سه شنبه 5 اردیبهشت 1385

رفسنجانی: تصميم گرفته‌‏ايم درNPT بمانيم و مخفي كاري هم نكنيم، شايد برخي كارها را اطلاع نداديم اما قصد مخفي كاري هم نداشتيم، ايلنا

* راهي كه آمريكا در قبال پرونده هسته‌‏اي ايران درپيش گرفته است، منجر به فاجعه مي‌‏شود
* اگر به دنبال سلاح‌‏هسته‌‏اي بوديم، با صراحت اعلام مي‌‏كرديم و پاي آن هم مي‌‏ايستاديم


تهران- خبرگزاري كار ايران

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اميدواريم وجدان‌‏هاي بيداري در دنيا باشند كه جلوي شكل‌‏گيري فاجعه را بگيرند زيرا من مطمئن هستم راهي كه آمريكا در قبال پرونده هسته‌‏اي ايران در پيش گرفته است، منجر به فاجعه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران" ايلنا" اكبر هاشمي‌‏رفسنجاني در " كنفرانس بين‌‏المللي برنامه انرژي هسته‌‏اي ايران؛ سياست‌‏ها و چشم‌‏اندازها"، با اشاره به سابقه تاريخي پرونده هسته‌‏اي ايران گفت: آشكار است كه پرونده هسته‌‏اي ايران از مسير طبيعي خود منحرف شده و در دست اندازهايي افتاده كه براي ما و بسياري از كشورهاي ديگر مشكلاتي ايجاد مي‌‏كند و اگر اين مسير انحرافي ادامه يابد، اشكالات دامن‌‏گير همه دنيا خواهد شد.
وي، با اشاره به اين كه برنامه هسته‌‏اي ايران به پيش از انقلاب بر مي‌‏گردد، گفت: سابقه هسته‌‏اي ايران روشن است، آمريكايي‌‏ها پيش از انقلاب مي‌‏خواستند 20 نيروگاه برق هسته‌‏اي در ايران بسازند كه اجراي اين پروژه نيز سريعا آغاز شد و اتفاقا همه قدرت‌‏هايي كه امروز مدعي ما هستند، دست اندركار ساخت اين نيروگاهها بودند.
هاشمي رفسنجاني با تاكيد بر اين كه كار ساخت UCF اصفهان پيش از انقلاب آغاز شد، گفت: ما نيز با اين كه مخالف رژيم شاه بوديم اما اين برنامه‌‏هاي بلندپروازانه را محكوم نمي‌‏كرديم و معتقد بوديم كه ايران بايد بالاخره روزي به اين فناوري برسد، هرچند اين قدر وابستگي را قبول نداشتيم و معتقد بوديم كه بايد دانشمندان خودمان نيز سهمي داشته باشند.
وي، با اشاره به پيروزي انقلاب اسلامي گفت: پس از انقلاب دست‌‏هايي از داخل و خارج فعال شدند كه ايران را از مسير پيشرفت خود بازدارند و اين موضوع منحصر به برنامه هسته‌‏اي نبود، آنها حتي در مورد ساخت متروي تهران هم كه قرار بود فرانسوي‌‏ها آن را بسازند، كارشكني كردند به گونه‌‏اي كه دولت موقت اجراي اين پروژه را متوقف كرد اما من تلاش كردم كه بار ديگر ساخت اين پروژه آغاز شود و يا اين كه آنها قراردادهاي نظامي ايران را باغرب به صورت يك‌‏جانبه لغو كردند.
وي، با بيان اين كه يكي از مهمترين كارشكني‌‏هاي غرب در مسير پيشرفت ايران در مورد برنامه هسته‌‏اي بود، گفت: در آن زمان ايادي غرب كه در داخل فعاليت مي‌‏كردند، برنامه هسته‌‏اي ايران را زير سوال بردند. من در آن زمان در كانون اين بحث‌‏ها بودم.خارجي‌‏ها نيز تلاش هاي فراواني كردند كه اين برنامه را متوقف كنند.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به برخي اظهارنظرهاي آن زمان مبني بر اين كه بايد برنامه هسته‌‏اي پيشين را ادامه داد و يا آن را از صفر شروع كرد، گفت: بالاخره به اين نتيجه رسيديم كه هر دو كار را انجام دهيم، يعني ساخت نيروگاه بوشهر را از همان جا كه متوقف شده بود، ادامه دهيم اما كار تحقيقات را از ابتدا شروع كنيم.
وي، با بيان اين كه در آن زمان مذاكرات با آلمان براي ساخت نيروگاه بوشهر به نتيجه نرسيد و آنها حاضر نشدند كه نيروگاه را تمام كنند، گفت: آنها حتي با اين كه در دادگاهي هم محكوم شدند، حاضر به پرداخت غرامت به ما نشدند.
هاشمي‌‏رفسنجاني، با اشاره به مطرح شدن بحثNPT در همان اوايل انقلاب گفت: ما تصميم گرفته‌‏ايم درNPT بمانيم و كار را به صورت علني انجام دهيم و مخفي كاري هم نكنيم، اين‌‏ها همه نشان دهنده حسن نيت و صلح‌‏آميز بودن اهداف هسته‌‏اي ايران است.
وي با اشاره به سفر خود در آن زمان به شوروي سابق گفت: بالاخره توانستيم در اين سفر شوروي را راضي كنيم كه نيروگاه بوشهر را بسازد.
هرچند پول بيشتري نسبت به قيمت واقعي از ما گرفتند و اين پروژه هم اكنون هم 4 و 5 سال است كه به تعويق انداخته است و آن را تمام نكرده‌‏اند اما به هرحال ساخت اين نيروگاه بوشهر را پذيرفتند و ما از آنها ممنونيم و اميدواريم آنها به عهد خود وفا كنيم.
رييس تشخيص مصلحت نظام گفت: از ابتدا محور كار تحقيقات هسته‌‏اي ما غني‌‏سازي بود و راه‌‏هاي مختلفي نيز براي اين كار تجربه كرديم.

به گزارش خبرنگار" ايلنا" اكبر هاشمي‌‏رفسنجاني با بيان اين كه شايد برخي كارها را به آژانس اطلاع نداديم اما قصد مخفي كاري هم نداشتيم، گفت: ما توانستيم قرارداد ساخت UCF اصفهان را با چيني‌‏ها ببنديم اما آنها پس از مدتي بر اثر فشارهاي آمريكا عقب نشستند و اين جزو گله‌‏مندي‌‏هاي ما از چين است.
وي، با اشاره به سابقه امضاي اين قرارداد گفت: در سفر من به چين، رييس‌‏جمهوري اين كشور با اصرار به اقامتگاه من آمد و دوربين‌‏ها و خبرنگاران را نيز با خود آورده بود، آنها با تبليغات زياد قرارداد هسته‌‏اي را با ما امضا كردند. ما هم پيش قسط اين قرارداد را پرداختيم اما پس از مدتي گفتند كه آمريكا نمي‌‏گذارد ما اين پروژه را اجرا كنيم. من بارها به آنها گفتم كه اين كار شما درست نيست و اعتبار قراردادهاي بين‌‏المللي را زير سوال مي‌‏برد اما آنها در نهايت نتوانستند پروژه UCF را به انجام برسانند.
وي همچنين به قرارداد هسته‌‏اي ايران و روسيه اشاره كرد و گفت: باز هم آمريكا فشار آورد و اين قرارداد لغو شد. ما حتي پس از پيشرفت در تحقيقات آب سنگين هم با روس‌‏ها قرارداد بستيم و همه اين قراردادها نشان مي‌‏دهد كه ما قصد مخفي كاري نداشتيم و همه دنيا از اقدامات ما آگاه بودند.
وي به پيشرفت‌‏هاي زياد ايران در فناوري جوش و گداخت هسته‌‏اي اشاره كرد و گفت: همه كساني كه امروز مي‌‏گويند ايران غني‌‏سازي نمي‌‏خواهد، با ما شريك بودند و در واقع آنها كه ادعاي مخفي كاري ايران را دارند، واقعا بي‌‏خود مي‌‏گويند.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اين كه ما درصدد مخفي كاري نبوديم و نيستيم، گفت: آمريكايي‌‏ها بيش از انقلاب خود يك نيروگاه تحقيقاتي 5 مگاواتي در ايران ساختند، هرچند بعدا قطعات آن را به ما ندادند و ما خود توانستيم در ساخت قطعات پيشرفت‌‏هاي زيادي كنيم.
هاشمي رفسنجاني به گزارش‌‏هاي مديركل آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي اشاره كرد و گفت: البرادعي هنوز مي‌‏گويد ما نمي‌‏توانيم تاييد كنيم كه فعاليت‌‏هاي ايران صلح‌‏آميز نيست اما انحرافي هم در فعاليت‌‏هاي ايران مشاهده نكرده‌‏ايم. اين يك انحراف بزرگ بين‌‏المللي است و دنيا بايد بداند كه بي‌‏كفايتي در مقابل چنين انحراف بزرگ براي تاريخ علم گران تمام مي‌‏شود.
وي با اشاره به پيشرفت‌‏هاي سريع غرب درساخت نيروگاههاي هسته‌‏اي گفت: آنها مي‌‏دانند كه انرژي گلوگاه خفه كننده آنهاست، به همين دليل به سرعت در ساخت نيروگاه هسته‌‏اي پيش مي‌‏روند اما اينجا اين سوال مطرح است كه چگونه آنها مي‌‏توانند انرژي هسته‌‏اي داشته باشند اما بخش اعظم مردم جهان حق استفاده از اين انرژي را ندارند.
وي با بيان اين كه چنانچه ايران از اين حق خود محروم شود، الگوي نادرستي براي همه جهان خواهد بود، گفت: چگونه مي‌‏شود دريك اتاق خانه همه كاري كرد اما در اتاق ديگر هيچ كاري نتوان انجام داد؟
هاشمي رفسنجاني با تاكيد بر اين كه به نظر مي‌‏رسد حركت امروز تاريخ يك حركت غلط، زورگويانه و انحرافي است، گفت: ما قصد ماجراجويي نداشتيم و اگر چنين قصدي داشتيم، به گونه اي ديگر عمل مي‌‏كرديم.
وي با تاكيد بر اين كه اگر اين مسير ادامه يابد، آسيب زيادي به حيثيت آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي و شوراي امنيت وارد مي‌‏شود، گفت: من نمي‌‏گويم كه آژانس در قبال برنامه هسته‌‏اي ايران سوءنيت داشت اما آنها براساس وظايف خود هم عمل نكردند. آنها از حق دستيابي ايران به فناوري هسته‌‏اي حمايت نكردند و حتي بهانه‌‏هايي به دست كساني دادند كه مي‌‏خواستند زورگويي كنند.
وي با اشاره به افشاي غني‌‏سازي در كره جنوبي گفت: شما ديديد كه آژانس چقدر راحت از اين موضوع گذشت اما در مورد ايران وضعيت به گونه‌‏اي ديگر است.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام به قطعنامه اخير آژانس اشاره كرد كه بحث خاورميانه عاري از تسليحات هسته اي در آن مطرح شده بود و گفت: آژانس حتي براي اجراي اين قطعنامه هم هيچ كاري انجام نداد، آنها حتي از اسرائيل سوالي هم در اين باره نكردند و در حالي كه اين بند قطعنامه دقيقا به اسرائيل بر مي‌‏گشت.
رفسنجاني با تاكيد بر اين كه ‌‏آژانس بايد به تاريخ جواب دهد، گفت: بيشترين استنادات آنها به يك گروه جاسوس بود كه با ادعاها و گزارش
هاي دروغين خود قصد داشتند مقاصد ايران را غير صلح‌‏آميز جلوه دهند.
وي با اشاره به گزارش‌‏هاي منافقين در مورد تاسيسات نطنز گفت: كارهاي ما در نطنز كاملا مشخص بود، ما هيچ وقت بيكاري در اين باره نداشتيم اما منافقين همين اطلاعات را به آمريكا فروختند و آمريكا به‌‏رغم اين كه مي‌‏دانست هيچ چيزي نيست اما براي تبليغات از اين گزارش‌‏ها استفاده كرد.
وي با بيان اين كه اين اقدامات نه انساني، نه اخلاقي و نه عقلاني است، گفت: استناد به گزارش‌‏هاي ادعايي غيرعلمي و غيرمستند اعتبار آژانس را زير سوال مي‌‏برد، درحالي كه يك حركت تدريجي، قانوني و علمي است كه ما را به اين پيشرفت‌‏ها رساند اما غرب با انفجار يك بمب تبليغاتي عليه ما همه چيز را برعكس جلوه داد.
وي با بيان اين كه براي جلب اعتماد دنيا تعليق را پذيرفتيم، گفت: دليلي نداشت كه ما كار خود را دو سال به تعويق بيندازيم اما براي اعتمادسازي اين كار را كرديم، هرچند عجله‌‏اي هم نداشتيم، چون ما مي‌‏خواستيم به توليد سوخت براي نيروگاهايمان دست يابيم اما نيروگاههاي ما هنوز آماده نبود.
وي با بيان اين كه دنيايي كه فكر مي‌‏كند بسيار باسواد است، با تبليغات رسانه‌‏ها به راحتي منحرف مي‌‏شود، گفت: البته ما هم كاري نكرديم كه اين تبليغات را خنثي كنيم، هر چند امكانات آن هم را در اختيار نداشتيم.
هاشمي‌‏رفسنجاني تصريح كرد: اگر رفتار درست باشد و آژانس نيز كار خود را درست انجام دهد، فناوري هسته‌‏اي مي تواند با يك هدف صلح‌‏آميز عمومي شود و اين ظلم تاريخي نيز به پايان برسد.
وي با اشاره به آزمايش‌‏هاي جديد آمريكا و روسيه و چين در تبليغات هسته‌‏اي خود گفت: مگر اين‌‏ها تعهد نكرده بودند كه زرادخانه هاي خود را كوچك كنند، آقاي البرادعي پاسخ دهد كه چرا همين قدر هزينه را كه صرف ايران مي‌‏كند، كمتر از آن را صرف پاسخگويي اين كشورها نمي‌‏كند. آيا اين درست است كه يك سازمان جهاني كه با پول مردم دنيا اداره مي‌‏شود، از ترس حرف حق را نزنند و رييس اين سازمان نيز به خاطر ترس از دست دادن جايگاه و مقام خود، وظايف خود را انجام ندهد.
وي با اشاره به پيروزي انقلاب اسلامي و عصبانيت آمريكا از اين كه مردم ايران آنها را از جايي كه فكر مي‌‏كردند ابر قدرت هستند، بيرون كردند، گفت: مردم ايران اين كار را كردند، آنها حتي با تهديد هم از هدف خود منحرف نشدند و امروز آمريكا نمي‌‏تواند بگويد ما مردم ايران را دوست داريم و تنها با دولت مخالفيم.
وي با تاكيد بر اين كه الگويي كه آمريكا مي‌‏خواهد جا بيندازد را بايد شكست، گفت: ما حاضريم در راه اهداف بزرگ خود ضررها را بپذيريم اما اين آنها هستند كه ضرر فراواني مي‌‏كنند.
وي خطاب به دانشمندان حاضر در كنفرانس امروز گفت: آيا مي‌‏توان دانشي را كه ملتي خود به دست آورده است، از آن ملت بازپس گرفت.
دانش هسته‌‏اي از صفر تا انتها متعلق به ملت ايران است، ما صنعت غني‌‏سازي را داريم، صنعت آب سنگين را داريم و اگر بخواهيم صنعت غني‌‏سازي ليزري هم داريم و همه اين‌‏ها را خود به تنهايي به دست آورده‌‏ايم. هرچند برخي از قطعات را وارد كرديم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با تاكيد بر اين كه دنيا بايد بپذيرد كه ما دارنده فناوري غني‌‏سازي هستيم، گفت: بحث بر سر اين است كه بايد خيال دنيا را راحت كنيم و البته آنها خيال‌‏شان چندان ناراحت هم نيست، چون مي‌‏دانند ايران به دنبال سلاح هسته‌‏اي نيست. ما اگر به دنبال سلاح بوديم، آن را با صراحت اعلام مي‌‏كرديم و پاي آن هم مي‌‏ايستاديم.
هاشمي رفسنجاني ادامه داد: شما كاري مي‌‏كنيد كه كشوري را كه نمي‌‏خواهد مخفي كاري كند، وادار به مخفي كاري مي‌‏كنيد. دانشمندان ما به علمي دست يافته‌‏اند و حاضر هم نيستيم از آن علم دست برداريم كه همان طور كه حاضر نيستيم از IP دست برداريم.
وي با تاكيد بر اين كه اعتقادات ديني و عقل ما مي‌‏گويد كه به دنبال هر علمي كه در دنيا هست، برويم، گفت: من به عنوان كسي كه قدم به قدم در اين بخش بوده‌‏ام، شهادت مي‌‏دهم كه ما هيچ گاه انحراف نظامي نداشته‌‏ايم و نداريم و آماده‌‏ايم كه اعتمادسازي را در حد امكان انجام دهيم اما نه با زورگويي. بنابراين بايد به جاي اين تهديدات و ارعاب‌‏ها راه مذاكره واقعي را باز كنند.
وي تاكيد كرد: البته نمي‌‏توان زمان را چندان طولاني كرد و ما در زماني كه تعليق را هم پذيرفته‌‏ايم، بحث مدت زمان چند هفته و چند ماه مطرح بود نه چند سال و بايد بگوييم اگر امروز راهها را باز نكنند، فردا دير است.
وي افزود: ملت‌‏ها بايد از ما ممنون باشند كه نشان داديم مي‌‏توان اين راه را به تنهايي هم طي كرد و ما اميدواريم كه بتوانيم دنيا را به اشتباه خود آگاه كنيم.
وي همچنين ابراز اميدواري كرد كه فضاي بحث و مذاكره و تبادل آرا در كنفرانس بين‌‏المللي امروز به گونه اي باشد كه بتوان به نتايج خوبي دست يافت.

Copyright: gooya.com 2016