دوشنبه 15 خرداد 1385

"جمهوری جمهوری ها و صلح پایدار"، گفتگوی راديو فردا با اکبر گنجی

* اکبر گنجی در مراسم دريافت جايزه قلم طلايی در مسکو درباره جمهوری جهانی سخنرانی می کند


اکبر گنجی که برنده جايززه قلم زرين شده است هم اکنون برای شرکت در مراسم دريافت اين جايزه در مسکو بسر می برد. وی در ادامه سفرش به چند کشور اروپايی و آمريکايی نيز سفر خواهد کرد. آقای گنجی در مصاحبه با راديو فردا می گويد: در مراسم کاخ کرملين پس از گزارش رئيس انجمن و سخنرانی ولاديمير پوتين، من سخنرانی می کنم. بعد هم جايزه اهدا می شود. وی پس از اشاره به مشکلاتی که بر سر گرفتن پاسپورت داشت می گويد برای مراسم فردا دوتا متن تهيه کردم يک سخنرانی اصلی دارم که متنش سی صفحه است. يک خلاصه سه صفحه ای از آن تهيه کرده ام که آنجا قرائت می کنم. در سخنرانی مسکو اصل ايده ام اينست که ما به يک جمهوری جهانی احتياج داريم: در ايتاليا اينکه يک شهروند بيشتر نداريم شهروند جهانی است و يک حقوق بشر بيشتر نداريم و آن حقوق بشر جهانی است. آقای گنجی در در آمريکا هم چند تا سخنرانی راجع به مسايل روشنفکری تدارک ديده است اما می گويد درباره مسايل غيرنظری نيز سخن خواهد راند.
نازی عظيما


اکبر گنجی که شش سال از عمر خود را در زندان بسر برد امسال برنده قلم زرين شد. مهمترين جايزه جهانی روزنامه نگاری. قلم زرين در مراسمی که طی چهار روز برگزار می شود روز دوشنبه در کاخ کرملين به وی اهدا می شود. آقای گنجی که هم اينک در مسکو بسر می برد به چند کشور اروپايی و آمريکايی نيز سفر خواهد کرد.
نازی عظيما (راديو فردا): اکبر گنجی که پس از شرکت در کنفرانس برلين در ارديبهشت ۱۳۷۹ به همراه عده ديگری از شرکت کنندگان در اين کنفرانس به زندان افتاد، به مدت شش سال در زندان بسر برد و فروردين ماه امسال آزاد شد. او اکنون برای شرکت در مراسم دريافت جايزه قلم جهانی در مسکو است. از او درباره اين مراسم می پرسم.

اکبر گنجی: انجمن جهانی روزنامه نگاران جايزه قلم طلايی ۲۰۰۶ را به ما دادند. و اين اجلاسشان از امروز روز يکشنبه به مدت چهار روز در مسکو برگزار می شود. ۱۵۰۰ نفر از مديران و سردبيران نشريات معتبر دنيا در اين اجلاس شرکت دارند. فردا صبح مراسم در کاخ کرملين برگزار می شود. قرار است آنجا اول رئيس انجمن گزارشی از وضعيت روزنامه نگاران در سال ۲۰۰۶ بدهد. بعد پوتين سخنرانی می کند. بعد دلايل گزينش ما را بعنوان جايزه ۲۰۰۶ اعلام می کنند. بعد من سخنرانی می کنم. بعد هم جايزه اهدا می شود. اين برنامه صبح تا ظهر است که در کاخ کرملين است.

ن.ع: آقای گنجی شما گفتيد «ما» يعنی جايزه به ما داده ميشود. مگر غير از شما کس ديگری هم اين جايزه را برنده شده است.

اکبر گنجی: من خواستم لفظ من را به کار نبرم. درواقع جايزه را به من دادند.

ن.ع: در مدت شش سالی که اکبر گنجی در زندان بسر برد، همسرش معصومه شفيعی نقش اطلاعرسانی درباره او را به رسانه های جهانی در اختيار گرفت و نگذاشت نام او از يادها فراموش شود. از آقای گنجی درباره همراهانش و اينکه آيا همسرش هم در اين سفر همراه اوست می پرسم.

اکبر گنجی: نه خانم ما و بچه ها سه تايشان گرفتار امتحانات هستند. نتوانستند بيايند. اخوی ام همراه است.

ن.ع: آقای گنجی برای سفرتان به خارج شما مشکلی نداشتيد؟

اکبر گنجی: من که حدود دوماهی دنبال پاسپورتم دويدم. چون پاسپورت مرا سال ۷۹ که بازداشت شدم از خانه من برده بودند. مدارکی که مراجعه کردم بگيرم گفتند مدارک شما همه اش مفقود شده است. يکی دوماهی دويدم تا توانستم نامه ای از دادگاه انقلاب برای اداره گذرنامه بگيرم برای پاسپورتم و اين روزهای آخر پاسپورتم جور شد و سريع ويزا گرفتم آمدم.

ن.ع: گنجی درباره مراسم فردا می گويد.

اکبر گنجی: من برای مراسم فردا دوتا متن تهيه کردم يک سخنرانی اصلی دارم که متنش سی صفحه است. يک خلاصه سه صفحه ای از آن تهيه کرده ام که آنجا قرائت می کنم.

ن.ع: اکبر گنجی در ادامه اين سفر خود روز جمعه به ايتاليا می رود.

اکبر گنجی: جمعه می روم بسوی ايتاليا. يک برنامه شهروندی افتخاری است در شهر فلورانس که آنجا يک سخنرانی خواهم داشت راجع به شهروند جهانی و يک برنامه ديگری است که درفش نقره ای عاليترين نشان شهر فلورانس را به ما اهدا خواهند کرد. طی يک مراسم ويژه که آنجا هم من يک سخنرانی راجع به حقوق بشر خواهم داشت که چرا ما يک حقوق بشر بيشتر نداريم و چرا مبارزه در راه حقوق بشر مهم است. ا

ن.ع: و موضوع سخنرانی اکبر گنجی در اين سخنرانی ها:

اکبر گنجی: در سخنرانی مسکو اصل ايده ام اينست که ما به يک جمهوری جهانی احتياج داريم: جمهوری جمهوری ها و صلح پايدار. همان ايده های کانت را بسط دادم و بحث می کنم درباره آن. در ايتاليا اول اينکه يک شهروند بيشتر نداريم شهروند جهانی است و يک حقوق بشر بيشتر نداريم و آن حقوق بشر جهانی است. در آمريکا هم چند تا سخنرانی تدارک ديدم. يکی راجع به رابطه اسلام و غرب است. يک سه گانه سخنرانی هم درباره روشنفکری خواهم داشت. ابتدا تاريخ روشنفکری ايران است، مشروطه تا انقلاب اسلامی، بعد تجربه روشنفکری ايران و بعد يک سخنرانی خواهم داشت پيرامون روشنفکری دينی در ايران. يک سخنرانی هم دارم راجع به دانشگاه و رهايی.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ن.ع: آقای گنجی آنطور که فهميدم بيشتر سخنرانی های شما راجع به مسايل تئوريک است. درباره مسايل آکتوئل مسايل مطرح امروز مثل مساله اتمی ايران هم صحبتی داريد؟

اکبر گنجی: والله من توی همين سخنرانی مسکو در متن سی صفحه ای که تهيه کردم دو صفحه اش درمورد مسايل هسته ای است.

ن.ع: پس شما در مورد مسايل اتمی ايران چه نظری ابراز خواهيد کرد.

اکبر گنجی: حالا اگر می خواهيد تا فردا صبر کنيد پيرامون آن می شود مصاحبه کرد.

ن.ع: تا فردا صبر می کنيم تا نظرات اکبر گنجی را از جمله درباره مساله اتمی ايران بشنويم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"جمهوری جمهوری ها و صلح پایدار"، گفتگوی راديو فردا با اکبر گنجی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016