سه شنبه 16 خرداد 1385

گنجی: به نمايندگی از قربانيان قتل های زنجيره ای، اعداميان ۶۷ و تمام دگرانديشان ايرانی جايزه "قلم طلايی" را دريافت می کنم، راديو فردا

اکبر گنجی امروز دوشنبه در مراسمی که در کاخ کرملين مسکو برگزار شد، جايزه معتبر جهانی «قلم طلايی» را از انجمن طلايی روزنامه نگاران دريافت کرد. گنجی در سخنرانی خود از جمله گفت: جايزه قلم طلايی را به نمايندگی از کسانی چون قربانيان قتل های زنجيره ای، اعداميان تابستان ۶۷، روزنامه نگارانی که ترور و فلج شدند يا از حقوق اجتماعی محروم شدند و فعالانی که به خاطر عقيده خود به خارج از کشور تبعيد شدند دريافت می کنم. اکبر گنجی در مصاحبه با راديو فردا درباره خطرات احتمالی هنگام بازگشت به ايران می گويد: اکنون همبستگی حمايت معنوی جهانی برای دگرانديشان ايرانی وجود دارد، اما در عين حال هر کسی که در کشورهای شبيه ما برای آزادی مبارزه می کند، بايد بداند که هميشه اين خطرات وجود دارد. گنجی در متن بيانيه مفصل خود درباره شعار «انرژی هسته ای حق مسلم ما است»، به حکومت ايران اعلام می کند زندگی صلح آميز، آزادی بيان، سربلندی مردم و حفظ ايران از نابودی و توسعه و رفاه و عدالت و حقوق بشر نيز حق مسلم مردم ايران است.
نازی عظيما

اکبر گنجی روزنامه نگار ايرانی که به خاطر ابراز عقايد خود حدود شش سال در زندان به سر برد، امروز دوشنبه در مراسمی که در کاخ کرملين در مسکو برگزار شد، جايزه معتبر جهانی قلم طلايی را از انجمن طلايی روزنامه نگاران دريافت کرد. اکبر گنجی در ارديبهشت سال ۱۳۷۹ پس از بازگشت از کنفرانس برلين همراه با برخی ديگر از همراهانش به زندان افتاد. افشاگری های او درباره قتل های زنجيره ای، انتقادهای او به رهبری و مقامات بالای جمهوری اسلامی چون اکبر هاشمی رفسنجانی و علی فلاحيان وزير اطلاعات دوران رياست جمهوری او، حدود شش سال زندان برايش به بار آورد. دوران زندان او نيز که مدتی در انفرادی گذشت، با مقاومت هايی چون اعتصاب غذا و يا خودداری از پوشيدن لباس زندانيان عادی همراه بود. در اين ميان همسر او معصومه گنجی نيز نقش مهمی در اطلاع رسانی از وضعيت اکبر گنجی به رسانه های خارج از کشور برعهده گرفت. اکبر گنجی فروردين ماه امسال با پايان محکوميتش از زندان آزاد شد.
نازی عظيما (راديو فردا): ساعت دوازده ظهر امروز (دوشنبه) بيش از يک هزار و ۷۰۰ تن از روزنامه نگاران از سراسر جهان در کنار سفرای بسياری از کشورها برای اهدای جايزه قلم طلايی انجمن جهانی روزنامه نگاران به اکبر گنجی گردآمدند. اين مراسم در کاخ کرملين در مسکو برگزار شد. در آغاز قطعات موسيقی کلاسيک توسط ارکسترسمفونيک روسيه اجرا شد و پس از آن رئيس هيات مديره انجم جهانی روزنامه نگاران درباره پنج برنده اين جايزه در پنج سال گذشته و اين که اکنون آنان چه سرنوشتی دارند، سخن گفت. سپس بيانيه انجمن جهانی روزنامه نگاران درباره اکبر گنجی قرائت شد که شامل انتقادهای تند نسبت به سياست های حکومت ايران در زمينه آزادی بيان و مطبوعات بود. پس از آن جايزه قلم طلايی به اکبر گنجی اهدا شد و سپس اکبر گنجی رشته کلام را به دست گرفت:

صدای اکبر گنجی: «خانم ها، آقايان در اينجا در ابتدای سخن در حضور نمايندگان رسانه های جهانی، مراتب تشکر و قدردانی خود را از انجمن جهانی روزنامه ها به دليل اعطای قلم طلايی اعلام می دارم، گرچه اين جايزه را حق خود نمی دانم، اما آن را حق آزادی خواهان و دگرانديشان ايرانی می دانم. اگر قرار است اين جايزه به آزادی خواهان ايرانی تعلق گيرد، درواقع حق کسانی است که در راه دفاع از آزادی و حقوق بشر، در قتل های زنجيره ای از طريق سلاخی به قتل رسيدند. اين جايزه حق زندانيای است که در تابستان ۱۳۶۷ در زندان های سراسر کشور اعدام شدند. اين جايزه حق افرادی است که در راه اطلاع رسانی، روزنامه نگاری و دفاع از آزاد انديشی ترور و فلج شدند. اين جايزه حق کليه دگرانديشانی است که طی سال های گذشته زندانی و از حقوق اجتماعی محروم شدند. اين جايزه بايد به افرادی تعلق گيرد که به خاطر دگرانديشی و دگرباشی مجبور به مهاجرت از کشور شدند و در غربت غرب با خاطره ايران عمر را سپری می کنند و نمی توانند به کشور بازگردند. اين جايزه به روشنفکرانی تعلق می گيرد که طی دو دهه گذشته ايرانيان را با انديشه آزاديخواهی آشنا کردند. من در اينجا به نمايندگی از سوی همه آنها اين جايزه را دريافت می کنم و با اين عمل خاطره مبارزات شکوهمند همه آنها را پاس می دارم. آنچه پس از اين گفته خواهد شد، حاوی نظرات يک دگرانديش ايرانی درخصوص مسائل کنونی جهان است و بايد آن را مصداق بسزای بلند فکر کردن و طرح مساله برای تبادل نظر و مذاکره انتقادی استدلالی تلقی کرد. متن حاضر فشرده متن مفصل اصلی است که به صورت مکتوب تقديم حضار محترم خواهد شد.»

ن .ع: سخنرانی آقای گنجی با اجرای قطعات موسيقی و سخنان ولاديمير پوتين رئيس جمهوری روسيه ادامه يافت و پس از آن يکی از مسئولان هيات مديره در حضور آقای پوتين وضعيت آزادی بيان و مطبوعات را در سال ۲۰۰۵ گزارش داد که انتقادهای گزنده ای به دولت روسيه وارد آورد.

ن . ع: سخنان اکبر گنجی غالبا با انتقادهايی نسبت به سياست های جمهوری اسلامی همراه است. از او می پرسم آيا گمان نمی کند در بازگشت به ايران با خطراتی روبرو شود؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اکبر گنجی: اينها به شرايط بستگی دارد. منطق موقعيت. از هم اکنون نمی شود يک قضاوت کلی کرد که چه روی خواهد داد. اين نوع همبستگی جهانی که اکنون وجود دارد، در گذشته به اين ترتيب ما نداشتيم. امروز هزار و ۷۰۰ تن از مهمترين نشريات، روزنامه های معتبر دنيا اينجا حضور داشتند و حتی سفرای کشورهای اسلامی بسيار در پايان مراسم آمدند با من گرم و صميمانه دست دادند، صحبت کردند، ابراز همدردی کردند و حتی برخی از آنها با طنز از من می پرسدند سفير جمهوری اسلامی چرا در مراسم حضور ندارد. به هر حال اين همبستگی جهانی حمايت معنوی جهانی برای دگرانديشان ايرانی وجود دارد. اما در عين حال هر کسی که در کشورهای شبيه ما مبارزه می کند برای آزادی، دموکراسی، حقوق بشر، بايد بداند که هميشه اين خطرات برايش وجود دارد و اين هزينه را در راه آزادی و دموکراسی بايد بدهد. به هر حال من که شش سال و سه ماه زندان بودم، ديگر به زندگی در زندان عادت کردم.

ن . ع: علاوه بر متن کوتاه سخنان گنجی، او متن مفصل ۳۰ صفحه ای نظرات خود را نيز به حاضران ارائه داد که در آن از جمله به مساله اتمی ايران نيز پرداخته است. گنجی در اين متن همچنين درباره شعار انرژی هسته ای حق مسلم ما است، به حکومت ايران اعلام می کند که تنها انرژی هسته ای نيست که حق مسلم مردم ايران است، بلکه زندگی صلح آميز، آزادی بيان و انديشه، سربلندی مردم و حفظ ايران از نابودی از طريق ممانعت از بروز جنگی ناخواسته و توسعه و رفاه و عدالت و حقوق بشر نيز حق مسلم مردم ايران است.

Copyright: gooya.com 2016