دوشنبه 25 اردیبهشت 1385

سخنگوي دولت: جنايت تروريست‌ها را بي‌پاسخ نمي‌گذاريم، از نوع تعامل‌مان با جهان دفاع مي‌كنيم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

سخنگوي دولت با اظهار تاسف دولت از كشته شدن تعدادي از هموطنان‌مان در جنايت تروريستي جاده بم- كرمان و همدردي با خانواده‌هاي آنان تاكيد كرد كه اراده‌ي دولت و ملت بر اين است كه با اين عوامل برخورد قاطع كند و دولت در اين راستا برنامه‌ي جدي دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامحسين الهام در ابتداي جلسه هفتگي خود با خبرنگاران به تشريح مصوبات اخير هيات دولت پرداخت و در ادامه به سوالات خبرنگاران در مورد مسائل داخلي و خارجي از جمله اتفاق رخ داده در جاده‌ي بم – كرمان و كشته شدن تعدادي از هموطنان‌مان و چگونگي ايجاد امنيت در كشور پاسخ داد.

سخنگوي دولت تصريح كرد كه برهم‌زنندگان امنيت مردم و متعرضان به جان آنان بايد بدانند كه تامين امنيت خط قرمز دولت است و دولت ايران اجازه نمي‌دهد كه اين افراد كوچك‌ترين تعدي به تك تك افراد ملت داشته باشند.

وي گفت: همه‌ي افراد مملكت نيروي انساني ما هستند و ما بر روي تك تك اين نيروي‌هاي انساني حساب ويژه باز كرده‌ايم و حفظ امنيت افراد براي ما داراي اهميت ويژه است.

سخنگوي دولت با بيان اين‌كه اتفاقات رخ داده براي جامعه‌ي ما تكراري است، گفت: هر موقع شرايط كشور به سمت پيشرفت، رفاه، امنيت و آسايش عمومي مي‌رود و موفقيت‌هاي خوبي در عرصه‌ي علمي و اقتصادي به دست مي‌آوريم، افرادي كه بدخواه دولت و ملت هستند، تلاش مي‌كنند اين شيريني را تلخ و نگاه‌ها و اذهان را منحرف كنند. اينها همه‌ي تلاش‌هاي مذبوحانه‌اي است كه به نتيجه نخواهد رسيد.

وي افزود: بعضا بدخواهان كشور ما اين عناصر و گروه‌هاي تروريستي را تقويت مي‌كنند، ولي اين‌ها همه آزموده‌هايي است كه شكست آن را بارها مشاهده كرده‌ايم. مطمئنا اين اقدامات تروريستي بر روي اراده‌ي ملت ما تاثير نمي‌گذارد و ملت و دولت در مبارزه با اين عناصر تروريست مصمم هستند، ديري نخواهد گذشت كه ما پاسخ محكمي را به خاطر اين جنايت‌ها به آنها خواهيم داد. آنها بدانند كه اين رفتارشان بي‌پاسخ نخواهد ماند و منطقه به اراده‌ي مردم امن و براي آنها بار ديگر رسوايي ايجاد خواهد شد.

به گزارش ايسنا، هم‌چنين سخنگوي دولت در مورد اصلاح قانون شوراها و نظر دولت در ارتباط با نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات شوراها به جاي مجلس، گفت: لايحه‌ي اصلاح قانون شوراها در كميسيون دولت مطرح است، ولي نهايي نشده. اين لايحه به صورت نهايي در دولت مطرح نشده است كه من بخواهم در مورد آن موضع بگيرم و يا اظهارنظري كنم.

الهام ادامه داد: در مورد نحوه‌ي نظارت و تركيب گروه نظارتي پيشنهاداتي مطرح شده ولي هنوز نهايي نشده است.

سخنگوي دولت تصريح كرد: واگذاري نظارت انتخابات شوراي شهر به شوراي نگهبان به صورت مطلق تصميمي نيست كه در دولت و كميسيون اتخاذ شده باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، الهام در ادامه‌ي مصاحبه‌ي مطبوعاتي خود در پاسخ به سوالي مبني بر ارائه‌ي پيشنهاداتي از سوي اروپا به ايران و نيز پيشنهاداتي از سوي ايران به اروپا در مورد برنامه‌ي هسته‌يي كشورمان گفت: ما نه پيشنهادي دريافت كرده‌ايم و نه پيشنهادي داده‌ايم و اين بحث‌هايي است كه فقط مطرح مي‌شود.

الهام در ادامه به موضع جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با پرونده‌ي هسته‌يي اشاره كرد و گفت: ما در بحث هسته‌يي در چارچوب معاهدات بين‌المللي و NPT عمل مي‌كنيم و آژانس در حال حاضر بر فعاليت‌هاي ما نظارت دارد. گزارش‌هاي اين سازمان نشان مي‌دهد كه انحرافي در مسير فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران وجود نداشته است.

سخنگوي دولت با تاكيد بر اين‌كه ايران در چارچوب قراردادهاي بين‌المللي و قوانين حركت مي‌كند، گفت: داشتن فناوري صلح‌آميز هسته‌يي حق ماست و اين حق در معاهدات گنجانده شده است و معنا ندارد كه ما از حق خود كوتاه بياييم. ما حق خود را در چارچوب آژانس و NPT دنبال مي‌كنيم و مشكلي در اين ارتباط نداريم.

وي با بيان اين‌كه كشورهاي استكباري و زورگو بايد ادبيات خود را نسبت به ملت فهيم و عظيم و با تمدن ايران تغيير دهند، گفت: آن‌ها بايد بدانند كه با يك ملت توانمند، راسخ و با تمدن روبرو هستند و ملت ايران هيچ‌گاه از حق خود در ارتباط با فناوري صلح‌آميز هسته‌يي كوتاه نمي‌آيد. آن‌ها بايد از ادبياتي در خور مردم ايران استفاده كنند و بايد بدانند كه نمي‌توانند ملت ايران را از راهي كه انتخاب كرده‌ منصرف كنند.

الهام در پاسخ به سوالي مبني بر طرح پيشنهاد نظارت سپاه و ارتش بر مرزهاي شرقي كشور از سوي نايب رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: در حال حاضر مشكلي در تامين امنيت در چارچوب نهادهاي موجود نداريم و سازمان‌هايي كه قانون اين وظيفه را برعهده‌ي آن‌ها گذاشته است، كار خود را انجام مي‌دهند و برنامه‌ريزي‌هاي منسجمي را نيز دارند. دولت نيز در مواقع لازم حمايت‌هاي مفيد و مورد نياز را از اين نهادها انجام مي‌دهد.

سخنگوي دولت افزود: راهزني‌هايي كه رخ مي‌دهد، امر فوق‌العاده‌ و اتفاق پيچيده‌اي نيست كه بخواهيم بزرگش كنيم و بگوييم بي‌ثباتي وجود دارد. اقدام اين اشرار هيچ ارزش عملياتي و فني ندارد، فكر نكنند كه اتفاق بزرگي رخ داده است. نيروي انتظامي مستحكم است و تاكنون به صورت مستحكم جواب آن‌ها را داده و نيازي به آن‌چه كه گفته شده نيست.

وي در پاسخ به سوالي با اعلام بي‌خبري از آن‌چه مبني بر استيضاح چهار وزير دولت مطرح مي‌شود از خبرنگار اين سوال پرسيد كه آيا مشخص شده اين چهار وزير چه كساني هستند يا قرار است قرعه‌كشي شود؟ و ادامه داد: ما هيچ اطلاع روشني از اين‌كه وزير يا وزرايي قرار است استيضاح شوند، نداريم و هيچ منبع رسمي نيز اين خبر را اعلام نكرده است. اين‌ها بيشتر يك نوع تبليغات در عرصه‌ي رسانه‌يي و گمانه‌زني است. نشانه‌اي از استيضاح وجود ندارد.

الهام خاطرنشان كرد: البته حق مجلس نظارت و استيضاح است، ولي دولت كاركرد خوبي داشته و عملكرد برخي از وزراء كه در اين گمانه‌زني‌ها نامبرده مي‌شوند نيز خوب بوده است. آن‌ها وزرايي موفق و پيگير هستند و توانسته‌اند ارتباط گسترده‌اي با مردم و بدنه‌ي اجرايي خود برقرار كنند. فكر مي‌كنم اين مباحث براي منحرف كردن ذهن دستگاه‌هاي اجرايي از امر خدمت‌رساني به مردم است. وظيفه‌ي اصلي دستگاه‌هاي اجرايي خدمت به مردم است و اين امر تاثيري بر رويكرد دولت و وزراء نخواهد داشت. آن‌ها كار خود را با برنامه پيش مي‌برند. در حال حاضر فعاليت‌ها با قوت و همدلي كه در دولت وجود دارد پيش مي‌رود و هيچ نگراني وجود ندارد. ولي گويي بعضي‌ها تلاش مي‌كنند كه تزلزل ايجاد كنند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، سخنگوي دولت در ادامه هم‌چنين خبر داد كه رييس‌جمهور در اجلاس شانگهاي در چين شركت خواهد كرد و افزود: ايران قصد دارد در اين اجلاس حضوري فعال داشته باشد.

وي افزود: ايران هم‌چنين در اجلاسي كه در سطح وزرا و مسوولان پايين‌تر مرتبط با اين اجلاس بود، حضوري فعال داشت و ان‌شاءالله در اجلاس اصلي نيز حضور چشمگيري خواهد داشت.

سخنگوي دولت گفت: افزايش ارتباطات اقتصادي، فرهنگي و سياسي با ديگر كشورها از اولويت‌هاي مهم دولت است و در حوزه‌ي اين اجلاس چين و روسيه قرار دارند كه ما روابط خوبي با آنها داريم و سعي مي‌كنيم روابط‌مان را با اين كشورها در تمامي ابعاد توسعه و تعميق بخشيم.

الهام هم‌چنين در پاسخ به پرسشي درباره نامه‌ي رييس‌جمهور به بوش و انتقادات برخي از كارشناسان در مورد اين‌كه اين نامه در زمان خوبي نوشته نشده و اهداف و منافع ايران را تامين نمي‌كند، اظهار داشت: اولا ما در يك جامعه‌ي باز و آزاد قرار داريم و در مورد مسائل مختلف اظهارنظرهاي گوناگوني مطرح مي‌شود كه يك حسن است. اما در مورد نامه همه مي‌دانيم كه اين نامه ادبيات جديدي را در مناسبات سياسي و روابط بين‌الملل ايجاد كرد. اين يك دكترين است و هم منتقدان و هم برخي از چهره‌هاي سياسي جهان، اين تحول و نياز واقعي، يعني دگرگوني در فرهنگ و ادبيات مرتبط با تعامل جهاني را مي‌پذيرند، اين يك نياز و تحول است و ما شروع خوبي در اين ارتباط داشته و عملكرد خود را قابل دفاع مي‌دانيم.

وي تصريح كرد: ما هميشه مسائل سياسي را به دور از فرهنگ و دين رصد كرده و به آن توجه كرده‌ايم. به نظر ما توجه به فرهنگ و اخلاق در امر سياست يك ادبيات و دكترين جديد و خاص است و ما در اين چارچوب باب ارتباط و گفت‌وگو را با جهان باز كرده‌ايم كه مورد استقبال نيز قرار گرفته است.

سخنگوي دولت در مورد زمان نوشتن نامه نيز گفت: آقاي رييس‌جمهور در مصاحبه‌ي مطبوعاتي خود اعلام كرده بودند كه قصد دارند چنين نامه‌هايي بنويسند، از سويي از ديد بسياري از ناظران، زمان نوشتن نامه بسيار مناسب بوده و حتي نقادان نيز آن را تاييد مي‌كنند.

الهام افزود: بايد توجه داشت در اين نامه قرار نبوده بحث‌هاي خاصي مطرح شود، در نامه مسائل كلان، زيربنايي و اساسي مورد توجه بوده است. ما معتقديم اگر اين مسائل اساسي حل شود، دريچه‌هاي جديدي بر روابط باز خواهد شد، بنابراين سطح نامه بسيار فراتر از مسائل خاص و موردي بوده است. البته بعضي‌ علاقه‌مند هستند ما را در مسائل جزيي محدود كنند، در صورتي كه ما بايد افق ديدمان را بلند كنيم، چرا كه مسائل جزيي نيز در نگاه كلان حل مي‌شود.

سخنگوي دولت در پاسخ به پرسش ديگري در اين ارتباط كه نامه‌ي بعدي رييس‌جمهور چه موقع و به چه كسي نوشته خواهد شد؟ گفت: نامه هر وقت نوشته شد، آن را اعلام مي‌كنيم، تحمل كنيد، به موقع همه چيز روشن مي‌شود.

وي در پاسخ به پرسش ديگري درباره ايجاد توازن بين حقوق بازنشستگان كشوري و كارگري، اظهار داشت: بحث ايجاد توازن در پرداخت‌ها و جلوگيري از تبعيض‌هاي فاحش و نامعقول در اين ارتباط هميشه مورد توجه دولت بوده و دولت در اين ارتباط از مديران بالا شروع كرده و دريافت‌هاي سنگين را كه بعضا به صورت پاداش يا مزايا گرفته مي‌شده، تعديل و مديريت كرده است.

وي افزود: هم‌چنين صرفه‌جويي‌هايي نيز در هزينه‌هاي عمومي انجام شده، دولت درصدد است سطح زندگي اقشار پايين را ارتقا دهد، آن‌چه باعث افزايش هزينه‌ها مي‌شود را تعديل كند و در اين ارتباط نيز يارانه داده است.

الهام گفت: دولت هم‌چنين سهم خود را با كارشناسي كاهش داده و منابع لازم را نيز در جهت اين امر اختصاص داده است. در مورد بازنشستگان تامين اجتماعي نيز با وزارت رفاه و سازمان تامين اجتماعي صحبت شده و مشكلي در ارتباط با پرداخت حقوق بازنشستگان وجود ندارد. صندوق بازنشستگي كشور نيز در اين ارتباط مشكلي ندارد و اعتبارات مورد نظر آن در سال 85 در نظر گرفته و پرداخت شده است.

هم‌چنين الهام در پاسخ به سوالي در ارتباط با فعاليت‌هاي دولت جهت مبارزه با قاچاق كالا، اظهار داشت: بعد از استقرار دولت دو دستورالعمل مستقيم و جدي از سوي رييس‌جمهور جهت مبارزه با اين پديده‌ي شوم داشته‌ايم و همه‌ي دستگاه‌هاي اجرايي موظف شده‌اند كه اين دستورالعمل‌ها را عمل كنند.

وي افزود: مجاري قانوني كشور شناخته شده است و هيچ كس نمي‌تواند خارج از مجاري قانوني به دلايل مختلف قانون را دور بزند. ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز نيز در اين ارتباط قاطع و جدي است.

سخنگوي دولت هم‌چنين به عزم دولت در حمايت از توليدات داخلي و تقويت مباني اقتصاد ملي اشاره كرد و گفت: دولت در خريد توليدات داخلي و حمايت از آن‌ها مصمم است و ان‌شاءالله در همايش «مبارزه با قاچاق كالا» كه با حضور رييس‌جمهور برگزار مي‌شود، تصميمات جديدي اتخاذ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سخنگوي دولت در پاسخ به سوالي در مورد حقوق كارگران، اظهار داشت: ترميم سطح حقوق كارگران تصميم اتخاذ شده از جانب دولت بوده و در اين تصميم مصمم هستيم. دولت معتقد است نبايد افزايش هزينه‌هاي توليد به يك طبقه‌ي كم درآمد فشار بياورد و ما در اين ارتباط سعي مي‌كنيم هزينه‌هاي زائد در ارتباط با توليد را حذف كنيم.

وي هم‌چنين به عزم دولت در كاهش نرخ تسهيلات بانكي و هم‌چنين ارائه‌ي يارانه براي تقويت بخش‌هاي توليدي اشاره كرد و گفت: دولت هم‌چنين با كار كارشناسي درصدد است كه سهم بيمه‌ي كارفرمايان را در دادن حق بيمه كاهش دهد.

سخنگوي دولت هم‌چنين از عزم دولت در حمايت از بخش خصوصي خبر داد و اظهار داشت: تمهيدات دولت به اين نحو است كه به بخش خصوصي در امر توليد و فعاليت‌هاي عمراني ضربه‌اي وارد نشود.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اقدامات در برابر تبليغات منفي دشمنان بر ضد ايران گفت: تبليغات و فعاليت منفي عليه ما زياد است ولي خوشبختانه افكار عمومي جهان اين تبليغات را نپذيرفته‌اند. نمونه‌ي بارز آن را هنگام حضور رييس‌جمهور در كشورهاي مختلف و استقبال مردم آن كشورها شاهديم. خوشبختانه اين تبليغات اثر منفي بين افكار جهاني نداشته و نشان مي‌دهد كه افكار جهاني از وراي پرده‌هاي تبليغاتي رسانه‌هاي استكبار جهاني و صهيونيستي حقايق را مي‌بينند.

وي هم‌چنين به فعاليت دستگاه‌هاي فرهنگي و وزارت امور خارجه در ارتباط با تبيين فرهنگ اصيل ايراني و اسلامي در خارج از كشور اشاره كرد و گفت: نمايندگان ما در خارج از كشور نمايندگان ملت ايران هستند و فرهنگ ايراني را به خوبي براي جهانيان تبيين مي‌كنند.

الهام در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين‌كه ما افق رفت و آمد را باز مي‌بينيم و در بحث صنعت گردشگري و توريست فعاليت‌هاي خوبي انجام داده‌ايم خاطرنشان كرد كه دولت در اين ارتباط تسهيلات مناسب را تدارك ديده است و افزود: واقعيت ايران تا حد زيادي براي افكار عمومي جهان مشخص شده است.

سخنگوي دولت در پاسخ به خبرنگاري كه از اين سخنان قانع نشده و معتقد بود رايزني‌هاي فرهنگي ايران اطلاع‌رساني خوبي در مورد صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي كشورمان انجام نداده‌اند، گفت: سخنان من به معناي توقف فعاليت‌ها نبود. فعاليت‌هاي انجام شده گسترده و فراگير است و دولت برنامه‌هاي مدوني در اين ارتباط دارد. البته اين انتظارات نشان مي‌دهد كه حجاب برطرف شده است. مردم جهان تشنه‌ي حقيقت هستند و اطلاعات ذكر شده تشنگي آن‌ها را رفع نكرده است.

الهام درباره‌ي طولاني شدن زمان جابه‌جايي سفرا در كشورهايي مانند فرانسه اظهار داشت: وزارت امور خارجه اين مساله را با جديت دنبال مي‌كند. البته معتقديم بايد سرعت بيشتري در اين زمينه به خرج داده شود. با توجه به روي كار آمدن دولت جديد ماموريت برخي از سفرا به پايان رسيد و سفير جديد جايگزين نشد و اين خللي را ايجاد كرده است و بايد وزارت امور خارجه شتاب بيشتري به خرج دهد.

سخنگوي دولت در پاسخ به سوالي در مورد باغ قلهك و پيگيري‌هاي دولت در اين ارتباط، يادآور شد: گزارشي در اين ارتباط به معاونت حقوقي و پارلماني رياست جمهوري ارايه شده و اين گزارش در حال رسيدگي و پيگيري است. بايد توجه داشته باشيم كه در فضايي بزرگ‌تر از باغ قهلك هستيم و بايد كار كنيم. اين مساله‌ي مهمي نيست، ما مسائل مهم‌تري را نيز پيش‌رو داريم. رفتار انگليسي‌ها در موارد بسيار بزرگ‌تري نيز ناعادلانه بود و ما شاهد اين امر بوده‌ايم. پيگيري وضعيت باغ قهلك روال طبيعي و قانوني خود را پيموده است.

وي در پاسخ به سوالي در مورد اقدامات دولت امارات در خليج فارس مبني بر داير كردن جزاير مصنوعي و اين‌كه اين اقدام خلاف معاهدات 1958 و 1982 است، نيز يادآور شد: گزارش تاييد شده‌اي مبني بر چنين اقدامي از سوي دولت امارات نداريم و قطعا اگر چنين اقدامي خلاف موازين بين‌المللي و زيست محيطي صورت گرفته باشد، وزارت امور خارجه اقدام مي‌كند. ما در همه جا به منافع ملي خود توجه ويژه داشته و اجازه نمي‌دهيم كه منافع ملي دچار خدشه شود.

به گزارش خبرنگار ايسنا، سخنگوي دولت در ادامه‌ در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه نظر دولت را درباره طرح مد و لباس در مجلس جويا شد، اظهار داشت: همان‌طور كه گفتيد اين يك طرح است؛به اين معنا كه از سوي دولت ارايه نشده، از اين رو من اطلاعات جزيي ندارم كه بخواهم اظهارنظر كنم.

خبرنگاري خطاب به الهام گفت: شما در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد مبارزه با اشرار به اراده‌ي ملت اشاره كرديد، حال دولت خود چه برنامه‌اي در اين راستا دارد كه سخنگوي دولت پاسخ داد: بين دولت و ملت تفكيكي وجود ندارد. خصومت با ملت به معناي خصومت با دولت است.

الهام با بيان اين‌كه دولت هيچ هويتي جز خدمت به مردم، تامين امنيت و دفاع از حقوق مسلم آنها را ندارد، گفت: دولت از وظيفه‌ي خود يعني تامين امنيت كوتاه نمي‌آيد و در اين راستا برنامه‌ريزي كرده و به اشرار پاسخ مناسبي مي‌دهد.

وي با بيان اين‌كه بر اساس تجربه اين اشرار خيلي زود در دام قانون گرفتار شده‌اند، تاكيد كرد: دولت در اين راستا جدي است و دستورهاي لازم را داده است. آن چيزي كه دولت تحمل نمي‌كند سلب امنيت مردم و تعدي به حقوق آنهاست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همين خبرنگار از سخنگوي دولت پرسيد آيا دولت نمي‌خواهد گزارشي از عملكرد وزرا و دستگاه‌هاي مختلف ارايه دهد كه الهام جواب داد: ما هر روز داريم گزارش ارائه مي‌كنيم و هر چند وقت يكبار نيز گزارش‌هاي مفصل ارايه كرده‌ايم. شما مي‌توانيد اين گزارش‌ها را در پايگاه اطلاع‌رساني سخنگوي دولت و دستگاه‌هاي مربوط نيز مشاهده كنيد.

الهام افزود: مشاهده مي‌كنيد هر روز روزنامه‌ها و نشريات عملكرد دولت را مورد بررسي، نقد و يا تاييد قرار مي‌دهند كه اين امر نشان مي‌دهد دولت و وزرا فعال هستند.

وي افزود: وزرا غير از همراهي رييس‌جمهور در سفرهاي استاني، خود نيز به استان‌ها و مناطق محروم سفر مي‌كنند؛ چنان‌كه در حال حاضر مردم به راحتي با مسوولان ارتباط برقرار مي‌كنند.

سخنگوي دولت با بيان اين‌كه دولت به اطلاع‌رساني توجه ويژه دارد، گفت: هر چند فضاي موجود را كافي نمي‌دانيم و معتقديم بايد از تمام ظرفيت‌ها در اين ارتباط استفاده شود.

در ادامه خبرنگار يكي از رسانه‌هاي خارجي خطاب به الهام، گفت: شما در توضيح نامه‌ي رييس‌جمهور گفتيد كه اين نامه باب جديدي را در روابط بين‌الملل و گفت‌وگو باز مي‌كند، آيا اين گفت‌وگو شامل آمريكا نيز مي‌شود؟ كه الهام پاسخ داد: باب گفت‌وگو با شرايط لازم باز است. براي هر جا و هر نظامي كه داراي مشروعيت باشد، جز رژيم اشغالگر قدس كه موجوديت قانوني ندارد.

الهام گفت: البته گفت‌وگو بايد در فضايي برابر و بدون زياده‌خواهي و يك گفت‌وگوي عادلانه، بدون تحريف‌، تماميت‌خواهي و خودمحوري باشد، در اين شرايط است كه گفت‌وگو معنا پيدا مي‌كند؛ بنابراين گفت‌وگو در شرايط تهديدآميز معنا ندارد. در نامه‌ي رييس‌جمهور بر گسترش اخلاق و حركت بر مبناي توحيد تاكيد شده بود. ما معتقديم حركت در اين راستا باب جديدي را براي گفت‌وگوي ديپلماتيك در عرصه‌ي بين‌المللي فراهم مي‌كند. اگر به راه انبيا برگرديم راهمان همواره شده اما به نتيجه مي‌رسيم.

در ادامه خبرنگار ديگري از الهام پرسيد كه تاكنون چه ميزان از مصوبات استاني دولت اجرا شده است كه سخنگوي دولت پاسخ داد: در حال حاضر مصوبات هيات دولت در استان‌ها در حال كارشناسي و بازبيني مجدد است و اگر قرار باشد در موردي اصلاحيه انجام شود، اين اقدام صورت مي‌گيرد. اين مصوبات در حال اجرا شدن است و متوقف نمانده است.

همين خبرنگار از الهام در مورد مصوبه‌ي حذف تعرفه‌ي واردات آهن پرسيد و گفت: بعضي كارشناسان نسبت به اين مصوبه ايراداتي گرفته‌اند، با توجه به ابلاغ نشدن آن به دستگاه‌ها آيا دولت از اين مصوبه صرف‌نظر كرده است؟ كه سخنگوي دولت پاسخ داد: مصوبات هيات دولت را در زمان معين معاون اول رييس جمهور به دستگاه‌ها ابلاغ مي‌كند. دولت در جلسات اخير خود در مورد حذف تعرفه‌ي واردات آهن تصميماتي را گرفته و فكر مي‌كنم اين مصوبه ابلاغ شده يا در آينده‌ي نزديك ابلاغ مي‌شود. اين مصوبه براي تامين نيازمندي‌هاي عمومي است كه معتقديم زمينه‌اي را براي توسعه‌ي فعاليت‌هاي عمراني و رشد آنها فراهم مي‌كند. ما در نگاه كلان معتقديم اين مصوبه باعث تحرك در حوزه‌ي عمراني خواهد شد و اگر اين نيازمندي رفع شود، دولت اين فرصت را دارد تا بار ديگر در مورد اين امر تصميم‌گيري كند.

الهام گفت: نبايد در مورد يك مصوبه در حالي كه هنوز اجرا نشده، زود قضاوت كرد.

Copyright: gooya.com 2016