پنجشنبه 21 اردیبهشت 1385

سيدمحمد خاتمي: مذاكره با آمريكا را بايد بپذيريم مگر اينكه منافع ملي ما به خطر بيافتد، ايرانيوز

* خوشحالم شوراي‌نگهبان رغبتي به نظارت بر انتخابات شوراها نشان نداد
* خواهان گفتمان معقول و منطقي در جهان هستيم


زمانيكه رئيس جمهور بودم و با C.N.N مصاحبه كردم، ايران در موقعيتي بود كه به هر دليلي فكر مي‌كردم ايران در افكار عمومي آمريكا موقعيت و جايگاه خوبي ندارد و قصد داشتم كه اين جو را بشكنم. نتيجه كار هم اين شد كه خانم آلبرايت با صراحت از اشتباهات آمريكا در قبال ايران سخن گفت و كلينتون نيز از ايران عذرخواهي كرد."


سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهور سابق جمهوري اسلامي ايران در حاشيه بازديد از نمايشگاه كتاب در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاري ايرانيوز در ارزيابي از نامه احمدي‌نژاد به بوش، گفت: " من هنوز از محتواي نامه اطلاع كامل ندارم، ولي بي‌شك اين نامه با انگيزه‌اي خاص فرستاده شده و منافع كشور در نظر گرفته شده است."

خاتمي در اين گفت‌و‌گو تصريح كرد: " من معتقدم كه هر كاري بايد با يك ديدگاه راهبردي و با توجه به مصالح و سياست‌هاي كشور صورت بگيرد."

خاتمي تاكيد كرد: " زمانيكه رئيس جمهور بودم و با C.N.N مصاحبه كردم، ايران در موقعيتي بود كه به هر دليلي فكر مي‌كردم ايران در افكار عمومي آمريكا موقعيت و جايگاه خوبي ندارد و قصد داشتم كه اين جو را بشكنم. نتيجه كار هم اين شد كه خانم آلبرايت با صراحت از اشتباهات آمريكا در قبال ايران سخن گفت و كلينتون نيز از ايران عذرخواهي كرد."

وي اضافه كرد: " در مجموع اگر آمريكا تحت تأثير اين نامه قرار بگيرد و اظهار كند كه آماده مذاكره با ايران است، مرحله بعدي اين است كه ما هم مذاكره كنيم."

وي در رابطه با سوال خبرنگار ايرانيوز در خصوص اين كه اين ابتكار در زمان شما چرا رخ نداد و چرا شما سعي نكرديد ارتباط با كشورهاي ديگر از جمله آمريكا برقرار كنيد؟ جوابي نداد و گفت: "به اين سوال پاسخ نمي‌دهم. "

خاتمي در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار ايرانيوز مبني بر اينكه اگر آمريكا بعد از خواندن اين نامه خواست با ايران مذاكره كند، استراتژي جمهوري اسلامي چگونه خواهد بود، گفت:" من از اينكه جمهوري اسلامي چه استراتژي را دنبال مي‌كند، اطلاعي ندارم. ولي به عقيده من ما هم بايد مذاكره را بپذيريم مگر اينكه احساس كنيم پشت پرده مقاصدي است كه منافع ملي ما را به خطر مي‌اندازد."

رئيس جمهور سابق كشورمان همچنين در ارزيابي عملكرد تيم هسته‌اي كشورمان، گفت: "ايران بايد در چارچوب مصالح ملي و به صورت مسالمت‌آميز مشكلات را رفع كند و خط قرمزمان هم بايد اين باشد كه از حق خود نگذريم، ولو اينكه اين حق را ديرتر به‌دست آوريم ولي بايد مراقب بود كه منافع ايران تحت تأثير سياست‌هاي غلط قرار نگيرد و بتوانيم مشكلاتمان را در مجامع بين‌المللي بدون بحران حل كنيم."

خاتمي در مورد آينده انتخابات خبرگان و شوراها اظهار داشت: " در نظامي هستيم كه همه موظفيم فعال باشيم و اشتباهات خود را اصلاح كنيم. من به عنوان فردي كه عضو مجمع روحانيون هستم، مي گويم قصد شركت در 2 انتخابات آتي را داريم به خصوص انتخابات شوراها كه براي من افتخاري است كه پس از 16 سال، ما توانستيم شوراها را عملي كنيم."

وي اظهار اميدواري كرد كه فضاي حاكم بر انتخابات آينده فضايي باز باشد و گفت: " در انتخابات آتي قصد شركت داريم مگر اينكه مشكلاتي بر سر راهمان ايجاد كنند."

سيد محمد خاتمي از هاشمي رفسنجاني به عنوان يكي از سرمايه‌هاي بزرگ انقلاب ياد كرد و گفت: " هاشمي شخصيتي است كه امروز و فردا بايد از حضورش استفاده كرد. اينكه ايشان در انتخابات آتي شركت مي‌كند يا نه، منوط به تصميم خود اوست ولي اميدواريم كه بتوانيم شاهد حضور ايشان باشيم."

وي همچنين از مجلس خواست كه با سعه صدر وظيفه نظارت خود را بر انتخابات شوراها انجام دهد و اظهار داشت: " خوشحالم كه شوراي نگهبان چندان رغبتي به اعمال نظارت بر انتخابات شوراها نشان نداد."

خاتمي در خصوص گفت و گوي تمدن‌ها تصريح كرد: " گفت و گوي تمدن‌ها حتماً دنبال مي‌شود و مركز ما نيز در ژنو ثبت شده است و علاقمنديم كه در جهان، گفتماني معقول و منطقي شكل گيرد."

وي در پايان در پاسخ به سؤالي مبني بر ديدار خاتمي و روحاني در مجمع روحانيون مبارز گفت: " آقاي روحاني از دوستان قديمي من است و فقط براي ديدار دوستانه با من به مجمع روحانيون آمده بود."

رييس مركز بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در ادامه اظهاراتش با تاكيد بر اين كه مركز گفت‌وگوي تمدن‌ها به فعاليت‌هاي خود ادامه خواهد داد، گفت: بخش ايراني مركز خواهان اين است كه در عرصه جهان اسلام فعال باشد، اما چون امكانات كم است، به اندازه به دست آوردن امكانات مادي و فيزيكي كار انجام مي‌دهد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري كه دوره‌ي وي را دوره‌اي مناسب براي گفت‌وگو و بحث مي‌خواند، و ارزيابي او را درباره شرايط حاضر جويا بود، گفت: خدا را شكر مي‌كنم از زبان نمايندگان رسانه‌ها مي‌شنوم در زمان من تا حدودي فضا براي بحث و گفت‌وگو فراهم شد. آن‌چه بود، در حدي كه مي‌خواستم نبود، ولي گامي برداشته شد كه خدا را شكر مي‌كنم.
خاتمي افزود: در جامعه‌اي مانند ما كه نظام مردم‌سالار دارد، آزادي انديشه و بيان و بالا رفتن سطح تحمل افراد به همراه افزايش قدرت تحمل صاحبان قدرت، شرط پيشرفت محسوب مي‌شود، در غير اين صورت ديگر حكومت مردم‌سالار نخواهيم داشت.

رييس‌جمهور سابق كشورمان با بيان اين كه اين امر همواره از دغدغه‌هاي ما محسوب مي‌شود، افزود: با توجه به جو تاريخي استبداد زده ذهن و زندگي ما، اين خطر وجود دارد كه جنبه كم‌تحملي صاحبان قدرت بر جنبه تحمل آن‌ها غلبه كند. من به اين موضوع توجه داشتم و در دوران مسووليتم سعي كردم آن را عملي كنم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در ارزيابي از عملكرد مسوولان حوزه فرهنگ نيز با بيان اين كه از برنامه‌هاي اين حوزه اطلاع ندارد، به برخي سوء‌تفاهم‌ها اشاره كرد و از آن به عنوان عاملي كه مشكلاتي را ايجاد كرده نام برد و گفت: اميدواريم در آينده، سوء‌تفاهم‌ها برطرف شود و در كنار آن ناشران داخلي و خارجي نيز به مصالح كشور توجه كنند و آن را مبناي كار قرار دهند. هم‌چنين مسوولان بدانند كه نشر آزاد، بزرگ‌ترين پشتوانه نظام است.

رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در ارزيابي از سياست‌هاي خارجي كشور در بحث فن‌آوري هسته‌يي نيز با تاكيد بر اين كه تلاش‌ها بايد همان طور كه تا به حال بوده بر دفاع از حق ملت در اين بخش استوار باشد، بر لزوم پرهيز از اتخاذ سياست‌هاي نادرست تاكيد كرد و گفت: معتقدم ايران بايد تلاش كند تا در چهارچوب قانون مساله‌اش حل شود، خط مرز اين باشد كه از حق‌مان نگذريم حتي اگر ديرتر به اين حق برسيم. وي افزود: در عرصه بين‌المللي هم بايد تلاش كنيم راهي را نرويم كه تحت تاثير سياست‌هاي غلط چيزي بر ايران تحميل شود.

خاتمي در عين حال لزوم رعايت عقل، منطق و قانون را هم از سوي مسوولان ايراني و ساير كشورها مورد تاكيد قرار داد. وي در ادامه در ارزيابي از وضعيت مطبوعات در مقطع فعلي با يادآوري اين كه بايد وضعيت اين بخش را در گذشته دور و نزديك مقايسه كنيم، گفت: هنوز از آن‌چه در شان ملت و مورد خواست آن‌هاست فاصله داريم.

خاتمي با يادآوري اين كه مطبوعات از بخش‌هاي ديگر جامعه مظلوم‌تر هستند، لزوم تحمل اشتباهات آن‌ها را مورد تاكيد قرار داد و گفت: بايد حتي اشتباهات خبرنگاران را تحمل كرد تا ارتباط ارگانيك بين نظام و جامعه حفظ شود.

Copyright: gooya.com 2016