سه شنبه 16 خرداد 1385

حسين شريعتمداری: پيشنهاد گروه ۱+۵ با پيش شرط پذيرش توقف غنی سازی اورانيوم قابل بررسی نيست، فارس

خبرگزاری فارس: مدير مسئول روزنامه کيهان گفت: اگر پذيرش توقف غنی سازی اورانيوم پيش شرط به اصطلاح اعطای مشوق‌های گروه ۱+۵ به ايران باشد،در اين صورت پيشنهاد جديد قابل بررسی نيست.

حسين شريعتمداری مدير مسئول روزنامه کيهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در پاسخ به اين سوال که تعامل ايران در پی پيشنهاد جديد کشورهای عضو گروه ۱+۵ بايد چگونه باشد؟ اظهار کرد: اگر چه هنوز محتوای پيشنهاد جديد رسماً اعلام نشده است، اما بر اساس اظهارات رايس و برخی مقام‌های اروپايی يکی از اصلی‌ترين محورهای آن توقف غنی‌سازی اورانيوم در ايران است و مسايل ديگر اعم از مشوق‌ها و غيره موکول به پذيرش اين درخواست از سوی ايران شده است.
شريعتمداری با بيان اينکه به نظر من چنين پيشنهادی به هيچ وجه قابل بحث و بررسی نيست، افزود: اگر قرار باشد توقف غنی سازی اورانيوم از سوی ايران محور توافقات باشد که از قرائن پيداست اين‌گونه نيز هست، همين محور اصلی پيشنهاد با منافع ملی ما کاملاً در تعارض و تضاد است و ما قبلاً با صراحت و رسماً اعلام کرديم که غنی سازی اورانيوم را به هيچ وجه متوقف نخواهيم کرد.
وی اظهار داشت: وقتی اعلام می‌شود محور اصلی پيشنهاد، توقف غنی سازی در ايران است و ما هم تاکيد داريم که هرگز غنی سازی را متوقف نخواهيم کرد، در اين صورت پيشنهاد جديد قابل بررسی نيست.
اين کارشناس سياسی در پاسخ به اين سوال که آيا سخنان شب گذشته خاوير سولانا مبنی بر عزم کشورهای عضو گروه ۱+۵ برای ايجاد و آغاز روابطی جديد با ايران بر اساس احترام و اعتماد متقابل نيز نمی‌تواند نشانه‌ای دال بر موضع جديد آنها برای تعامل با پرونده هسته‌ای کشورمان باشد، تصريح کرد: آنچه ممکن است در پيشنهاد جديد غربی‌ها تازه باشد، نوسان در مشوق‌هاست؛ يعنی اينکه مشوق‌های جديدی به ما ارائه می‌دهند، ولی موضع اصلی خود را تغيير نمی‌دهند.
شريعتمداری با تاکيد بر اينکه امروز موضع ايران عريان و آشکار شده است، بيان داشت: اصرار ما بر غنی سازی اورانيوم در داخل کشورمان است و اصرار و تاکيد آنها بر روی توقف غنی سازی از سوی ايران می‌باشد و لذا هر مسئله‌ ديگری که در اين پيشنهاد باشد، فرع بر اصل قضيه است و هر پيشنهادی مبنی بر توقف غنی سازی از نظر تهران قابل پذيرش نيست.
مدير مسئول روزنامه کيهان در پاسخ به اين سوال که تغيير تاکتيک و موضع آمريکا در مقطع فعلی را چگونه ارزيابی می‌کنيد، خاطر نشان ساخت: اين نشانه ضعف آمريکايی‌هاست و اين تغيير تاکتيک ترجمان ضعف آنهاست. وقتی آمريکايی‌ها پرونده ايران را به شورای امنيت سازمان ملل ارجاع دادند، برای ما رجز می‌خواندند و تهديد می‌کردند که اگر به خواسته آنها تن ندهيم، از طريق قطعنامه‌های شورای امنيت مجازات‌هايی را عليه ما در نظر می‌گيرند و بعد برای اين منظور پس از صدور بيانيه شورای امنيت برای تدوين پيش‌نويس قطعنامه عليه ايران نشست‌های گروه ۱+۵ در کشورهای مختلف عضو را برگزار کردند، اما هرگز نتيجه‌ای نگرفتند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شريعتمداری تاکيد کرد: نکته‌ای که در اين مسئله وجود دارد، اين است که آنها ابتدا می‌خواستند ما را مجازات کنند، ولی حالا دارند مشوق به ما پيشنهاد می‌دهند که مقايسه همين دو موضع آنها حاکی از ضعف آنها و مهم‌تر از همه نشان دهنده تاثير مقاومت و ايستادگی است و اثبات می‌کند که تنها راه احقاق حق ما و مقابله با آنها همانا مقاومت و ايستادگی روی مواضع حق خودمان و کوتاه نيامدن از آنهاست که قطعاً اين روش چنان‌که تاکنون نتيجه داده است، از اين به بعد هم نتيجه خواهد داد.
شريعتمداری اضافه کرد: وقتی ما فعاليت‌های تعليق شده خود را با راه‌اندازی «ucf» اصفهان از حال تعليق خارج کرده و راه‌اندازی مجدد کرديم نيز همه اين تهديدها وجود داشت، اما ديديم که هيچ اتفاقی نيفتاد.
وی در پاسخ به اين سوال که بهترين نوع تعامل ايران در وضعيت جديد چه می‌تواند باشد، گفت: بهترين و تنها راه ما ايستادگی است. خواسته ما قانونی است و قانونی بودن آن منطبق بر منطقی شناخته شده و بين‌المللی است و لذا دليلی ندارد که از خواسته خود دست بکشيم و حرف ما اين است که می‌خواهيم از حق طبيعی و قانونی خود برخوردار باشيم و در اين مسئله کوتاه هم نخواهيم آمد.

Copyright: gooya.com 2016