چهارشنبه 24 خرداد 1385

بليکس: پيشنهاد ۱+۵ به ايران قابل تحسين است، ايسنا

*آمريکا و روسيه رهبری را در کاهش تسليحات هسته‌يی به دست بگيرند


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی

هانس بليکس پيشنهاد همکاری هسته‌يی غير‌نظامی با تهران را که از سوی کشورهای موسوم به ۱+۵ برای حل مساله‌ی هسته‌يی ايران ارايه شده است را تحسين کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از راديو آمريکا، هانس بليکس، بازرس سابق تسليحاتی سازمان ملل روز سه‌شنبه هم چنين آمريکا و روسيه را تشويق کرد که رهبری را در کاهش تسليحات هسته‌يی به دست گيرند.

بليکس برای ارايه گزارشی درباره تسليحات کشتار جمعی با عنوان "تسليحات ترور" به پاپ بنديکت، رهبر کاتوليک‌های جهان و جيورجيو ناپوليتانو، رييس جمهور ايتاليا در رم به سر می‌برد.

گزارش ياد شده توسط کميسيون تسليحات کشتار جمعی يک کميسيون ۱۴ عضوی مستقل بين‌المللی به رياست بليکس تدوين شده و پيشنهاداتی را درباره‌ی اين که چگونه جهان می‌تواند از تسليحات شيميايی، هسته‌يی و بيولوژيک خلاص شود، در بر می‌گيرد.

بليکس در جمع خبرنگاران گفت: تلاشهای جهانی برای رسيدن به محدوديت تسليحاتی و خلع سلاح راکد شده است.

وی افزود: امروز حدود ۲۷ هزار کلاهک هسته‌يی در جهان وجود دارد، بسياری از آنها در وضعيت قرمز قرار دارند، به گونه‌ای که می‌توان گفت می‌توانند با اشتباه يا بدفهمی منفجر شوند.

بر اساس اين گزارش، کميسيون ياد شده هم چنين خواهان توقف توليد پلوتونيوم و اورانيوم غنی شده برای اهداف نظامی شده است.

بليکس در اين باره گفت: در حالی که معاهده‌ای برای انجام اين کار ارايه شده است، رسيدگی به آن با بيشترين حد اهميت را خواهد داشت.

اين گزارش افزود، بليکس هم چنين از نگرانی‌اش درباره نظامی‌سازی فضا صحبت کرد و گفت: در معاهده فضايی امضا شده‌ در سال ۱۹۶۷ هر گونه استقرار تسليحات کشتار جمعی در فضا ممنوع شده، اما صحبتی از ديگر سلاح‌ها نشده است.

وی ادامه داد: سالانه حدود ۲۰ ميليارد دلار صرف آماده‌سازی برای کشمکش‌ها در فضا، چگونگی توانايی کشورها در دفاع از ماهواره‌ها و حمله به ديگران می‌شود.

وی ادامه داد: اين خنده‌دار است که ما اينجا در زمين هستيم و سعی می‌کنيم ارتباطات‌مان را افزايش دهيم، اما در عين حال آماده جنگی در فضا می‌شويم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بليکس ادامه داد: بسياری از کشورها دارای ماهواره‌های جاسوسی و فضای در هوا هستند، آمريکا کشوری است که نسبت به بقيه جلوتر است و مجددا بايد ابتکار را برای پايان دادن به اين وضعيت به دست بگيرد.

به گزارش خبرگزاری آمريکای لاتين نيز، بليکس در کنفرانس خبری‌اش در رم گفت که کوفی عنان، دبير‌کل سازمان ملل در حال حاضر نسخه‌ای از گزارش ياد شده را با۶۰ توصيه که توسط کميسيون تسليحات کشتار جمعی تدوين شده، در دست دارد.

بر اساس اين گزارش، در ميان گزارش‌های بليکس تقاضا برای اعتمادسازی در ميان کشورها برای اجازه دادن جهت بازرسی پايگاه‌های‌شان ديده می‌شود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بليکس: پيشنهاد ۱+۵ به ايران قابل تحسين است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016