شنبه 20 خرداد 1385

وزير امور خارجه ايران: پيشنهادهای ايران در قالب اصلاحيه يا بسته متقابل به اروپا ارايه می‌‏شود، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران

وزير امور خارجه ايران گفت: بسته پيشنهادی اروپايی‌‏ها را باز کرده‌‏ايم و در حال بررسی آن هستيم و در اولين فرصت مردم و افکار عمومی را در جريان مسائل قرار خواهيم داد.

به گزارش خبرنگار سرويس ديپلماتيک خبرگزاری کار ايران (ايلنا)، منوچهر متکی پس از ديدار با وزير امور خارجه فلسطين در يک کنفرانس مطبوعاتی مشترک، با بيان اينکه برای رسيدن به تفاهم جامع‌‏الاطراف به گونه‌‏ای که هم منافع به حق ما را تامين کند و هم نگرانی‌‏های طرف مقابل را لغو کند، تلاش می‌‏کنيم، گفت: جمهوری اسلامی ايران پس از خاتمه بررسی‌‏ها درباره بسته پيشنهادی ۱+۵ نظرات خود را به طرف اروپايی اعلام می‌‏کند و اميدواريم تفاوت ديپلماسی رفت و برگشت به کار گرفته شده در مقطع کنونی، موجب شود پيشنهادهای ايران نيز که احتمالا در قالب اصلاحيه يا بسته متقابلی به اروپا ارايه شود، مورد بررسی آنها قرار گيرد.
وی تصريح کرد: اميدواريم اين روش منجر به تفاهمی جامع‌‏الاطراف شود، ضمن اينکه ما از مذاکرات عادلانه, غير تبعيض‌‏آميز و بدون پيش‌‏شرط حمايت می‌‏کنيم.
وزير امور خارجه در پاسخ به اين سوال که آيا وقتی برای پاسخ ايران به پيشنهاد اروپا تعيين شده است، گفت: وقتی برای ايران تعيين نشده است.
وی همچنين در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اينکه آيا در بسته پيشنهادی اروپا بر تعليق غنی‌‏سازی از سوی ايران تاکيد شده است، گفت: ما اعلام نکرده‌‏ايم که در بسته چه چيزهايی است، بنابراين نمی‌‏توانيم جزييات آن را نيز بگوييم.
وزير امور خارجه گفت: محمود الزهار به دعوت ايران و برای سفری دو روزه به تهران سفر کرده و ديدارهايی با مقامات جمهوری اسلامی از جمله رييس‌‏جمهور دارد.
متکی با بيان اينکه در دور نخست گفت‌‏وگوها درباره آخرين وضعيت در سرزمين‌‏های فلسطينی و تلاش‌‏های دولت فلسطين گفت‌‏وگو کرديم، گفت: ما در دور نخست بر اين نکته تاکيد کرديم که پيروزی حماس، پيروزی مقاومت, پيروزی نگرش اسلامی در مبارزات و پيروزی شعار مبتنی بر سلامت است.
وی با تاکيد بر اينکه در اين ديدار بر ضرورت انجام اصلاحات از سوی مردم فلسطين در انتخابات اخير تاکيد شده است، گفت: از تدبير هوشمندانه حماس در دعوت از همه گروه‌‏های فلسطينی برای تشکيل دولت ائتلافی و تلاش برای وحدت ملی فلسطين تقدير کرديم و از گفت‌‏وگوی ملی فلسطين حمايت می‌‏کنيم تا همدلی و همکاری و همچنين تفاهم بين همه گروه‌‏ها از جمله حماس و فتح برای پاسخ‌‏گويی به مطالبات مردم گسترش يابد.
وزير امور خارجه با اشاره به انتقاد ايران از برخورد دوگانه برخی کشورهای غربی در تعامل با اراده ملت فلسطين و انجام تعهدات و کمک به ملت و دولت فلسطين و حتی کارشکنی در رساندن کمک به ديگر ملت‌‏ها و دولت‌‏ها به فلسطين، گفت: هم‌‏اکنون شرايط دشواری در سرزمين‌‏های اشغالی وجو د دارد اما معتقديم که دولت حماس می‌‏تواند اوضاع را مديريت کند و به مشکلات و نيازهای ملت فلسطين پاسخ دهد.
وی رسالت کشورهای عربی, اسلامی و همه کشورهای جهان را در اين شرايط بسيار سنگين خواند و گفت: بايد برای کمک به فلسطين زمينه‌‏سازی شود.
متکی به هجوم اخير رژيم اسرائيل به نوار غزه اشاره کرد و گفت: رژيم صهيونيستی هم اکنون به طور رسمی اقدام به ترور و شهادت اعضای دولت فلسطين می‌‏کند و مردان، زنان و کودکان بی‌‏گناه را به خاک و خون می‌‏کشد، ما اين جنايات را قويا محکوم می‌‏کنيم و معتقديم اين اقدامات باعث قوی‌‏تر و منسجم‌‏تر شدن مقاومت خواهد شد.
وزير امور خارجه در مورد مهمترين حمايت‌‏های ايران از فلسطين، گفت: جمهوری اسلامی ايران به طور رسمی اعلام کرده است که در سطح دولت و همچنين با توجه به زمينه‌‏های مردمی قوی در حمايت از آرمان‌‏های فلسطين و رفع نيازهای ملت و دولت فلسطين بر تبعيت از شعارهای امام و رهنمودهای مقام معظم رهبری آمادگی دارد همکاری و مساعدت خود را به ملت و دولت فلسطين تقديم کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی با اشاره به اعلام کمک ۵۰ ميليون دلاری ايران در کنفرانس فلسطين که در تهران برگزار شد به دولت اين کشور، گفت: علاوه بر آن اقشار مختلف اجتماعی و دانشگاهی ايران برای جمع‌‏آوری کمک‌‏های مردمی به ملت فلسطين اعلام آمادگی کرده‌‏اند، ضمن اينکه در سفر وزير راه و ترابری فلسطين به تهران ۳۰۰ دستگاه اتومبيل ساخت ايران به شهرداری‌‏های فلسطين به عنوان سمبل و نمادی از کمک ايران به ملت فلسطين اهدا شد.
وزيرامور خارجه همچنين به اعلام آمادگی ايران برای پذيرش دانشجويان فلسطينی در دانشگاه‌‏های ايران اشاره کرد و گفت: اينها بخش‌‏هايی از مساعدت و کمک ايران به ملت فلسطين به عنوان يک وظيفه انسانی, اسلامی و انقلابی است.

Copyright: gooya.com 2016