یکشنبه 21 خرداد 1385

بليکس: ايران به نقض پيمان منع اشاعه سلاح هسته‌ای متهم نشده است، ايرنا

بروکسل ،خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۵/۰۳/۲۱‬

"هانس بليکس" مديرکل سابق آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفت ايران يک عضو پيمان منع اشاعه سلاح هسته‌ای است و در شورای حکام آژانس اتمی يا شورای امنيت به نقض اين پيمان متهم نشده است.

بليکس که اکنون رياست کميسيون مستقل محو سلاحهای کشتار جمعی را بر عهده دارد، تصريح کرد: ايران يکی از نخستين کشورهايی بود که انديشه منطقه خاورميانه عاری از سلاحهای تخريب جمعی را مطرح کرد.

بليکس پس از ديدار اخيرش با خاوير سولانا رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران از تاکيد بر گفت‌وگوها و نيز از پيشنهاد اتحاديه اروپا برای انتقال فن آوری نوين هسته‌ای (به ايران) و يا آمادگی انجام اين کار استقبال کرد و گفت "اين موضوع نشان می‌دهد مذاکره‌کنندگان اتحاديه اروپا مخالف ورود ايران به عصر اتم نيستند. وی حمايت آمريکا از ديپلماسی و مذاکره با ايران را نيز امری مثبت توصيف کرد.

بليکس برای ارايه گزارش کميسيون مستقل محو سلاحهای کشتار جمعی به سولانا به بروکسل سفر کرده است. در اين گزارش که تحت عنوان "سلاحهای ترور" ارايه شده، ‪ ۶۰‬پيشنهاد قاطع در زمينه چگونگی رهايی جهان از سلاحهای هسته‌ای ميکربی و شيميايی به بروکسل عنوان شده است.

وی با تاکيد بر عدم نقض مقررات پيمان منع گسترش سلاح هسته‌ای از سوی ايران گفت "اما ايرانيان مورد انتقاد قرار گرفته‌اند و در ضمن آنان پذيرفته‌اند که آن چنان که می‌بايست خود را با موافقتنامه‌های پادمان تطبيق نداده‌اند."
بليکس در ارتباط با شرايط آمريکا برای گفت و گو با ايران گفت: به نظر من در گفتن اين که ما حاضريم با شما برای بحث درباره تعليق غنی‌سازی سر ميز مذاکره بنشينيم اما قبل از آن، از شما می‌خواهيم که غنی‌سازی را به حال تعليق درآوريد، يک نکته غيرعادی وجود دارد. طرح موضوع به اين شکل تا حدودی حالت تحريک آميز به خود می‌گيرد."
وی از مطرح‌کنندگان اين سئوال که ايران غنی از نفت و گاز چرا به انرژی هسته‌ای نياز دارد نيز انتقاد کرد و گفت "هيچکس اين سئوال را از مکزيک يا از آمريکا و يا روسيه نپرسيده است."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بليکس گفت بعنوان نمونه‌ای از اعتمادسازی برای برخورد با موضوع برنامه هسته‌ای ايران، می‌توان چنين در نظر گرفت که، همانگونه که در مورد کره شمالی نيز صدق می‌کند، تمامی کشورهای منطقه خاورميانه تعهد کنند که غنی‌سازی و يا فرآوری مجدد انجام ندهند.

وی گفت : "اين بدان مفهوم خواهد بود که ايران در اين منطقه بسيار متشنج نه تنها از غنی‌سازی اورانيوم فاصله می‌گيرد، البته نه تعليق هميشگی بلکه برای يک دوره زمانی طولانی، بلکه اسراييل نيز خود را به عدم بازفرآوری متعهد خواهد کرد."

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بليکس: ايران به نقض پيمان منع اشاعه سلاح هسته‌ای متهم نشده است، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016