جمعه 8 اردیبهشت 1385

رفسنجاني خطاب به غرب: زحمت درست نكنيد، بنشينيد و مذاكره كنيد! ايسنا

* گزارش البرادعي مي‌تواند مبناي تصميمات آينده قرار گيرد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تاكيد بر اين‌كه كسي نمي‌تواند پيشرفت دانش را در ايران متوقف كند، با اشاره به گزارشي كه قرار است از سوي مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ارئه شود، گفت كه اين گزارش مي‌تواند مبناي تصميمات آينده قرار گيرد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني، در خطبه‌هاي اين هفته‌ي نماز جمعه‌ي تهران با اشاره به گزارش البرادعي از وضعيت هسته‌يي ايران كه قرار است روز جمعه ارايه شود، گفت: اين گزارش مي‌تواند مبناي تصميمات آينده قرار گيرد؛ لذا بايد احتياط كنند، مواظب باشند و به عواقب كار فكر كنند.

وي فرمان دادن براي توقف يك جريان علمي در ايران را يك اشتباه تاريخي دانست و گفت: هيچ‌كس نمي‌تواند دانشي را كه بومي شده و هزاران نفر حامل آن بودند، متوقف كند. اين يك كار فرماني نيست، روي اين قضيه 25 سال كار شده است، صدها هزار دانشمند و صنعت‌گر در اين زمينه فعاليت كرده‌اند و البته روز به روز به تعداد اين افراد اضافه مي‌شود.

هاشمي ادامه داد: حتي اگر فرمان دهند كه كار متوقف شود كه نمي‌شود، باز اين دانش وجود دارد و چيزي نيست كه بتوانند آن را متوقف كنند.

وي خطاب به غرب گفت: شما با گاليله كه گفت محور منظومه‌ي ما زمين نيست، بلكه خورشيد است، چه كرديد؟ مطرح كرديد كه كفر مي‌گويد و او را وادار به توبه كرديد. به زانو نشست و توبه كرد و به ظاهر حرفش را پس گرفت، اما برخي مي‌گويند وقتي خواست بلند شود با انگشت روي زمين نوشت كه زمين دور خورشيد مي‌گردد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با بيان اين‌كه ديروز اين قضيه را باور نداشتيد، اما امروز باور كرده‌ايد كه خودتان دور خورشيد مي‌گرديد، اظهار داشت: جريان دانش هسته‌يي را مي‌توان به اين قضيه تشبيه كرد و گفت كه به همين شكل به دست آمده است. مردم از صفر شروع كرده‌اند و از امكانات هيچ‌كس براي رسيدن به اين دانش استفاده نكرده‌اند. از اعماق زمين اورانيوم خام به دست آورده‌اند و آن را به كيك زرد تبديل و در نهايت از آن در نيروگاه‌ها استفاده كرده‌اند.

وي با طرح اين سوال كه شما چطور مي‌خواهيد با توجه به اين قضايا اين دانش را از ما بگيريد؟ ادامه داد: نمي‌شود يك دانش را از دست يك ملت گرفت، مگر اين‌كه آن ملت خود آن را فراموش كنند كه البته در كشور ما قطعا فراموش نخواهد شد؛ از اين رو به شما مي‌گويم كه خودتان، ما و منطقه را به زحمت نيندازيد و كاري كه زحمت درست مي‌كند نكنيد. بنشينيد و مذاكره كنيد.

سخنران خطبه‌هاي نماز جمعه‌ي اين هفته‌ي تهران، ادامه داد: قطعا ايراني‌ها مايلند اعتماد ايجاد كنند و دانشي را كه با قدرت علمي و فكري خود به دست آورده‌اند، در فضاي روشن به دنيا ارايه دهند. ملت ايران آرزوي رسيدن به اهداف نظامي را ندارد، اين شماييد كه همه چيز را از دريچه‌ي زور و تحميل مي‌بينيد.

به گزارش ايسنا هاشمي رفسنجاني با بيان اين‌كه ما فكر مي‌كنيم كه راه را بايد دانش، صداقت، فكر و اخلاق پيمود، در عين حال از خداوند كه هميشه مددكار اين انقلاب و مردم بوده خواست كه در اين راه به ملت ايران كمك كند و ملت را از شر اشراري كه درصدد تضعيف انقلاب و بستن راه انبياء هستند، نجات دهد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، هم‌چنين به مردم عراق به دليل تعيين نخست‌وزير و تشكيل دولت جديدشان تبريك گفت.

خطيب نمازجمعه‌ي اين هفته‌ي تهران، در ادامه‌ي سخنانش فرصت‌هاي ايران براي تحقق سند چشم‌انداز بيست ساله را مورد اشاره قرار داد و در عين حال، ذخاير فراوان معدني، سابقه‌ي تمدن و ميراث فرهنگي چند هزار ساله قدرت صادرات فني و مهندسي، انسجام ملي و امنيت قابل قبول، ساختار سياسي كشور، متكي به آراي مردم و صنايع خوب نظامي و تجربه‌ي دفاعي در كشور را از جمله‌ي اين فرصت‌ها برشمرد.

هاشمي رفسنجاني به تبيين مشكلات و موانعي كه در راه اجراي سند چشم‌انداز وجود دارد پرداخت و گفت: هدف ما در اين سند اين است كه در بيست سال آينده قدرت اول منطقه شويم؛ از اين رو براي رسيدن به اين هدف بايد خيلي از چيزها حل شود.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با بيان اين‌كه در اين مجمع و كميسيون‌ها موانع بررسي شده و سند با توجه به واقعيات، نوشته شده است، گفت: اگر اين موانع نتواند به نقطه‌ي مطلوب برسد، نظام به رسالت خود نمي‌تواند به خوبي جامه‌ي عمل بپوشاند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي خصومت استكبار و ضعف تعامل جهاني، افراط و تفريط و شعاري بودن در بعضي موارد، وابستگي به نفت و اسراف در مصرف انرژي و فقدان احزاب نيرومند را از جمله موانع برشمرد و اظهار داشت: ساختار اداره‌اي كهنه، فساد اداري و نبود وجدان كاري، موازي‌كاري و نهادهاي تكراري و البته كم‌آبي و عدم كنترل آب‌ها و مصرف غيرعلمي آب و كوير بسيار زياد، از جمله‌ي ديگر موانع پيش‌روي ما براي رسيدن به اهداف سند چشم‌انداز بيست ساله است.

سخنران خطبه‌هاي نمازجمعه‌ي اين هفته‌ي تهران، روستاهاي كوچك و دور از هم، رشد شهرنشيني و تخليه‌ي روستاها، ضعف تحقيقات، كم بودن آموزش فني و حرفه‌اي در كشور، كمي ارتباط بين مراكز تحصيل و ميدان كار، فرار مغزها و عدم جذب نيروهاي فرهيخته‌ي كشور، ضعف فرهنگ اشتغال در كارگاه‌ها، نرخ بالاي بيكاري و ضعف بهره‌وري و ضعف صادرات را به عنوان ديگر موانع عنوان كرد و در عين حال تورم، ضعف سرمايه‌گذاري داخلي، جذب‌نكردن سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي، حجم بزرگ دولت و يارانه‌هاي غيرعادلانه، فقر و نابرابري، ضعف بخش خصوصي، ضعيف بودن صنعت بيمه و بانك در كشور، عدم توازن منطقه‌اي، رواج مواد مخدر، تهديد بنيان خانواده، ضعف تامين اجتماعي، كم‌توجهي به محيط زيست و عدم شفافيت لازم اطلاع‌رساني را به عنوان ديگر موانع برشمرد.

هاشمي رفسنجاني هم‌چنين عدم شفافيت لازم اطلاع‌رساني را يك درد بنيادين عنوان كرد و گفت: اگر ما تاكنون اطلاعات لازم را چه از طريق صدا و سيما و ساير منبع‌ها به مردم مي‌داديم و مردم با آمار و ارقام فكر و مطالبه مي‌كردند، بسياري از مشكلاتي كه امروز داريم وجود نداشت.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رفسنجاني خطاب به غرب: زحمت درست نكنيد، بنشينيد و مذاكره كنيد! ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016