دوشنبه 22 خرداد 1385

چشم انداز تجمع هواداران رفع قوانين تبعيض آميز عليه زنان در گفتگو با شيرين عبادی، راديو فردا

امروز دوشنبه ۲۲ خرداد قرار است تجمعی از زنان در ساعت ۵ بعد از ظهر در ميدان ۷ تير تهران گردآيند و خواستار رفع قوانين تبعيض آميز از زنان ايرانی شوند. شيرين عبادی از امضاکنندگان اين فراخوان در مصاحبه با راديو فردا می گويد: قوانين ايران آنجا که به حقوق زنان مربوط می شوند با مفاد کنوانسيونهای بين المللی که امضای دولت ايران را درپای خود دارند هماهنگ نيست. بنظر شيرين عبادی اکنون قوانين ايران با شان و موقعيت کنونی زنان ايرانی متناسب نيست. وی می گويد: اين قوانين تبعيض آميز در کشوری انجام می شود که زنانش از مردان تحصيل کرده ترند.
نازی عظيما

امروز دوشنبه ۲۲ خرداد قرار است تجمعی از زنان در ساعت ۵ بعد از ظهر در ميدان ۷ تير تهران گردآيند و خواستار رفع قوانين تبعيض آميز از زنان ايرانی شوند. قوانينی که به يک صد سال پيش ميرسد. گروه هماهنگ کننده تجمع با اتشار بيانيه ای تاکيد کرده است که اين تجمع رنگ و بوی سياسی ندارد و صرفا برای کسب حقوق مدنی زنان است. شيرين عبادی حقوقدان و برنده جايزه صلح نوبل که از امضاکنندگان اين فراخوان است در مصاحبه با راديو فردا در باره اين اقدام سخن می گويد.
نازی عظيما (راديو فردا): زنان ايرانی امسال نيز در سالروز ۲۲ خرداد قصد دارند مانند سال گذشته در برابر دانشگاه تهران گرد آيند. شيرين عبادی می گويد:

شيرين عبادی: در اعتراض به قوانين تبعيض آميز فعلی گروهی از زنان و مردان معتقد به برابری انسانها دعوت به يک گردهمايی کردند و بر اين اعتقادند که جنيسيت نمی تواند مبنای تبعيض باشد، دور هم جمع خواهند شد و اعتراض شان را به قوانين تبعيض آميز بيان می کنند و درخواست بازنگری و اصلاح در قوانين را دارند.

ن.ع: تاکنون حدود يک هزار نفر با گذاشتن امضای خود حمايت خود را از فراخوان تجمع ۲۲ خرداد اعلام کردند. ده ها وبلاگ و سايت و سازمانهای زنان و کودکان و محيط زيستی به اين تجمع پيوسته اند. در آخرين بيانيه ای که گروه هماهنگ کننده تجمع منتشر کرده است بر تلاش های برخی ازمسولان برای سياسی قلمداد کردن اين تجمع تاکيد شده است. اين بيانيه می گويد مسولان بهتر از ما می دانند که درخواست تغيير اين قوانين تبعيض آميز ربطی به اين دولت و يا آن دولت و حاکميت ندارد. بلکه خواستهايی است که زنان از زمان تدوين قانون اساسی يعنی از يکصد سال پيش پيگير آن هستند و زنان ايرانی چندين نسل است که برای تحقق آن تلاش می کنند هنوز به آن دست نيافته اند. ۲۲ خرداد سال گذشته گروه عظيمی از زنان ايرانی از تهران و شهرستانهای ديگر در برابر دانشگاه های تهران گرد آمدند تا به قوانين تبعيض آميز در قانون اساسی و قوانين مدنی جمهوری اسلامی اعتراض کنند و خواهان تغيير آنها شوند. اين تجمع اگرچه با سرکوب نيروهای انتظامی پراکنده شد اما نتوانست زنان ايرانی را از خواست خود منصرف کند. شيرين عبادی می گويد قوانين ايران آنجا که به حقوق زنان مربوط می شوند با مفاد کنوانسيونهای بين المللی که امضای دولت ايران را درپای خود دارند هماهنگ نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شيرين عبادی: دولت ايران در سال ۱۳۵۴ به کنوانسيون بين المللی حقوق مدنی و سياسی و کنوانسيون بين المللی حقوق اقتصادی اجتماعی پيوست و متعهد ... مهمترين پايه و اساس کنوانسيونها عدم تبعيض بر اساس هرنوع مذهب، قوميت، نژاد، رنگ بود. اما قوانين ما برابری جنسيتی را نشان نمی دهد. از جمله ارزش شهادت زن نيم ارزش شهادت زن است. ارزش شهادت دو زن در دادگاه برابر ارزش شهادت يک مرد است. چند همسری در قانون به رسميت شناخته شده است. يک مرد می تواند زنش را طلاق دهد اما طلاق گرفتن برای زنان بسيار دشوار و گاه غيرممکن است.

ن.ع: بنظر شيرين عبادی اکنون قوانين ايران با شان و موقعيت کنونی زنان ايرانی متناسب نيست.

شيرين عبادی: جالب تر اينست که اين قوانين تبعيض آميز در کشوری انجام می شود که زنانش از مردان تحصيل کرده ترند. بيش از ۶۵ درصد دانشجويان دانشگاه های ما دختراند. طبعا جامعه ای که زنانش اين چنين فرهيخته و تحصيل کرده اند، نمی توانند تبعيضات آشکار جنسيتی را تحمل کنند.

Copyright: gooya.com 2016