. تنها ممكن است در هزينه‌ي ماموران انتخابات و امنيت محل برگزاري انتخابات صرفه‌جويي شود، وگرنه عمده هزينه به دليل متفاوت بودن موضوع انتخابات و حوزه‌هاي انتخابيه اجتناب‌ناپذير است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي هم‌چنين با تاكيد بر تشكيل مجلس خبرگاني مقتدر در خط امام(ره) و در جهت تقويت نظام ولايت فقيه به نحوي كه از اين جايگاه رفيع به خوبي حفاظت و حراست شود، درباره اين نظر كه برخي اعضاي مجلس خبرگان به دليل كهولت سن ديگر نبايد در اين مجلس حضور داشته باشند، گفت: در مجلس خبرگان با توجه به وظايفي كه دارد؛ يعني انتخاب رهبر در شرايط خاص و يا نظارت بر نهاد رهبري، مسأله‌ي سن چندان موضوعيت ندارد، مسأله‌ي اصلي توانايي حضور و اعتبار اجتماعي و آگاهي‌هاي گسترده فقهي، سياسي، اجتماعي اعضاي خبرگان است كه مهم است؛ از اين رو از آنجا كه مجلس خبرگان، تعيين‌كننده‌ي رهبر و تضمين‌كننده‌ي استمرار شرايط رهبري است، هر قدر از مكانت، متانت و مقبوليت والاي اجتماعي برخوردار باشد، طبعا لنگرگاه اعتماد بيشتر و بهتر مردم خواهد بود و به همين سبب، شرط سني در كانديداهاي خبرگان لحاظ نشده كه اين متفاوت است با شوراها و يا مجلس كه هر روز جلسه دارد و تحرك خاصي را مي‌طلبد.

مجيد انصاري در پايان گفت‌وگوي خود با ايسنا، كار مجلس خبرگان را عمدتا كيفي توصيف كرد و گفت: هر كس توانايي حضور و انجام وظايف خطير كيفي خبرگان را داشته باشد، مي‌تواند در اين انتخابات شركت كند. طبعا تشخيص اين امر با خود كانديداهاست و آنها مي‌توانند به خوبي تشخيص دهند كه آيا توان جسمي يا حوصله‌ي لازم را براي حضور در خبرگان دارند يا نه؟ آن‌چه مهم است تشكيل مجلس خبرگاني توانا، انقلابي، در خط امام و معتقد به نظام جمهوري اسلامي و ولايت فقيه و پايبند به ارزش‌هاي نظام اسلامي است. مسائل ديگر فرعي است كه طبعا هم كانديداها آن را مدنظر دارند و هم مردم توجه لازم را به آن دارند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مجيد انصاري: هفت ايراد برگزاري هم‌زمان انتخابات خبرگان و شوراها، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016