سه شنبه 16 خرداد 1385

پايان مذاکرات لاريجانی و سولانا، آفتاب

آفتاب : علی لاريجانی طی دو ساعت مذاکره با خاوير سولانا و دريافت پيشنهادات اروپايی اعلام کرد: در اين نشست موضوعات خوبی مطرح شد اما پيشنهادات نيازمند بررسی است. دبير شورای عالی امنيت ملی در طی دو ساعت مذاکره فشرده با خاويرسولانا مسئول هماهنگ کننده سياست خارجی اتحاديه اروپا در گفت و گوی کوتاه با خبرنگاران اعلام کرد: پاسخ ايران به پيشنهادات در آينده اعلام خواهد شد. خاويرسولانا که ديشب وارد تهران شده است، بعد ازظهر امروز با منوچهر متکی وزير امور خارجه ديدار و گفتگو خواهد داشت.


ديدار دبير شورای عالی امنيت ملی و مسئول سياست خارجی اتحاديه‌ اروپا که از ساعت ۹ صبح امروز پشت درهای بسته در شورای عالی امنيت ملی آغاز شده بود، دقايقی پيش پايان يافت.

در ديدار لاريجانی با خاوير سولانا، هياتی متشکل از معاونان شورای عالی امنيت ملی و نيز سعيدی معاون امور بين ‌الملل سازمان انرژی اتمی کشورمان حضور داشتند.

مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا که به همراه هياتی هفت نفره، شب گذشته وارد تهران شد، در فرودگاه مهرآباد به خبرنگاران گفت که ما می‌ خواهيم حل مساله هسته ‌ای ايران بر اساس روح اعتماد و احترام متقابل صورت گيرد و کار بر اساس اعتماد و احترام متقابل صورت گيرد.
وی تاکيد کرد: ما پيشنهاداتی با خود آورده ‌ايم که به ما اجازه خواهد داد وارد يکسری مذاکرات براساس احترام و اعتماد متقابل شويم.
سولانا در سفر يکروزه خود به تهران علاوه بر لاريجانی، با متکی وزير امور خارجه کشورمان نيز ديدار می کند تا مجموعه‌ پيشنهادی اروپا به ايران را ارايه کند

به گزارش خبرگزاری رويترز، سولانا مذاکرات خود را با علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی به منظور ارائه مشوق های که در عوض تعليق فعاليت های هسته ای از سوی ايران صورت می گيرد آغاز کرده است.اين مذاکرات پشت در های بسته انجام می شود.

بسته تشويقی و تنبيهی که مورد حمايت کشورهای ۱+۵ است به منظور تعديل تنشها بين ايران و غرب در خصوص فعاليت های هسته ای اين کشور به تهران ارائه می شود.


خبرگزاری رويترز به نقل از يکی از مسئولين شورای عالی امنيت ملی نوشته که مذاکرات لاريجانی با سولانا آغاز شده ولی جزئيات بيشتری در اختيار اين خبرگزاری قرار نگرفته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رويترز در ادامه با اشاره به اظهارات منوچهر متکی، پس از ورود سولانا نوشته، اگر هدف آنها سياسی کردن موضوع نباشد و اگر آنها به درخواست های ما توجه کنند ما می توانيم با آنها به توافق منطقی برسيم . رويترز در ادامه گزارش خود آورده هنوز جزئيات بسته تشويقی اعلام نشده اما ديپلمات هايی که بر روی آن کار کرده اند گفته اند که اين بسته شامل مواردی از ساخت راکتور هسته ای برای ايران تا تضمين های امنيتی، می شود.

اين در حالی است که به گزارش روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز در اين بسته همچنين به تهران اجازه داده شده تا قطعات يدکی هواپيماهای بوئينگ و ايرباس را که فروش آنها توسط آمريکا به ايران ممنوع شده بود را خريداری کند.

در ادامه گزارش رويترز همچنين آمده است تحريم تسليحاتی ايران در صورت عدم پذيرش اين بسته توسط ايران در سياست های تنبيهی عليه ايران در نظر گرفته شده است. هنوز از جزييات کامل پيشنهاد مشوقهای کشورهای ۵+۱ به ايران، اطلاع دقيقی در دست نيست، اما اين پيشنهادها در اساس می‌خواهند استفاده از انرژی هسته‌ای را برای تامين برق ايران امکان‌پذير سازند، در صورتی که جمهوری اسلامی از تداوم غنی‌سازی اورانيوم در خاک ايران چشم‌پوشی کند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پايان مذاکرات لاريجانی و سولانا، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016