شنبه 20 خرداد 1385

بوش: ايران چند هفته وقت دارد، نه چند ماه، بی بی سی

جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا با رهبران و مقامات اروپايی در تعيين ضرب الاجل برای ايران همصدا شده و اعلام کرده است که ايرانيها برای اينکه پيشنهاد اعضای دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد و آلمان را برای حل مسئله هسته ای کشورشان بپذيرند، "چند هفته" وقت دارند، نه "چند ماه".

آقای بوش که در اقامتگاه ييلاقی کمپ ديويد، ميزبان متحد خود در جنگ عراق، اندرس فو راسموسن، نخست وزير دانمارک است طی نشست خبری مشترکی با وی به ايران هشدار داده است که اگر غنی سازی اورانيوم را متوقف نکند، شورای امنيت سازمان ملل عليه اين کشور وارد عمل خواهد شد.

پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد به اتفاق آلمان از ايران خواسته اند در مقابل دريافت امتيازاتی غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورد و مذاکرات اتمی با غرب را به منظور جلب اعتماد جامعه جهانی به فعاليت اتمی خود از سرگيرد.

ايران که سال گذشته مجموعه پيشنهادهای اتحاديه اروپا برای تعليق غنی سازی اورانيوم را رد کرده بود اين بار از پيشنهادها استقبال کرده و اين امر فضائی خوشبينانه نسبت به احتمال حل مسئله هسته ای ايران در غرب پديدآورده است، هرچند برخی مقامهای اروپايی نسبت به خوشبينی بيش از حد به ايران هشدار داده و ابراز نگرانی کرده اند که استقبال ايران از اين مجموعه پيشنهادها به ابزاری برای وقت کشی منجر شود.

هنوز هيچ گزارش رسمی و تأييد شده ای در مورد محتوای امتيازهايی که به ايران پيشنهاد شده منتشر نگشته و تنها منابع معتبری که از اين امتيازات سخن گفته اند، خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و سعيد حسامی، مديرعامل هواپيمايی جمهوری اسلامی هستند.

آقای سولانا گفته که بخشی از اين امتيازات به سرمايه گذاری در منابع انرژی در ايران مربوط می شود و مديرعامل هواپيمايی جمهوری اسلامی گفته به صورت غيررسمی به او خبر داده شده که بخشی از امتيازات پيشنهادی به ايران، فروش هواپيماهای مسافربری ايرباس و قطعات يدکی هواپيماهای مسافربری بوئينگ به ايران است.

سه شنبه گذشته (ششم ژوئن) که خاوير سولانا طی سفری به تهران پيشنهاد دولتهای ششگانه را با مقامهای ايرانی عرضه کرد سخنی از تعيين ضرب الاجل برای بررسی اين پيشنهادها و پذيرش و رد آنها به ميان نياورد اما مقامهای مختلف اروپايی، تاريخ نشست هشت کشور صنعتی بزرگ جهان را که قرار است از پايان ماه ژوئن در وين، پايتخت اتريش آغاز شود به عنوان ضرب الاجلی برای ايران تعيين کرده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در حالی که رئيس جمهور آمريکا نسبت به اينکه ايران با پذيرش پيشنهاد کشورهای ششگانه غنی سازی اورانيوم را متوقف کند ابراز دلگرمی کرده و در ضمن به ايران هشدار داده که اگر غنی سازی اورانيوم را متوقف نکند، شورای امنيت وارد عمل خواهد شد، تازه ترين گزارشهای آژانس بين المللی انرژی اتمی حاکی از اين است که ايران دور تازه ای از غنی سازی اورانيوم را آغاز کرده است.

احمد جنتی دبير شورای نگهبان ايران نيز در خطبه های نمازجمعه تهران اعلام کرده که حق کشورش در دسترسی به فناوری صلح‌ آميز هسته ‌ای، قابل اغماض نيست و مردم، مسئولان و رهبر ايران و هيچ کدام از کسانی ‌که در اداره امور اين کشور نقش دارند، راضی نيستند يک قدم از مواضع خود عقب نشينی کنند.




دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بوش: ايران چند هفته وقت دارد، نه چند ماه، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016