شنبه 20 خرداد 1385

گزارش آژانس روی ميز شورای حکام، تداوم غنی‌سازی درايران، گمانه‌زنی‌ها درباره‌ مذاکرات آتی هسته‌يی، ايسنا

* درخواست‌های اروپايی آمريکايی ازايران در خصوص پيشنهاد ‌١+۵


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه گزارشی سه صفحه‌يی را از فعاليت‌های هسته‌يی ايران در اختيار ۳۵ عضو شورای حکام گذاشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رسانه‌ها گزارش کردند، در اين گزارش اعلام شده است که ايران فعاليت‌های غنی‌سازی اورانيوم را در همان روزی که پيشنهادات ۱+۵ به اين کشور ارايه شد، از سر گرفته است.

در گزارش آژانس همچنين آمده است، ايران غنی‌سازی اورانيوم را در دو سانتريفيوژ آزمايشی ادامه داده است، بنابراين هرگز توقف کامل انجام نگرفته است و ايران به ساختن دو شبکه‌ی ۱۶۴ سانتريفوژی ديگر به عنوان بخشی از برنامه‌ی بلند مدت غنی‌سازی اورانيوم بيشتر ادامه می‌دهد.

اين گزارش همچنين ادعا کرده است که ايران در ناتوانی آژانس برای حصول پيشرفت در حل برخی مسايل باقی مانده‌ی مربوط به برنامه‌ی هسته‌يی تهران مقصر است.

در همين حال، درخواست‌ها از ايران برای بررسی پيشنهاد ۱+۵ در حال تشديد است. فرانک والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه‌ی آلمان از ايران خواست تا مجموعه‌ی پيشنهادی ارايه شده از سوی پنج عضو دايم شورای امنيت و آلمان را بپذيرد.

وی گفت: اميدوارم که پيشنهاد ما در تهران به دقت بررسی شود و قدرت عقلانيت در ايران دست بالا را داشته باشد.

خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا نيز روز پنجشنبه پس از ديدار با ژاک شيراک، رييس‌جمهور فرانسه در پاريس گفت: بيشتر خوشبين هستم تا بدبين.

وی مجموعه‌ی پيشنهادی غرب به ايران را ظريف و زيبا توصيف کرده و گفت که اين مجموعه راهی را در اختيار ايرانی‌ها قرار می‌دهد تا از مساله‌ی مربوط به برنامه‌ی هسته‌يی‌شان رها شوند.

سولانا گفت: آن چه لازم است کار کردن با آن‌ها با احترام است و کشورهايی که اين پيشنهاد را ارايه کرده‌اند هدفشان کار کردن با آن‌ها به سازنده‌ترين شکل ممکن است.

تونی بلر، نخست وزير انگليس هم در خصوص مجموعه پيشنهادی غرب که به تهران ارايه شده است، گفت: خوب است که ايران اين پيشنهاد را به طور جدی بررسی می‌کند.

بلر در عين حال اشاره کرد که در صورتی که ايران "نه" بگويد،‌ حمايت بين‌المللی روبه رشدی برای اتخاذ مغيارهای سخت‌تر وجود دارد.

نخست وزير انگليس افزود: بسيار اميدوارم که آنها اين پيشنهاد را رد نکنند؛ زيرا مشکلات بسياری را به وجود خواهد آورد.

در همين رابطه، کوفی عنان، دبيرکل سازمان ملل روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: فکر می‌کنم که همگی مذاکرات درباره‌ی مساله‌ی هسته‌يی ايران را با دقت بسيار نظارت کرده‌ايم و خرسندم که به نظر می‌رسد اين مذاکرات پيش می‌رود و خاوير سولانا مذاکراتی بسيار خوب در تهران داشته است.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم ما به سوی يک آغاز خوب منطقی حرکت می‌کنيم و اميدوارم اين بار اين به مذاکراتی جدی منتهی شود که تمامی طرف‌ها خود را بر سر ميز حاضر ببينند.

در همين حال، جان بولتون، نماينده‌ی آمريکا در سازمان ملل مدعی شد، اگر تهران مجموعه پيشنهادی غرب را نپذيرد، خود را به طرز فزاينده‌يی منزوی خواهد يافت و با تحريم‌های احتمالی روبه‌رو خواهد شد.

وی گفت: ايران با گزينه‌ای کاملا بی‌ کم و کاست روبروست. اگر آنها غنی‌سازی اورانيوم را به گونه‌ای تعليق و تلاش کنند که اين امر در بلند مدت قابل راستی آزمايی باشد و اگر تصميم استراتژيک‌شان را که نزديک به ۲۰ سال است برای دستيابی به سلاح هسته‌يی دنبال می‌کنند، رها کنند، می‌توانند روابطی بسيار متفاوت را با آمريکا و اروپا داشته باشند.

تونی اسنو، سخنگوی جورج بوش رييس جمهور نيز گفت: پيش شرط تعليق فعاليت‌های مربوط به غنی سازی و بازفرآوری همچنان شرط مطلق است.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا هم اظهار داشت: اين شروط بايد در هر دوره‌ی مذاکرات رعايت شود. قصد ندارم درباره پس از آن صحبت کنم؛ در اين صورت وارد عالم فرضيات و نظريات می‌شويم.

جالب آن که دنی آيالون، سفير رژيم صهيونيستی در واشنگتن گفته است، آمريکا هرگز به ايران اجازه‌ی ادامه برنامه‌ی غنی‌سازی اورانيوم را نخواهد داد.

آيالون با بيان اين که تل‌آويو به ويژه در خصوص مساله‌ی هسته‌يی ايران روابط بسيار خوبی با واشنگتن دارد، حتی تا آنجا پيش رفت که گزارش اخير روزنامه واشنگتن پست را مبنی بر اين که دولت بوش و غرب به ايران اجازه‌ی ادامه‌ی غنی‌سازی اورانيوم را پس از گفت‌وگوها خواهد داد، تکذيب کرد.

اين در حالی است که علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران در سفری که به يمن داشت، تاکيد کرد: تعيين پيش شرط برای مذاکرات هسته‌يی مفيد نيست. پيشنهاد ۱+۵ نکات مثبتی دارد، اما بايد ابهاماتش رفع شود.

در همين حال در جريان تحولات اخير، چين از طرفين درگير در مساله‌ی هسته‌يی ايران خواست نسبت به پيشنهاد اخير کشورهای ۱+۵ واکنش مثبتی نشان دهند.

ليو جيانچائو، سخنگوی وزارت امور خارجه چين روز پنجشنبه گفت: ما اميدواريم اين پيشنهادات واکنش مثبتی از سوی طرفين مربوطه دريافت کند و مذاکرات به زودی از سر گرفته شود.

از سوی ديگر، در حالی که هيچ گونه ضرب‌الاجل رسمی در خصوص پاسخ ايران به پيشنهاد اخير ۱+۵ طرح نشده، ولفگانگ شوسل، صدراعظم آلمان گفت که ايران تا زمان برگزاری نشست گروه هشت که ماه آينده ميلادی برگزار می‌شود برای پاسخگويی به مجموعه پيشنهادی درباره‌ی برنامه هسته‌يی‌اش فرصت دارد.

وی که کشورش رياست دوره‌ای اتحاديه اروپا را عهده‌دار است اظهار کرد: درباره اين مساله در قالب نشست گروه هشت مذاکره خواهد شد و ايران تا ماه ژوييه و زمان برگزاری اين نشست فرصت دارد، اوضاع را بررسی کند.

از سوی ديگر، برخی اخبار حاکی از آن است که روسيه اخيرا از طريق واسطه‌هايی به رژيم صهيونيستی پيام داده که با حمله‌ی احتمالی به تاسيسات هسته‌يی ايران مخالف است.

روس‌ها با اين باور که تل‌آويو به پيام واشنگتن توجه بيشتری خواهد کرد، آمريکا را به عنوان واسطه برای ارسال اين پيام انتخاب کردند.

مسکو نگران است هرگونه حمله احتمالی به ايران در نهايت به مرز روسيه - ايران و از آنجا به قفقاز، آسيای ميانه و حتی چچن کشيده شود و برای منافع روسيه مهلک باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همين حال برخی کشورهای منطقه نيز همچنان تلاش می‌کنند موضع‌گيری‌هايی را در خصوص مساله‌ی هسته‌يی ايران داشته باشند. در همين رابطه، پرويز مشرف،‌ رييس جمهور پاکستان از واشنگتن و تهران خواست برای حل مساله‌ی هسته‌يی ايران از خود انعطاف نشان دهند.

وی گفت: اسلام‌آباد با اشاعه‌ی هسته‌يی مخالف و معتقد است که هر کشوری حق دارد از انرژی هسته‌يی برای اهداف غير‌نظامی استفاده کند.

رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه نيز حل ديپلماتيک مساله‌ی هسته‌يی ايران را خواستار شد و افزود که از زمانی که وزيران امور خارجه‌ی پنج عضو دايم شورای امنيت و آلمان در وين برای ارايه مشوق‌ها به ايران در صورت تعليق غنی‌سازی اورانيوم در اين کشور توافق کردند، تحولات اميدوارکننده بوده است.

Copyright: gooya.com 2016