سه شنبه 2 خرداد 1385

گردهمايي در تورنتو براي آزادي رامين جهانبگلو، دنا رباطي، شهروند

تلاش براي آزادي دكتر رامين جهانبگلو در داخل و خارج ايران با شتاب فزاينده اي در جريان است. در تورنتو عصر يكشنبه سپري شده به دعوت كميته ‌دفاع از آزادي دكتر رامين جهانبگلو، شماري از هموطنان ايراني و غيرايراني در جلوي ساختمان OISE دانشگاه تورنتو گرد آمدند تا از اين طريق صداي خود را به دولت كانادا مبني بر تحت فشار گذاشتن دولت ايران در ارتباط با ناديده گرفتن حقوق بشر و فشار و سركوب دائم و سيستماتيك دگرانديشان؛ و تازه ترين مورد آن يعني دستگيري جهانبگلو، برسانند. و اين در حالي ست كه مادر اين پژوهشگر در بخش CCU بيمارستان دي تهران بستري شده است.
"روز آن لاين" از قول محافل سياسي آورده است "خانواده جهانبگلو در سه هفته گذشته زير شديدترين فشارهاي مقامات امنيتي قرار گرفته بودند تا حتي خبر دستگيري جهانبگلو را نيز منتشر نكنند و پس از انتشار گسترده دستگيري وي نيروهاي امنيتي فشار بر جهانبگلو و خانواده وي را به شدت افزايش داده اند كه يكي از اثرات اين رفتار وخيم شدن حال مادر وي بوده است."
تجمع كنندگان با در دست داشتن پلاكاردهايي كه عكس ها و نقل قول هايي از جهانبگلو را به نمايش مي گذاشت در جلوي ساختمان مذكور تا قبل از دعوت اولين سخنران به تبادل اطلاعات از شرايط جهانبگلو و خانواده او مشغول بودند.
يكي از دوستان جهانبگلو با استناد به يك منبع نزديك به خانواده جهانبگلو مي گفت كه هنوز ملاقاتي بين او و خانواده اش صورت نگرفته و آنچه از اين دست اعلام شده است صحت ندارد.

ويكتوريا طهماسبي به نمايندگي از كميته دفاع از آزادي دكتر رامين جهانبگلو ضمن تشكر از شركت كنندگان براي اين گردهمايي گفت براي جهانبگلو يك وب سايت درست شده است كه با مراجعه به آن مي توانيد در جريان خبرهاي مربوط به وي قرار گيريد.
آدرس وب سايت: http://raminj.iranianstudies.ca

سپس دكتر محمد توكلي شروع به صحبت كرد. وي از رامين به عنوان يك روشنفكر كه وجهه جهاني دارد ياد كرد و گفت كه بيشتر فعاليت هاي جهانبگلو در زمينه رويكرد دمكراسي و عدم خشونت است.

جيم كريجيانيس، نماينده حزب ليبرال در پارلمان فدرال سخنران بعدي بود. وي ابتدا با اشاره به اين كه كاميونيتي ايرانيان بايد صداي خود را به نمايندگان پارلمان برساند تا آنها بتوانند به دولت فشار بياورند، به كوشش هاي دولت كانادا درباره پرونده زهرا كاظمي اشاره كرد و گفت كه در آن زمان سفارت ايران از دادن ويزا به او امتناع كرد.

بعد‌ از اين نماينده مجلس، مهرداد آرين نژاد نماينده "كانون ايرانيان دانشجويان تورنتو" كه رامين جهانبگلو يكي از بنيانگذاران اصلي آن است صحبت كرد. آرين نژاد ضمن ابراز نگراني اعضاي اين كانون از دولت كانادا خواستار اقدامات عاجل و فشار به دولت ايران در رابطه با آزادي اين استاد دانشگاه شد.

دكتر سعيد رهنما استاد دانشگاه يورك كه پيش از اين اعتراض او را به اين دستگيري در مطبوعات خوانده بوديم سخنران بعدي بود كه سخنان خود را با اشاره به دوستي خود و جهانبگلو آغاز كرد. دكتر رهنما گفت با رامين سر مسئله اصلاحات در ايران اختلاف نظر داشتيم و آن اين كه رامين باور داشت كه رژيم ظرفيت اصلاحات دارد، اما من به اين مسئله باور نداشتم . . . بگذريم كه همين مسئله هم باعث شد كه دوستي مان قدري به سردي بگرايد.
دكتر رهنما در پايان، اتهام جاسوسي به جهانبگلو را بي اساس دانست.
ديگر سخنران اين گردهمايي طارق فتاح، ژورناليست، مجري برنامه Muslim Chronicle و عضو فعال "كنگره مسلمانان كانادا" بود. فتاح به شدت به رژيم هاي استبدادي خاورميانه كه به نام اسلام حقوق بشر و قوانين اوليه شهروندان را سركوب مي كنند انتقاد كرد.
طارق فتاح ضمن اشاره به تجربه ديگر جوامع اقليت در كانادا گفت كه بدون اتحاد و همكاري مشترك بين اين جوامع صدای اقليت ها به گوش مسئولان دولتي كانادا نخواهد رسيد.

بعد از طارق فتاح، نياز سليمي نماينده "مركز انديشه، گفت و گو و حقوق بشر" متني از سوي اين مركز در رابطه با درخواست آزادي جهانبگلو خواند. سخنان سليمي كه جنبه تحليلي هم داشت، با اشاره به ضرورت و همياري براي آزادي جهانبگلو گفت كه در چنين شرايطي آزادي فرد زنداني شده بر تمام اختلاف عقايد و موضع گيري هاي سياسي مقدم است.
سليمي همچنين نامه اي كه به امضا 622 نفر از روشنفكران، هنرمندان، نويسندگان و فعالان اجتماعي و سياسي در درون ايران براي آزادي جهانبگلو امضا شده بود خواند. سليمي از سيمين بهبهاني، حسن يوسفي اشكوري، فريبرز رئيس دانا، اكبر گنجي، فاطمه حقيقت جو، مسعود بهنود، سعيد حجاريان، علي اشرف درويشيان، نوشين احمدي خراساني، عباس امير انتظام و . . . به عنوان تعدادي از امضاكنندگان اين نامه نام برد.
بعد از سليمي، حسن باني نامه حزب سوسياليست فرانسه را به دولت ايران در دفاع از آزادي جهانبگلو خواند.

سپس مهرداد‌ حريري از ‌دانشگاه تورنتو نامه هاي عفو بين الملل و انجمن قلم كانادا را خواند.

سخنگوي بعدي ديانا فيتز جرالد ــ برايدن بود كه نامه ده ها آكادميسين و افراد برجسته فرانسوي را كه به دفاع از دكتر جهانبگلو نوشته شده است به زبان فرانسه خواند.
آخرين سخنران اين گردهمايي نيوشا كودك 9 ساله ايراني ــ‌كانادايي بود. نيوشا به موردي كه در مدرسه شان براي يكي از هم مدرسه اي هايش كه مورد آزار هم شاگردي ها قرار گرفته بود اشاره كرد و اين مسئله را غيرعادلانه دانست. نيوشا همچنين دستگيري دكتر رامين جهانبگلو را مانند آزار هم شاگردي اش ناعادلانه خواند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حالا كه اين گزارش دارد به پايان خود مي رسد دارم به اين فكر مي كنم كه در ميان اين گردهمايي افرادي بودند كه مي توانند همسن پدر يا مادربزرگ نيوشا باشند و همچنين افرادي بودند كه مي توانند همسن پدر يا مادر نيوشا باشند و به همين ترتيب چند كودك ديگر بودند كه كم و بيش همسن و سال نيوشا بودند و اين يعني سه نسل كه به سبب نبود يك جامعه مدني ظرف نزديك به سه دهه برقراري جمهوري اسلامي هنوز هم نتوانسته ايم به پايه اي ترين اصول يك جامعه مدني يعني آزادي انديشه دست يابيم.
در ذهن خود تصوير مي كنم زماني كه پدر و مادربزرگ نيوشاها با همين پلاكاردها و شعارها در خيابانهاي ايران و خارج از ايران دارند براي آزادي تظاهرات مي كنند.
در ذهن خود ‌تصوير مي كنم پدر و مادر نيوشاها در خيابان هاي ايران و خارج از ايران دارند براي آزادي تظاهرات مي كنند.
و الان هم دارم نيوشا را مي بينم كه بلندگوي دستي را جلو دهانش ميزان مي كند تا آرام و با همان استدلال كودكانه اش بگويد: نه، عادلانه نيست.
اي كاش ما پدر و مادربزرگ ها و پدر و مادرها در مقابلمان رژيمي تا اين حد بي تحمل در برابر دگرانديشان نمي داشتيم تا امروز نيوشاها به جاي كودكي كردن و دغدغه درباره هم شاگردي ها، نمي آمدند شانه به شانه ماها با پلاكاردهايي در دست بگويند: نه، عادلانه نيست.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گردهمايي در تورنتو براي آزادي رامين جهانبگلو، دنا رباطي، شهروند' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016